Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR

© SF Studios

✮✮✮✮

‘ ……. rammer dig lige midt i hjertekulen ……’

Så er Lassie igen ude på nye eventyr. Lassiefilmene er baseret på baggrund af Eric Knights bog: Kom hjem Lassie fra 1940, som handler om den vidunderlige, kloge og smukke collie, der næsten har menneskelige karaktertræk. I 1943 fik Elizabeth Taylor sit store gennembrud da hun spillede med i: Lassie vender hjem. Der er blevet produceret omkring 12 film med skiftende hundestjerner. Desuden har Lassie været en næsten aldrig afsluttende Tv-serie fra 1954-1974, med hundredvis af afsnit. I 2014 så endnu to sæsoner af en Lassieserie dagens lys. Lassies oplevelser er elsket af både børn og voksne i det meste af verden.

Plottet

Frederik på 12 år skal på ferie hos sin moster Cecilie. Han har Lassie med, fordi han ikke vil på ferie sammen med sine forældre, for så skal Lassie passes af fremmede. Han bliver kørt af sin onkel Edvard.

Siden Frederik sidst var på besøg, har mosteren fået to børn boende. De kommer fra et børnehjem, deres forældre er døde. Pigen Kleo er utilfreds med alt og alle og lillebror Hugo vil bare være sød, så han kan blive boende hos Cecilie.

Frederik og Kleo er cyklet ind til byen på tur og Lassie løber ved siden af. På torvet sidder der et ungt smart par, hun har stråhat på. Lassie begynder straks at snerre ad hende. En piges hund forsvinder ude i skoven og selvom hun kalder, kommer den ikke tilbage. En ung mand med 4 usædvanligt fine racehunde, stiller dem udenfor en café, mens han går ind og bestiller kaffe til sig selv. Da han kommer ud, er to af dem væk. Det smarte unge par har opdaget, at mosteren har en særdeles sjælden Jack Russell terrier, Molly. De bryder ind i huset og stjæler hunden. Lassie opdager dem og det viser sig at de bortfører hunde for at sælge dem til overpris.

Frederik og Kleo er kommet lidt skævt ind på hinanden, men de kan blive enige om en ting, nemlig at Molly skal findes. Børnene lægger en plan, hvor Lassie skal være lokkemad. De tager Lassie med og finder tyvenes bil. Lassie hopper ind i bilen, og den kører afsted. Børnene prøver at følge efter bilen, men cykler duer ikke til at indhente et folkevognsrugbrød med. Nu er Lassie også forsvundet. En nervepirrende jagt begynder, alt imens Lassie prøver at slippe fri for at redde sine hundevenner fra deres væmmelige hundefængsel.

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR

© SF Studios

Lassie i hjertekulen

Selvom du ikke er hundeejer, kan man ikke lade være med at blive berørt af de mange følelsesladede hændelser i filmene. Det sker også i denne. Du sidder med en klump i halsen op til flere gange. Selv den mest forhærdede hundehader må overgive sig når Lassie ruller op på lærredet. Den hund rammer dig lige midt i hjertekulen. Jeg sad flere gange og tænkte, at jeg skulle have haft en collie i stedet for den aldeles afrettede og velopdragne hund (Newton) jeg har! Det sker selvfølgelig ikke, men der er nu noget helt særligt over Lassie og det har der altid været. En indlysende indtagenhed og sødme.

I denne tyskproducerede film, bliver vi ført igennem snirklede bjergveje i Tyrol og et smukt landskab. Filmen er også yderst humoristisk. Specielt er onkel Edvard, Justus von Dohnányi, en vidunderlig flamboyant karakter og Caspar Phillipsons stemme gør han ikke mindre morsom. Lassie på nye eventyr, er efterfølgeren af: Lassie kommer hjem, der var en international succes fra 2020.

Lassie er i denne film endnu mere handlekraftig og helt ekstrem dygtig. Selvfølgelig er Lassie stjernen, men de menneskemedspillende skuespillere er strålende. Frederik, Nico Marischka, er den søde dreng der gør det rigtige og Kleo, Anna Lucia Gualano, spiller et tvært og surt barn, der er ulykkelig. Meget flot at hun skifter karakter undervejs og bliver en smilende, imødekommende og charmerende pige.

Venskab betyder alt, både mellem hunde og mennesker, bare vi stoler og tror på hinanden. God pointe. Det er en hyggelig familiefilm, der kan ses af alle i alle aldre, og for mange voksne fremkalder det også minder fra deres egen barndom, hvor Lassie var et ideal og den hund alle ville have.

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR

© SF Studios

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR – se trailer her

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR. Original titel: Ein neues Abenteuer. Danske stemmer: Neel Rønholt (Christina)- Katharina Schüttler, Noor Nørgaard Albana (Frederik)-Nico Marischka, Nora Balck Sørensen (Kleo)-Anna Lucia Gualano, Molly Egelind (Cecilia)-Katharina Schüttler, Caspar Phillipson (Edvard)-Justus von Dohnányi, – m.fl. Instruktør: Hanno Olderdissen. Manuskript: Andreas Cordes. Fotograf: Carol Burandt von Kameke.

Filmanmeldelse: LASSIE PÅ NYE EVENTYR er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION