Kunst

LOUISIANA: CAVE_BUREAU

LOUISIANA: CAVE_BUREAU

ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER

 

 

 

 

 

 

 

LOUISIANA: CAVE_BUREAU

Rendering 2021 Cave_bureau ©. Antropocene Museum 4.0. Masai Cow-Corridor

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

‘ …… en rørende, gennemarbejdet og storslået udstilling ….’

– Githa Schultz, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

Louisiana har de sidste seks år været vidt omkring i nogle af alverdens tegnestuer under overskriften Arkitekturens Værksteder og vist udstillinger af arkitekters proces i kulisserne fra idé over tegnebræt til bygning. Udstillingsrækken er støttet af den filantropiske forening Realdania.

Cave_Bureau

Det 6. og sidste kapitel i Louisianas udstillingsrække af Arkitekturens Værksteder åbnede d. 29. juni 2023 og præsenterer den kenyanske tegnestue Cave_bureau. Tegnestuen er grundlagt af arkitekterne Kabage Karanja og Stella Mutegi i 2014 efter at de begge blev fyret fra samme arbejdsplads. Cave_bureau arbejder med begrebet ’omvendt futurisme’ ud fra en betragtning af at kun ved at kende fortiden kan man skabe bæredygtige løsninger for fremtiden.

The Door of No Return

Vi står ved mørkelagte skydedøre i Louisianas underjordiske fløj ved indgangen til udstillingen og over os hænger et installationsværk af sten hentet fra Faxe Kalkbrud og skal give en fornemmelse af nedfald fra et vulkanudbrud eller at vi er på vej ind i den millioner år gamle vulkangrotte Shimoni-grotten, der ligger ved kysten mod det indiske ocean og der også er udstillingens omdrejningspunkt. En grotte der ifølge lokale opsynsmænd blev brugt til at opbevare slavegjorte.

 

 

 

 

 

 

 

 

LOUISIANA: CAVE_BUREAU

Foto: Louisiana. Håndvævet installation af Shimoni-grotten.

 

 

 

 

 

 

Da skydedørene går op, vandrer vi først ind i en fortolkning af den port de vestafrikanske slaver formentlig passerede igennem før afgang med skib og som vi ved med sikkerhed blev mange slaver sejlet til de Dansk Vestindiske Øer. Man kan ikke undgå allerede her at blive ramt af noget skyldfølelse på grund af vores forfædres synder og tænke på hvad H.M. Dronningen engang sagde i en nytårstale om måden at behandle andre folkeslag på – ‘Det synes jeg ikke man kan være bekendt’. Det skal også nævnes at Danmark var den 7. største slavehandlernation i verden og den første stat der i 1792 ophævede slaveloven.

 

Porten kaldes The Door of No Return og så er vi lukket ind til selve udstillingen, der tager afsæt i vidtstrakte vulkanske grotter i Kenya der rummer unikke vidnesbyrd om Kenyas historie: De første hominider, østafrikanske slavegjorte og frihedskæmpere under kolonialismen har passeret igennem disse underjordiske grotter. De rummer derfor vigtige milepæle i klodens vej mod den antropocæne tidsalder – den epoke, hvor menneskets påvirkning af naturen er blevet drastisk synlig.

Det Antropocæne Museum

Cave_Bureau tager med udstillingen Det Antropocæne Museum udgangspunkt i grotterne i installationsværker, videofilm, renderinger, artefakter og andre genstande og skal ses som et modbillede til verdenskortet over museer og monumenter i det Globale Nord, hvor Det Antropocæne Museum bygger på råstoffer, med både mineraler og andet fra det Globale Syd.

 

Cave_bureau beskriver udstillingen som et kollektivt eksperiment indenfor museologi og kernen er samarbejdet mellem to institutioner, der kan skabe heling mellem mennesker, der forlod Afrika og dem der blev på kontinentet, Cave_bureaus projekter er en diskussion af museers rolle i den antropocæne tidsalder samt en løbende indsamling af objekter og viden, der kan danne grundlag for en mere aktivistisk arkitektur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LOUISIANA: CAVE_BUREAU

Fotograf Densu Motesi. Møder og samtaler mellem Cave_bureau og Masai kvinderne Dorcas Sasine og Emily Lankenua nærede ideerne for Ko-Korridorerne.

 

 

 

 

 

 

 

Shimoni-grotten fra 3D-laserscanninger til håndvævet installation

Fra loft og vægge hænger et storslået håndvævet værk, først fremstillet ved 3D-laserscanninger og derefter lavet i hånden af planten rattan. Shimoni-grotten i naturlig størrelse er et ambitiøst forsøg på at gengive grotternes rumlighed og stoflighed. Inspireret af prækoloniale og byggeteknikker er vævningen blevet til i samarbejde med CITA, Centre for Information Technology and Architecture på Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation i København. Her er der udviklet et program, der kan omdanne form til væve-opskrift. Under ledelse af Ph.d. Jack Young og professor Phil Ayres er installationen håndvævet på Louisiana. Det har taget godt fem måneder at fremstille værket.

 

At stå under det store håndvævede installationsværk er en unik oplevelse. Kagomevævning er en ældgammel væveteknik baseret på et mønster af sekskanter og når man står under formen af værket, der stort set fylder hele rummet, føles det alligevel let at opholde sig under det.

Cow-Corridor

Projektet ‘Cow-Corridor’, der vises under den vævede installation er en retablering af Masaiernes oprindelige græsningsruter gennem Nairobi og opsamling af vand til dyreliv og natur omkring grotterne. Ruterne har været lukket for det nomadiske folk siden briterne indtog landet i 1888. Projektet sætter fokus på vandmangel som følge af klimaforandringer i Nairobi.

 

 

 

 

 

 

 

 

ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER

Fotograf Densu Motesi for Cave_bureau. Køer på vandring gennem byer

 

 

 

 

Bavianparlamentet

En installation og alene navnet Bavianparlamentet får en til at trække på smilebåndet. Det er en grotte der opstod efter at Mount Suswa i Kenya for 1,7 millioner år siden gik i udbrud, og hvor voldsomme lavastrømme trængte ind og fik mange grotter til at kollapse og derved trængte lys og liv ind. I en af grotterne skabte kollapset en kuppel med et 10 meter bredt rundt lysindfald og man mener at disse rum sandsynligvis var vores forfædres første arkitekturoplevelse og måske banede vejen for senere tiders arkitektur som Pantheon bygningen i Rom. Bavianparlamentet er i dag levested for mange vilde dyr som anubisbavianer, mastiff-flagermus, leoparder og rovfugle.

Funklen i mørket

Udstillingen, der er inddelt i afsnit har flere budskaber og temaer at forholde sig til. Den vises i dæmpet belysning der også giver en grotte fornemmelse med renderinger på væggene, hvor man også tænker på hulemalerier.

 

Installationsværker der forestiller eksempelvis vulkanudbrud, reoler og mange hylder med artefakter og andre genstande. I en af hylderne står en fin kamæleon fremstillet i perler og ståltråd, i en anden hylde står en lille skildpadde med et skjold formet af old school Coca-Cola kapsler fra glasflasker, et primitivt tv-apparat står i en tredje hylde: Nogle hylder står tomme som et slags symbol på at nogle tog noget fra det afrikanske kontinent, eksempelvis guld og sølv der ikke er leveret tilbage.

 

Og samtidig når man kommer fra slaveporten ind i udstillingen minder det ved første øjekast om en magisk grotte behageligt oplyst i funklende diamantskær. Mens man vandrer gennem udstillingen af den afrikanske historie, i går, i dag og i morgen, der ikke er specielt funklende bliver man på egen krop og sjæl klogere og lærer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER

Cave_bureau Studio. (C) Arkitekterne bag udstillingen på Louisiana

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en rørende, gennemarbejdet og storslået udstilling på vegne af det afrikanske kontinents historie i alle aspekter på godt, men nok mest udnyttet, som Cave_bureau viser på Louisiana. Mens man lytter til arkitekterne Kabage og Stella, kan man ikke undgå at beundre Kabage Karanjas virkelig smukke Masai dragt, han bærer med stolthed, mens han bruger sin vandrestok som pegepind og forklaring af udstillingens værker og arkitekternes intentioner for fremtiden. Man får en fornemmelse af at her er arkitekter der helst vil bygge broer og fredelige løsninger mellem mennesker i stedet for blodige opgør om fortiden og den menneskeskabte ødelæggelse af naturen.

 

Vandringen gennem udstillingen med Kabage og Stella giver også en følelse af lyst til at lytte, se og forstå, langt mere end at få påduttet den skyldfølelse der ellers er skyllet ind med woke-debatten, vi slår hinanden i hovedet med her i norden over vores forfædres slavesynder på det afrikanske kontinent. Og samtidig er udstillingen også et vink med en vandrestav om at vi på verdensplan er nødt til at samarbejde på ligeværdig fod nord og syd omkring den menneskeskabte ødelæggelse af natur, den globale opvarmning og dermed på lang sigt udryddelse af alt liv.

 

 

 

 

 

 

 

 

ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER

Cave_Bureau © Anthropocene Museum 8.o_ Nyukie Artefact. Damphøster, Mount Suswa, Kenya 2023.

 

 

 

 

 

 

 

 

ARKITEKTURENS VÆRKSTEDER – CAVE_BUREAU kan ses frem til d. 26. november 2023
Cave_bureau – Louisiana Museum of Modern Art

 

 

 

LOUISIANA: CAVE_BUREAU – Louisiana har sammen med Cave_bureau udgivet et flot, omfattende og dyberegående katalog i tekst og billeder omkring arbejdet hen imod det abstrakte museum ‘Det Antropocæne Museum’ der er tegnestuens udgangspunkt.

 

 

 

 

 

Af andre særudstillinger på Louisiana skal nævnes Ragnar Kjartanssons morsomme og fantastiske værker, der vises frem til d. 22. oktober 2023 – se mere her

 

 

Udover det kan man også opleve den store Niko Pirosmani udstilling frem til d. 20. august som også Tidsskriftet KULTURINFORMATION har anmeldt – se mere her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LOUISIANA: CAVE_BUREAU er anmeldt af Githa Schultz, KULTURINFORMATION

se mere om Githa Schultz her