FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry

FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry

Fransk historisk drama

FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry

© Stéphanie Branchu – Why Not Productions

✮✮✮✮

‘ ….. virkeligheden overgår fantasien og det må man sige, at den gjorde i Jeanne du Barrys tilfælde ….’

Jeanne du Barry, 1743-1793, er en fascinerende historie, man næsten skulle tro var fiktion, men det er den ikke. Filmen holder sig nogenlunde til virkeligheden og vi følger Jeanne fra hendes pure ungdom da hun kommer til Paris. Hun er alene med sin mor, der er kok og hun bliver senere en slags oppasser for hende, da hun begynder at leve et løssluppent liv. Jeanne havde fra sin ungdom haft en stor interesse for kunst og kultur. Hun er kvik pige med sin egen vilje og lader sig ikke diktere af nogen eller noget.

Hun påtager sig forskellige navne og skyr ingen midler for at nå op i de højere kredse. Jeanne bliver nært forbundet med Jean-Baptiste Dubarry, der er adelig. Kong Louis XV havde ry for at have et umætteligt forbrug af elskerinder og hans kammertjener Lebel og Dubarry vil prøve at kaste Jeanne i armene på kongen. Hun er med på spøgen. Hvad ingen af dem kan vide er, at Jeanne og kongen bliver grænseløst forelskede i hinanden. Han falder for hendes skønhed og tiltales af hendes fanden i voldskhed, intellekt og ikke mindst sanselighed.

FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry

Bliver adelig

Efter den første nat, beder han hende om at flytte ind på Versailles. Hele hoffet anser det for skandaliserende. Specielt kongens fire døtre er oprørte over hendes mangel på etikette. De prøver at fryse hende ud, men Jeanne er standhaftig. Eftersom hun er fra samfundets bund og for at hun kan blive boende, er det nødvendigt, at hun får en adelig titel. Hun gifter med Jean-Baptiste Dubarrys bror, Guillaume Dubarry i 1768. Ironisk nok uden at de nogensinde kommer til at være sammen.

Jeanne har sin egen stil. Hun går i mandetøj, stribede kjoler og slår sit hår ud. Alt sammen noget kongen synes er helt vidunderligt, men ikke hendes omgivelser. De er åbenlyst ligeglade med hvad andre siger. Jeanne, Maïwenn Le Besco, viser en mangesidet personlighed hos Jeanne. Hendes simple, direkte og ærlige måde at agere på, spiller fint op mod hendes ambitiøse frækhed. Hun lægger ikke skjul på at hun elsker livet i sus og dus og vil gøre hvad som helst for at beholde det. Louis XV giver hende et lille slot, hvor de kan trække sig tilbage. Han overdynger hende med gaver og hun viser, skulle man tro, ægte taknemmelighed.

FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry

Johnny Deep på fransk

Man betages af den sødme og kærlighed hun viser kongen. Det er flot og nuanceret spillet. Louis XV er på alle måder krævende og hæmningsløs. Hans begær er umætteligt og han finder en ligeværdig i Jeanne. Johnny Deep er tilbage i absolut kampstil. Lidt ældre, men hans pondus passer til rollen. Selvom han ikke var instruktørens første valg, er det umuligt at forestille sig en anden i rollen. Han er er lidt underspillet og i nogle scener næsten flegmatisk og uinteresseret i sine omgivelser. Dog har han ikke fralagt sig det kække skælmske glimt i øjet. Og det er imponerende, at han spiller sin rolle på fransk.

Selv efter flere år bliver Jeanne ikke accepteret og da kronprinsen skal giftes med den østrigske prinsesse Marie Antoinette, blusser fjendskabet mellem hende og den kongelige familie op i fuld lue. Den kongelige familie får Marie Antoinette over på deres side og hun nægter at tale med Jeanne. Endelig siger hun ni ord til hende og Jeanne bliver på Versailles. Kongen bliver syg og Jeannes position er i fare. Alle ved at hun vil blive smidt på porten hvis han dør. Det gør han. Jeanne er fortvivlet.

KULTURINFORMATION

Stemningsfuld, lang men strålende skuespil

Filmen er optaget på Versailles og på andre lokationer omkring Paris. Det giver et autentisk indtryk. Kostumerne er fantastiske, med et elegant farvevalg. De er pompøse, overdrevne og gennemførte. I samspil med både parykker og makeup, bliver helhedsindtrykket af filmen overvældende. Det er en meget smuk og stemningsfyldt film.

Jeg kunne godt have forestille mig, at 20 minutters fraklip i filmen ikke havde gjort noget. Bl.a. bliver kongens entréer i de store ceremoniscener efter gentagne gange kedelige og der bliver brugt utrolig megen tid på, at personerne i filmen udveksler indforståede blikke med hinanden. I det uendelige. Men så må jeg sige, at hvis der skulle være et par enkelte småting der kunne strammes op, udlignes de af Maïwenn Le Bescos strålende spil. Det er en film man skal se. Og hvordan er det man plejer at sige: Virkeligheden overgår fantasien og det må man sige, at den gjorde i Jeanne du Barrys tilfælde.

KULTURINFORMATION

KULTURINFORMATION

Jeanne Du Barry © Laurent Dailland

FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry – Skrevet, instrueret og produceret af Maïwenn Le Besco. Medvirkende: Maïwenn-Jeanne du Barry. Johnny Depp-Louis XV. Benjamin Lavernhe-Jean-Benjamin de La Borde. Pierre Richard-Louis François Armand de Vignerot du Plessis. Melvil Poupaud-Count Guillaume du Barry. Pascal Greggory-Emmanuel-Armand de Richelieu. India Hair- Adélaïde de France, kongens ældste datter. Suzanne de Baecque-Victoire de France. Capucine Valmary-Louise de France. Diego Le Fur-Louis. Pauline Pollmann-Marie Antoinette m. fl. Filmen er en co-produktion mellem Frankrig, Belgien og England. Den var en af de dyreste film der blev produceret i Frankrig i 2023, med et budget på over 10 millioner euro.

FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry – se trailer her

FILMANMELDELSE: Jeanne du Barry er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION