KÆLDERMUSIK på Bådteatret
Teater

KÆLDERMUSIK på Bådteatret✮✮✮✮✮

KÆLDERMUSIK på Bådteatret

 

 

 

 

KÆLDERMUSIK på Bådteatret

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

KÆLDERMUSIK har indtaget Bådteatret med et brag af en forestilling. Det intime teater i Nyhavn præsenterer denne gang en rundvisning i Bertolt Brechts digterier. KÆLDERMUSIK byder på et raffineret univers med to musikere på scenen, en sanger og to eminente dukkeførere, der sammen skaber et timelangt trip til en anden verden.

Bertolt Brecht

Bertolt Brecht (1898-1956) sværmede for samfundskritikken og socialrealismen. Nogle vil kalde det dystert sortsyn, mens andre vil kalde det fakta nedskrevet i digte og sange, der beskriver denne armodens smeltedigel. Tyske Brecht var modstander af kapitalismen. Han ender da også med senere, efter at have været forfulgt af nazisterne – herunder som flygtning i Danmark, at bosætte sig frivilligt i DDR.

Musik og sang

KLÆDERMUSIK har Peter Fuglsang og Jesper Egelund som musikere, der formidler tyske Hanns Eislers (1898-1962) kompositioner til de mørke tekster. Man kan, og skal, bestemt ikke tage fra disse musikere, at de bestrider en række forskellige instrumenter på behændig vis med talløse skift undervejs.

 

 

 

KÆLDERMUSIK på Bådteatret

 

 

 

Helene Gjerris er mezzosopran og falder ind i rollen som fængslende kabaret sangerinde. De tyske tekster flyder fra kvinden på aller smukkeste vis. Gjerris fastholder blikket på sit publikum og drager os ind i lyrikens korridorer som en ildflamme. Man føler sig tilstede som medvirkede vi i en tv-optagelse til serien ‘Babylon Berlin’.

Dukkerne er på arbejde

KÆLDERMUSIK foregår til dels på det tyske sprog, men en række dukker forklarer teksterne for os. Dukkerne viser, hvad der synges om, hvorfor og hvordan. Dukkerne er livagtige, og også uartige, når det passer ind i programmet. Yulia Lystbæk og Astrid Kjær Jensen styrer dukkerne så virkelighedstro, at man har svært ved at afgøre, om det rent faktisk er dukkerne, der styrer dukkeførerne.

 

 

 

Jesper Hillestrøm

 

 

 

Berlin anno 1930

Bådteatrets scene er selvsagt ikke stor og derfor kan det ikke understreges nok, at scenografien er umådeligt godt og imponerende udtænkt. Vi bliver simpelthen bragt tilbage til 30’ernes Berlin, med det ene overraskelsesmoment efter det andet.

 

KÆLDERMUSIK på Bådteatret kan opleves til 9. oktober 2021

 

 

 

 

 

KÆLDERMUSIK på Bådteatret

 

 

 

Foto: Miklos Szabo

 

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION