Kunst

GAMMEL STRAND: Yael Bartana – Things to come

GAMMEL STRAND: Yael Bartana – Things to come

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GAMMEL STRAND: Yael Bartana - Things to come

 

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

‘ ………. får os til at huske historien, uden at have en løftet pegefinger …..’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yael Bartana (f. 1970), er en alsidig israelsk kunstner. Hun bruger næsten alle tilgængelige medier til at udtrykke sin kunst. Hun er mest kendt for sine film og kollektive værker, men arbejder også gerne med fotografiet, lysprojekter, installationer og skulptur. Selvom Yael har boet og arbejdet i både Berlin og Amsterdam i de sidste 30 år, er hendes udgangspunkt den nationale bevidsthed, hun har taget med sig fra sit hjemland Israel.

Opdigtet fiktion og dokumentar

Yael skaber sine egne opdigtede fortællinger, over faktuelle begivenheder. De kan have fundet sted for 80 eller 100 år siden, det kan være præsente hændelser, eller et fremtidsscenarie af den ene eller anden art. Hun sætter tingene på spidsen og udfordrer magtstrukturer, national og kulturel politisk identitet, samt kønspolitisk identitet. Hun er en modig kunstner. Mange af Yael Bartanas værker er udstillet på bl.a. the Museum of Modern Art i New York, The Tate Modern in London og Centre Pompidou i Paris.

 

Udstillingen indeholder et udsnit af Yael Bartanas arbejder. Hendes til dato mest omfattende videoværk ‘Two Minutes to Midnight’ er med på udstillingen. Værket er fra 2017-18 og skabt som et performanceværk: What if Women Ruled the World? Det er en omskrivning, genopførelse, af Stanley Kubricks science fiction-film Dr. Strangelove, 1964. Filmen er absurd og viser hvordan tilfældigheder, autoritetstro, stædighed og dumhed, kan få fatale konsekvenser. I dette tilfælde at trykke på knappen til et atombombefly. Filmen er blevet en klassiker og er Kubricks hovedværk.

 

Bartana har vendt tingene på hovedet og lavet sin version af ‘Two Minutes to Midnight’. Tænk hvis et lands regering kun bestod af kvinder? Ville de gribe tingene anderledes an? Eller falde i de samme grøfter som mændene? Kvinderne der medvirker, er en blanding af skuespillere, fagspecialister, soldater, advokater, fredsaktivister og faktiske forsvarsrådgivere. Interessant. Jeg skal ikke spoile noget her!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GAMMEL STRAND: Yael Bartana - Things to come

 

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

Theodor Herzl

I Bartanas fotoserie om Theodor Herzl, 1860-1904, leger hun med kønsidentiteten på en fiffig måde, ved at iklæde sig hans, maskuline klædedragt, skæg og en overdreven seriøs attitude, hvor hun understreger det latterlige i personens fremtræden.

 

Herzl var journalist, forfatter, advokat, politiker og forfatter til teksten: Jødestaten, 1896. Hans vision var med til at grundlægge den senere israelske stat, og hans berømte slogan var:” Et land uden et folk, for et folk uden et land”, der afviste forestillingen om andre folk i området, i særlig grad palæstinenserne. Ja, det er hård kost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GAMMEL STRAND: Yael Bartana - Things to come

 

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

GAMMEL STRAND: Yael Bartana - Things to come

 

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

Rudolf von Laban

Jeg vil lige nævne et enkelt andet værk fra udstillingen. ‘Overcoming the Future’, en videoinstallation, som skal beskrive betydningen af et nazistisk partimøde i 1942 ved Wannsee-søen, hvor man mødtes for at planlægge udryddelsen af jøderne i Europa.

 

Den er en hyldest til den ungarske koreograf Rudolf von Laban, der i 1920’erne havde en danseskole samme sted. Han flygtede til England i 1938 og var kendt for sit arbejde med dansens terapeutiske potentiale. Tre dansere med dyremasker foretager en rituel dans. Dansen er en slags stereotyp stammedans, som giver en mystisk religiøs stemning. De tre masker er henholdsvis en hest, symbolet på de apokalyptiske ryttere, æslet er det Messias ankommer på og vædderen er det klassiske offerdyr. Uhyggeligt sigende.

 

Bartana viser også en sort/hvid billedserie af glade unge mennesker, der slet ikke er det de foregiver, samt flere andre ting som bør ses.

Aktuel? Ja, desværre….

Det er klart, at der er løbet meget sand i åen, efter denne udstilling er blevet til mellem kunstneren og Gammel Strand, men det er sådan set uvedkommende og alligevel ikke. Der har fra 7. oktober 2023 været stærke sammenstød mellem Hamas og Israel og det viser bare, at krig og konflikter desværre aldrig vil stoppe og at kunst kan være med til at formidle budskaber på måder, som burde få os til at tænke os om.

 

Tænk at historien fortsætter og at vi aldrig lærer af fortiden og vores fejltrin. Dette er en udstilling der maner til eftertænksomhed. Det er fint at der er korte tekster, der illustrerer værkerne. De er tilpas informative og hvis man ønsker mere viden, er det jo nemt at slå op.

 

Yael Bartana er en konsekvent kunstner og kritisk over for de etablerede magtstrukturer. Hun får os til at huske historien, uden at have en løftet pegefinger. Jeg kunne nu godt have tænkt mig, at der havde været lidt flere værker med på udstillingen. Netop fordi Bartana ikke tager parti, men taler med alles stemme. Man skal give sig god tid til at se udstillingen og reflektere over vores historie undervejs. Det er en udstilling der vedkommer alle.

 

 

 

GAMMEL STRAND: Yael Bartana – Things to come. Kunstudstillingen kan opleves til og med den 20. maj.

 

 

 

GAMMEL STRAND: Yael Bartana – Things to come, se mere her

 

 

 

 

 

 

GAMMEL STRAND: Yael Bartana – Things to come er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION

Redaktion: Jesper Hillestrøm