Litteratur Rejser

BOGANMELDELSE: 111 GRØNNE STEDER I KØBENHAVN

– som du skal se

✮✮✮✮✮

‘ ……… grundig gennemarbejdet og informativ ……’

En ny ”111 steder” er kommet på gaden. Denne gang skal vi rundt og se 111 GRØNNE steder i København.

Jeg har tidligere anmeldt nogle af bøgerne i samme serie, og er blevet overrasket over, de mange steder der pludselig bliver trukket frem i lyset. Denne gang må jeg indrømme, selv som inkarneret Københavner, at der er overraskende mange af stederne i bogen, som er ukendte for mig. – Se Freverts anmeldelser her

De sunde GRØNNE aktiviteter

111 GRØNNE steder i København er en opfølger på: 111 steder i København. I denne særudgave er der specifikt lagt vægt på forskellige steder med aspekter af det grønne og bæredygtige. Vi kommer rundt til meget forskellige steder såsom oplevelser i parker og ved vandet, fællesskabsfremmende aktiviteter, gode genbrugsbutikker, legepladser, klimabevidste spisesteder og meget mere. Der er noget for enhver smag og ikke mindst pengepung. Det er vigtigt, at de ting vi foretager os, ikke altid koster noget. Sagt på en anden måde, der er meget at kunne foretage sig i denne bog, der er gratis.

Forfatterne er begge københavnere. Jan Gralle er uddannet arkitekt og arbejder som freelance journalist. Vibe Skytte er mag.art. i historie med speciale i København.

Med på en rundtur i det GRØNNE

Tag f.eks. på en tur til Damhusengen og Gåselegepladsen, hvor du i fri leg kan boltre dig mellem viber og blomster. En tur på Amarminoen, Dragør-DR Byen tur-retur, en knap 27 km lang tur, der kan vandres eller man kan køre på cykel. Pak en madpakke og nyd den friske luft. Eller hvad med en udflugt til Atriummet hos Hotel Crown Plaza, hvor du kan nyde den indendørsskov.

Hvis du trænger til en forfriskning, er der masser af grønne steder vejen kan falde forbi. Spisested Tilda og Carl er italiensk inspireret, økologisk og børnevenligt. Det ligger centralt på Nørrebro. Café Sonja på Vesterbro er et hyggeligt sted for alle. Caféen ligger i Saxogade og der finder man desuden andre interessante steder, f.eks. en urban gardening-virksomhed, Grønne kræfter, og et socialt træværksted, Freddys Woodshop. Hvis du har en sød tand, er Simply Chocolate lige noget for dig. En frisk tur til Dragør kan godt betale sig. Halvvejs ude af Amager Landevej ligger Chocolate Factory Outlet, hvor du får 30 % på udsalgsprisen.

En tiltalende bogserie

Det er dejligt med genkendelsens glæde. Hele serien er bygget op over samme skabelon. Hvis du har stiftet bekendtskab med en, er det med den næste, som at få en gammel kending i hånden. Det er nogle små sjove og brugbare bøger. Du får en masse inspiration og ideer. Hver oplevelse har et dobbeltopslag med en klar og tydelig beskrivelse af, hvordan man kommer frem og tilbage til stedet du skal besøge, henvisning til en hjemmeside, hvis der er en sådan, tips, åbningstider og måske et forslag til en aktivitet tæt på. Bogen er mere en hvad man ville kalde en guide. Det er en grundig gennemarbejdet og informativ kilde til mange oplevelser i al slags vejr.

Forfatterne og fotografen har en forkærlighed for at tage billederne af aktivitetsstederne i strålende sol om sommeren. Det gjorde ikke noget, at vi også så København i vintersæsonen. Danskerne er vant til at være ude i al slags vejr, så et par billeder, med et par kåde unger sjaskende rundt i vandpytter på en legeplads i regnvejr, vil kun gøre bogen endnu mere attraktiv. God tur i vores dejlige København og omegn.

BOGANMELDELSE: 111 GRØNNE STEDER I KØBENHAVN som du skal se. Forfattere: Jan Gralle og Vibe Skytte. Udgivet på forlaget Frydenlund.

BOGANMELDELSE: 111 GRØNNE STEDER I KØBENHAVN – se mere her

BOGANMELDELSE: 111 GRØNNE STEDER I KØBENHAVN er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION