OPERA HEDELAND: ASKEPOT

Anmeldelse af

OPERA HEDELAND: ASKEPOT

OPERA HEDELAND: ASKEPOT

✮✮✮✮✮

‘ …… har man én gang oplevet den stemning og professionalisme Opera Hedeland præsenterer, kommer man gerne igen …..’

Gioacchino Rossini, 1792-1868, var en italiensk komponist og den mest fejrede operakomponist i historien. Han skrev 39 operaer og havde et stort talent for at skrive musik og melodierne var iørefaldende. Rossini var en af sin samtids bedste komponister. Han blev kaldt Den Italienske Mozart, på grund af letheden i hans musik. I 1816 skrev han Barberen i Sevilla, hans kendteste værk og året efter så operaen Askepot dagens lys, til en libretto over en folkefortælling. Han havde dog en betingelse: det overnaturlige element skulle udgå.

Den nåede lige så stor popularitet som Barberen i Sevilla. Af ukendte årsager stoppede Rossini med at komponere operaer i 1832. Rossini havde også ry for at have været en strålende kok og har givet navne til mange kendte retter som f.eks. Tournedos a la Rossini, Søtunge a la Rossini og Fyldt kalkun a la Rossini.

OPERA HEDELAND: ASKEPOT

OPERA HEDELAND

Vel ankommet til Hedeland, blev en pragtfuld picnic kurv indtaget fra cateringfirmaet Noon. Her bliver der ikke gået på kompromis. Lækre små retter bestående af varmrøget laks, braiseret oksetykkam, Panna Cotta med hindbær og crumble, elegant serveret i glas krukker. Vi indtager vores pladser i behagelige, polstrede stole og nyder udsigten inden den første tone bliver slået an. Du føler dig hensat til en lille sø et sted i Italien, med en lille ø i midten. Den ideelle pittoreske baggrund til aftenens opera.

ASKEPOT

ASKEPOT er et af de mest populære eventyr i verden og findes i utallige versioner. De første trykte udgaver er fra 1558 og 1634. De der er bedst kendte er skrevet af Charles Perraults, dateret 1697 og Brødrene Grimms eventyr fra 1812-15. I Rossinis version er det Askepots onde stedfader, Magnifico, som ønsker sine to egne, uduelige og forkælede piger, Tisbe og Clorinde, gift med prinsen. Askepot er blevet degraderet til tjenestepige.

En tigger, Alidoro, ankommer og fortæller at Prins Ramiro vil komme for at søge efter den skønneste kvinde i landet. Prinsen kommer forklædt som hans tjener. Askepot og prinsen forelsker sig i hinanden og Askepot giver ham det ene af to armbånd og beholder selv det andet. Ramiro er forklædt som tjener og kommer for at invitere hele familien til bal samme aften, han vil genfinde sin udkårne. Alle tager afsted undtagen Askepot.

OPERA HEDELAND: ASKEPOT

Senere kommer tiggeren, der er Ramios lærer, til festen med en smuk kvinde. Han har hentet Askepot. Stedfaderen er rasende og der kommer et opgør. Askepot fortæller tjeneren, som i virkeligheden er prinsen, at hun kun elsker ham. Askepot tager hjem.

Prinsen og hans følge må søge i ly af stormen i Magneficos hus. Han ser armbåndet på Askepots håndled og er klar over, at det er hans udkårne.

Fremragende på alle felter

Det er en typisk 1700-tals forvekslingskomedie, hvor alle bliver taget lidt ved næsen på et tidspunkt. Det er livligt og underholdende, smukt understøttet af de velsyngende solister. Allerede i første akt i duetten: Un soave non so che, mellem Angelina/Askepot- Francine Vis og Don Ramiro-Conny Thinmander, fornemmer vi at det er to personligheder med et smukt register og klang.

I anden akt brillierer Teit Kanstrup som tjeneren Dandini i duetten, Un segreto d’importanza, med Askepot. Don Magnifico-Tadas Girininkas, synger og spiller sin rolle med humor og intensitet, der når ned til de bagerste rækker. Tisbe-Sophie Haagen og Clorinde- Johanne Nylund, som de to stedsøstre, var humoristisk karikerede, med flotte stemmer, der supplerede hinanden perfekt. Alidoro/tiggeren-Simonas Strazdas smukke bas, var en fornøjelse.

Louise Frevert

I det hele taget var solisterne fremragende. Koret sang med overbevisning. Deres mange korindslag var præcise og yderst vellydende. Opera Hedeland Festivalorkester under ledelse af Emma Steele, havde den rigtige internationale pondus. Flotte kostumer og en fantastisk scenografi, som rigtigt kom til sin ret i anden akt, da det blev mørkere.

For børn?

Opera Hedeland har gjort det igen. En nydelse af en forestilling. Min medanmelder, Edith på næsten syv år, mente at det var svært at forstå det hele, når handlingen var lidt anderledes end den plejede at være. Hun syntes musikken var flot. Det er ikke en børneforestilling, men den kan ses af alle. Ellers vælg den rigtige børneversion, som også bliver spillet på Opera Hedeland: Onsdag den 9. august 2023 klokken 11-12, forestillingen er gratis – se mere her

Det var tydeligt at se, at det var blevet en tradition for mange af publikummerne, der virkede helt hjemmevante med deres tæpper, madpakker og drikkevarer. Det er forståeligt, for når man én gang har oplevet den stemning og professionalisme Opera Hedeland præsenterer, kommer man gerne igen. Vi ses til næste års opera: Puccinis ‘Pigen fra Vesten’.

Louise Frevert

OPERA HEDELAND: ASKEPOT. Musik: Gioacchino Rossini. Solister: Angelina/Askepot- Francine Vis, Don Ramiro-Conny Thinmander, Teit Kanstrup-Dandini, Don Magnifico-Tadas Girininkas, Tisbe-Sophie Haagen, Clorinde- Johanne Nylund, Alidoro-Simonas Strazdas. Koncertmester for Opera Hedeland Festivalorkester: Emma Steele. Instruktion og visuelt koncept: Freja Friberg Lyme. Dirigent: Nathanaël Iselin. Kostumedesign: Marie Due Jørgensen. Lyddesign: Lasse Svarre Christiansen.

ASKEPOT Spiller 11. og 12. august.

OPERA HEDELAND: ASKEPOT – se mere her

OPERA HEDELAND: ASKEPOT er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION