En boganmeldelse: MEMORIA

KRIMI

En boganmeldelse: MEMORIA

En boganmeldelse: MEMORIA

✮✮✮✮✮

‘ ……. MEMORIA er enestående …..’

David Lagercrantz har gjort det igen. MEMORIA er endnu en bog med professor Hans Rekke og politiassistent Micaela Vargas i centrum. Hans første bog ‘Obscuritas’, var dramatisk og nervepirrende. En fodbolddommer med afghanske rødder, bliver tævet ihjel. Rekke og Vargas bliver involveret i sagen. Intet er som det ser ud til. I Lagercrantz nye krimi gør det samme sig gældende, man sidder på kanten af sofaen og følger forpustet slagets gang. Det er en historie med så megen gru og ondskabsfuldhed, at hårene flere gange undervejs rejser sig i nakken på en.

Psykologiprofessor Rekke er et kompliceret, eller måske rettere sagt, excentrisk menneske. Han har været koncertpianist og kommer fra en velhavende familie. Han er i øjeblikket inde i en depressiv periode. Mikaela er hans diametrale modsætning. Hun er vokset op i et hårdt område med sin mor og broderen Lucas. Lucas holder sig ikke altid på den rigtige side af den lovlige sti, til stor irritation for Mikaela. Han kan desuden være truende. Mikaela er logerende hos Rekke. Mikaela vil gerne flytte, men så får parret en ny sag.

Et fotografi

Samuel Lidman ser et billede af en kvinde i en rød frakke, komme gående over Markuspladsen i Venedig. Hun ligner til forveksling hans hustru Claire, der døde fjorten år tidligere. Han har aldrig troet på at hun var død. Hun blev ganske vist identificeret, selv om liget var i en slem forfatning. Samuel har aldrig opgivet håbet og nu får det fornyet styrke. Han opsøger Rekke og Vargas. Rekke har en særlig intuition og sans for detaljer og da han ser fotografiet, er han klar over at det sagtens kan være Claire. Men hvad foretager Claire sig der? Hun nærmest jager afsted og kaster et stjålet blik over skulderen, for enten at kalde på en eller flygte fra nogen.

Forviklinger & forgreninger

Rekke har en datter, Julia, på nitten år. Hun er begyndt at opføre sig underligt. Den velklædte overklassepige, bliver rebelsk og går i tøj hun ellers aldrig ville tage på. Hun er begyndt at date en 15 år ældre mand, som hun insisterer på at holde hemmelig. Mikala opdager til sin forfærdelse, at det kan være Lucas. Han chikanerer hende mere end nogensinde. Han vil have at hun opgiver at sigte ham for hans kriminelle forehavender.

Rekkes barndomsven, Gabor Morovia, var lige så velbegavet som Rekke. Som børn blev de sat til at konkurrere mod hinanden i matematiske opgaver. De var jævnbyrdige, men Morovia havde allerede som barn en arrogant og uforsonlig attitude og et sort sind. Da han en dag blev sur på Rekke, hældte han benzin over hans kat, og brændte den af. Rekke kom aldrig over tabet eller måske rettere sagt, overraskelsen over at en dreng, et menneske, kunne besidde så megen ondskab. Morovia har i årenes løb opbygget et verdensomspændende forretningsimperium, som forgrener sig ind i mange landes regeringskontorer.

Rekkes bror, Mathias, er departementschef i statsadministrationen og samarbejder med Morovia. Fronterne bliver trukket op, da Mathias opdager urent trav i nogle aftaler. Hvad er tykkest: penge eller familiebånd? Rekke bliver klar over at der ikke er nogen vej tilbage. Han og Vargas sætter alle sejl til for at få ryddet op, én gang for alle.

Forfatteren, David Lagercrantz

David Lagercrantz (f.1960), er en svensk journalist og forfatter. Hans forfatterskab spænder bredt. Han er nok mest kendt for: ‘Jeg er Zlatan Ibrahimovic’. Endelig er der udgivelsen ‘Det der ikke slår os ihjel’, den er baseret på Stieg Larssons notesbøger, hvor Lagercrantz var ghostwriter. Den er en fortsættelse af de højspændte romaner om Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist.

Det er blevet en trend at skrive krimiserier, hvor opklaringsarbejder har de samme gennemgående personer. Jeg synes det er en god idé. Du lærer hovedaktørerne at kende bedre og bedre for hver bog, og hvis historierne er så forskellige som i de to bind her med Rekke og Vargas, må der meget gerne komme flere. MEMORIA er enestående.

En boganmeldelse: MEMORIA. Forfatter: David Lagercrantz. Oversættelse: Jesper Klint Kistorp, Ole Thorslund. Udgivet på forlaget Hr. Ferdinand.

En boganmeldelse: MEMORIA – se mere her

En boganmeldelse: MEMORIA er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION