BOGANMELDELSE: Spiselige Stauder

BOGANMELDELSE: Spiselige Stauder

fra jord til bord

BOGANMELDELSE: Spiselige Stauder

✮✮✮✮

‘ …….. bogen er god inspiration ….’

Det var en ren øjenåbner at læse Anette Hougaard Nielsens bog. Allerede et par sider henne i bogen sad jeg og nikkede og sagde ja, det er da rigtigt. Endelig blev det helt klart, hvad der gør den store forskel mellem en køkken-urte-grøntsagshave og en staudehave med spiselige blomster. I den gængse grøntsagshave, som de fleste af os kender, også fra vi var børn og på besøg hos mormor og morfar, er det hele blandet sammen.

I staudehaven kan man plante stauder, der alle er spiselige og samtidig ser vidunderlige ud. Desuden er det på sigt ikke nødvendigt at luge, for stauderne overtager jorden. I den almindelige køkkenhave skal der ordnes og sås hvert år. Selvfølgelig kan man kombinere tingene. Mange har i et hjørne rabarber og peberrod der er forvist til køkkenhaven. De kunne jo stå i staudebedet med de andre spiselige planter. Man skal også skelne mellem spiselige blomster og stauder. De spiselige blomster kan selvfølgelig også være stauder, men f.eks. vil tallerkensmækkere og almindelig hjulkrone skulle sås. Bortset fra at hjulkrone har en tendens til at komme år efter år, alle andre steder end hvor de skal være.

Anette Hougaard Nielsen har taget 20 stauder med i sin bog. Nogle af dem er hurtigt genkendelige, andre er ikke nogen der umiddelbart vil være i en almindelig have, undtaget i en have med et spiseligt staudebed.

Et par eksempler

Tag f.eks. en Hosta, den står som regel i et prydbed i en sommerhus- eller helårshushave. I de asiatiske lande er den meget populær. Bladene plukkes lige inden de springer ud og bruges som spinat eller i sammenkogte retter. Bladene kan også spises selv om de er sprunget ud. Gratinerede med ost er de uimodståelige. Der findes mange forskellige slags.

Eller en daglilje, den hører også hjemme i pynteafdelingen, og den står allerede i de flestes haver. Blomsterne kan spises stegt, paneret eller rå. Nu er vi allerede godt i gang. Man skal ikke være bange for at smage på tingene, specielt ikke når du har en bog ved siden af dig, hvor planten er beskrevet og viser et tydeligt billede af hvordan den ser ud.

Et værktøj

I Bogen er der udførlige beskrivelser af planterne og deres oprindelse, hvordan de kan tilberedes, hvornår det er hensigtsmæssigt at høste, formering og pasning. Der er bagerst i bogen et afsnit om hvordan du kommer i gang og etablerer nogle overskuelige bede. Start i det små og afgræns det bed du vil have, så det er dit spiselige staudebed. Hvis du har nogen af de nævnte planter i bogen, kunne du starte med at flytte dem til det nye bed, samtidigt med at du planter et par nye stauder. Der er også et afsnit om hvordan man flytter stauderne. Der er taget højde for måske ikke alt, men tæt på det hele. I bogen er der også en liste over planteskoler, hvor man kan købe stauderne.

Besøg Anette

Anette ved hvad hun taler om og er i stand til at forklare tingene på en måde, så vi andre kan forstå det og omsætte det til praksis. Anette startede på de første hold på den Økologiske Landbrugsskole i 1980’erne. Hun er desuden uddannet geolog og geograf. Anette har undervist som naturvejler, konsulent og inden for geofagene. Hun driver planteskolen Spiselige Stauder.

Kom i gang

Umiddelbart tænkte jeg, kun 20 stauder? Efter at have været igennem bogen må jeg indrømme, at det er rigeligt. Bogen er god inspiration. Den er nem at gå til og når du først har fået blod på tanden og smagt på din have, kan det være vanskeligt at stoppe. Mange tænker sikkert, denne sommer har været knastør, mine planter dør uden vand. Anskaf fra begyndelsen vandtønder. De er ikke så besværlige at installere og på sigt er det en super god investering. Man kan altid finde et par tagrender og de kan stå og blive fyldt, når regnen pisker ned. På med havehandskerne og rigtig god fornøjelse.

BOGANMELDELSE: Spiselige Stauder – fra jord til bord. Forfatter: Anette Hougaard Nielsen. Udgivet på forlaget Muusmann.

BOGANMELDELSE: Spiselige Stauder – se mere her

BOGANMELDELSE: Spiselige Stauder er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION