BOGANMELDELSE: Indre Ø

BOGANMELDELSE: Indre Ø

BOGANMELDELSE: Indre Ø

✮✮✮✮✮

‘ …….. en strålende og anbefalelsesværdig bog ….’

En historisk/dramatisk roman der foregår på Østerbro, kan den være interessant, tænkte jeg? Det var min første tanke, men allerede efter de første sider blev jeg nysgerrig og så gik det ellers over stok og sten. Cæcilie Lassen har en usædvanlig medrivende fortælleevne. Hun evner at beskrive personerne i få sætninger og du fornemmer at du kender dem. Ved at hun hele tiden tilføjer små detaljer om dem, kommer du tættere og tættere på og har lyst til at vide alt om dem.

4 generationer

Fortællingen starter og slutter i 2000 under den første corona nedlukning, men har som sådan intet med romanen at gøre. Kun tidsfastsættelsen. Vi møder Sonja, hvis mor Elly lige er død, Sonjas datter Ditte, bor tæt på sin mormor og mor og Dittes datter, Dora er i Guatemala i Sydamerika på studietur. Alle fire generationer af kvinder bor på Østerbro. Lassen springer frem og tilbage i tiden, og alligevel ikke, for 2000 er hele tiden det år, det faste spor, vi har som holdepunkt.

Flere versioner

Fortællingen om Kai begynder i 1945 og det viser sig, at der er flere versioner af den samme historie, alt efter hvem der fortæller den. Kai var kommunist og modstandsmand, og hans hjerte bankede for at al social ulighed skulle ophøre. Han møder Elly, der ikke er politisk engageret, men det bliver hun hen ad vejen, og de bliver gift. Kais politiske holdninger præger deres hjem og det er i den ånd hans børn skal vokse op. De får to børn, Sonja og Jan.

Hemmeligheder

Ditte har i mormorens lejlighed fundet en lille kasse med personlige papirer. Hun kender kassen, men har aldrig lukket den op. Der ligger kontoudtog og kvitteringer, men også et pas fra morfaren, en kvittering på nogle erstatningspenge og andre dokumenter, hun ikke kan få til at passe med det hun ved om sin mormor og morfar. Morfaren, Kai, har hun aldrig kendt.

Der kommer hemmeligheder væltende ud af skabene og Lassen har fra de første sider alle mulige metaforer om ordet ø. Ret genialt. Du fornemmer hele tiden den dybere betydning af ordet ø, som værende ensomhed, isolation, men også symbolet på at være sikker i sin sag, (magt) fuldkommenhed og meget andet. Lassen bruger ordet til bl.a. at lade frustrationerne skinne igennem hos Kai ved at lade ham sige: Ingen mand er en ø, men er alle i virkeligheden ikke en ø? Og: Det er kun i Familie Journalen de lever livet på en øde ø. Og: Alene med dem på en øde ø.

Kai er modstandsmand og et fremtrædende medlem af sin gruppe Bopa. De går ikke af vejen for noget og da krigen slutter, er der mange regnskaber der skal gøres op. Da han også er kommunist, bliver han både en helt for fædrelandet, men en fjende for sine egne under Den Kolde Krig.

Ditte ønske at finde ud af hvad der egentlig skete, for hvorfor forlader man en kone og sine to små børn under to år? Kai sendte sin familie på et skjult ophold hos en gammel ven fra gruppen, som var blevet præst, og vendte tilbage efter en kort periode. Kai troede på sin sag, og arbejdede ihærdigt for partiet. Hans kone Elly deltog også aktivt. Tingene tilspidsede sig for Kai, fortiden begyndte at indhente ham og så rejste han væk. Denne gang kom han ikke tilbage. Elly sad tilbage med to børn i tiårsalderen, men hun valgte ikke at søge hjælp fra nogen og opdrog sine børn uden at kny.

Jo længere du kommer ind i romanen, jo mere interessant og kryptisk, bliver historien. Vi er med hele vejen i et såkaldt opklaringsarbejde, hvor en hel familie pludselig opdager, at alt ikke altid ser ud til at være det, vi ser og tror det er.

Hvem er vi?

Er det den genetiske eller er det den sociale arv der slår igennem? Kan det være rigtigt, at vi som familiemedlemmer føler os identiske med vores ophav, uden at vide hvem de var? Det er i årtier blevet diskuteret, hvad der gør os til dem vi er. Derfor er romanen relevant i en tid, hvor vi søger vores rødder og tilhørsforhold, mere end nogensinde.

Romanen giver stof til eftertanke, for er vores familie den vi ser og lever med? Eller er den opstået på et andet fundament end vi troede under vores opvækst og i vores liv? Hvorfor er vi blevet til dem vi er, eller om det ikke nogle gange er bedre at leve i uvidenhed. En strålende og anbefalelsesværdig bog. Rigtig god læselyst.

BOGANMELDELSE: Indre Ø. Roman af Cæcilie Lassen. Udgivet på forlaget Alhambra.

BOGANMELDELSE: Indre Ø – se mere her

BOGANMELDELSE: Indre Ø er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION