Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD - DIAMANTJUBILÆUM
AKTUELT Kunst

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD – DIAMANTJUBILÆUM

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD – DIAMANTJUBILÆUM

 

 

Smykkedesign gennem 60 år

 

 

 

 

 

 

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD - DIAMANTJUBILÆUM

Guldsmed Charlotte Lynggaard på pressemødet. Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

‘ …… vi står beundrende og klapper anerkendende …..’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

Ole Lynggaard (f. 1936) åbnede i 1963 sit guldsmedeværksted i Hellerup: OLE LYNGGAARD COPENHAGEN. På det tidspunkt havde han rejst verden tynd i fem år. Hans første stop var Schwäbisch i Sydtyskland, hvor han videreuddannede sig som guldsmed. Derefter rejste han til Paris og bliver der i to år. Det er her han møder sin fremtidige hustru og muse Karin. I New York arbejder han også med smykker og så går turen mod østen.

Inspiration – de mange rejser

Lynggaards inspiration fra hans rejser ses tydeligt i hans smykker. Hans passion for hejrer er hentet i Japan, den yndefulde, langhalsede fugl findes over det meste af verden og er et elsket motiv på japanske kimonoer. Den ikoniske elefant er fra Indien. Lynggaards elefant fra 1990, er blevet Oles Lynggaards signatur. Dette smukke, store, tunge dyr er skildret med en lethed og ynde, der uden sammenligning er noget af det fineste han har designet. Og dog, for der er så mange af Lynggaards smykker, der er rene åbenbaringer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD - DIAMANTJUBILÆUM

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD - DIAMANTJUBILÆUM

Installationsfoto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD - DIAMANTJUBILÆUM

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

I det hele taget har figurative dyr en stor plads i hans kollektioner, bl.a. er slangekollektionen inspireret af de mange slangeornamenteringer der er på figurer i Egypten. Lynggaard havde haft slangekollektionen på tegnebrættet i næsten 50 år, og da den første kollektion lå klar til salg, kiggede han på den lige inden den skulle ud til forhandlerne. Han meddelte at sælgerne måtte gå med uforrettet sag. Han arbejdede videre på den og året efter var den klar til at komme ud. Den blev en af de største succeser hos Lynggaard. Alle de små bærbare smykkeskulpturer, viser udviklingen i virksomhedens kunstneriske arbejde og et enestående stykke dansk designhistorie.

Virksomheden OLE LYNGGAARD – 60 år

Diamantjubilæum, Ole Lynggaard Copenhagen – smykkedesign gennem 60 år, er historien om en kunstner der lige fra begyndelsen har troet på sig selv, sine evner og ambitioner. Det er også en hyldest til et unikt håndværk, de fleste af os kan forholde os til. Smykker er drømme. I det hele taget elsker de fleste af os at pynte os med smukke smykker, der får os til at stråle. Udstillingen præsenterer et udvalg af håndlavede smykker fra 1963 til 2023. Fingerringe, halskæder, armbånd, øreringe, brocher, diademer, figurer og meget mere, som er tilvirket med stor præcision og omtanke.

 

På udstillingen er der strålende eksempler på det forarbejde der kræves, inden det færdige smykke kan præsenteres. Der kan gå år fra den første spirende ide, til tegningen er sat på papiret. Det kan være den bliver kasseret og så er det forfra igen. Jeg spurgte lidt ind til Ole Lynggaards arbejdsprocesser. Hans søn Søren fortalte mig, at han aldrig gik på kompromis. Hvis han er det mindste utilfreds med selv en lille detalje, bliver den lavet om. Som med Slangekollektionen. Han ved helt ind i marven, hvornår det er rigtigt. Han er detaljeorienteret ud over alle grænser, og det skaber ikke alene respekt, men hans ting er uden sidestykke. Der har heller aldrig været slinger i valsen, når det drejer sig om kvalitet.

 

 

 

 

 

 

 

Louise Frevert

Kreativ direktør Søren Lynggaard, CEO for LYNGGAARD COPENHAGEN i samtale med Louise Frevert. Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

KULTURINFORMATION

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sublimt håndværk kræver de bedste ædelmetaller og fineste sten. Både Ole og Charlotte Lynggaard har fra begyndelsen af deres karrierer brugt diamanter. Charlotte Lynggaard har helt sin egen stil, men er lige så grundig som sin far. Hendes udtryk er mere pågående og hun bruger mange farver. Det der betog mig mest, var Midnatsdiademet. Det er dramatisk i udtrykket og en nytænkning af det klassiske diadem fra 1900-tallet. Det er senere blevet til Leaves-serien. Charlottes nye Funky-Stars serie er i en liga for sig. Asymmetriske stjerner besat med diamanter helt ud i spidserne. De mindst slebne diamanter værkstedet nogensinde har brugt. Det er en fantastisk kollektion.

 

Sofia Lynggaard Normann er det sidste skud på stammen. Hun er sammen med sin mor Charlotte og museet, primus motor i kurateringen af udstillingen. Vi får en forsmag på hendes arbejdstegninger og det ser mere end lovende ud. Sofia er også uddannet guldsmed.

 

Virksomheden er i dag vokset til et familiedrevet, internationalt smykkehus med grundlægger og guldsmed Ole Lynggaards to børn, Charlotte Lynggaard, guldsmed og kreativ direktør Søren Lynggaard, CEO, som drivende kræfter. Igennem 60 år har guldsmed og smykkedesigner Ole Lynggaard og siden datteren Charlotte Lynggaard fundet inspiration i naturen som helhed. De har designet og produceret smykker i de fineste materialer til glæde for mennesker over hele verden. De har bevaret en ydmyghed og respekt over for et fag hvor flid, passion og tusindvis af arbejdstimer, er det drivende værk.

 

 

 

 

 

 

Smykkedesign gennem 60 år

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afsted til Øregaard Museum

Det er en smuk udstilling. Man bliver let om hjertet og glæder sig over at nogle mennesker besidder et så stort og skabende kunstnerisk talent. Ovenikøbet har de overskud til levende og sympatisk, at fortælle om hvad der driver værket. Vi andre står beundrende på sidelinjen og klapper anerkendende. Udstillingen er der kun i seks uger. Der er al mulig grund til at tage til Øregaard Museum inden jul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Louise Frevert

Guldsmedens værktøjskasse – i godt selskab med redaktionsmedarbejder Louise Frevert. Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD Copenhagen – DIAMANTJUBILÆUM, Smykkedesign gennem 60 år Udstillingen slutter 17. december.

 

 

 

 

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD – DIAMANTJUBILÆUM – se mere her

 

 

 

 

Øregaard Museum: OLE LYNGGAARD – DIAMANTJUBILÆUM er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION

Redaktion: Jesper Hillestrøm