Film Kunst

PIRANESI ‘SYNER OG SANDHED’ – på SMK✮✮✮✮✮

PIRANESI ‘SYNER OG SANDHED’

–  Statens Museum for Kunst

 

 

 

PIRANESI ‘SYNER OG SANDHED’

G.B. Piranesi, Murpillen med kæderne. Blad fra Fængselsfantasierne (senere tilstand), efter 1761.

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

I det store spisefrikvarter var der nogle af os, der synes det indimellem var sjovt at besøge skolebiblioteket. Her kunne man kaste sig over tegneserier eller ‘finde Holger’. Eller man kunne kigge i bøger med finurlige labyrinter, og detaljerigdom i middelalder stil.

 

Senere findes der i dag talløse computerspil med middelaldertemaer og uendelige universer i dystre korridorer eller borge med slisker, trapper, hemmelige rum og skatkamre. Endelig kender vi fra Matrix filmene syrede parallelle verdner, der bevæger sig på tværs af tidsaldre og har elementer af ‘gentagelser’ i sig som spejlkabinetter og teleports.

 

 

 

 

 

 

PIRANESI ‘SYNER OG SANDHED’

G.B. Piranesi, Opdigtet gammelt tempel. Blad fra Arkitekturen og perspektivet, første del, 1743-1744.

 

 

 

 

Detaljer ned i detaljen

Alt det ovenstående er dog ‘kopier’ af noget, vi har set før. Den italienske kunstner Giovanni Battista Piranesi (1720-78) var en foregangsmand i denne genre. Manden var dog ikke blot kunstner, men arkitekt og forfatter og fremstillede op imod 1000 værker i raderinger og kobberstik, som ledsagede hans forfatterskab.

 

Hans værker er ofte yderst præcise skildringer af Rom, men iblandet fri fantasi. Andre gange blev f.eks. fængselsmiljøer skildret i al deres grumhed med torturredskaber og deslige. Skeletter er der mange af. Men der er også alverdens andet. Nogle af figurene er så detaljerede, at een til pressevisningen konkluderede, at blot én figur på et af værkerne ville tage ham ‘et år’ at tegne – og her skal det så understreges, at der findes milliarder af den slags detaljerigdom.

 

 

 

PIRANESI ‘SYNER OG SANDHED’

G.B. Piranesi, Cestius-pyramiden. Blad fra Udsigter fra Rom, 1748-1778.

 

 

Fold-ud

Den Kongelige Kobberstiksamling under SMK ligger inde med ca. 450 af disse værker, som jo altså er grafiske produktioner, men trykt fra originalen. I SYNER OG SANDHED vises vi for første gang i 40 år 120 af disse ‘blade’. Dertil har man også føjet indlån til, og har suppleret med bøger fra Det Kongelige Bibliotek, som også viser Piranesi’ værker. I flere af disse bøger kunne man folde siderne ud, så hele motiver på over 3 meter kommer til syne.

Moderne Sci-Fi

For at fuldende dette forhistoriske sci-fi univers har SMK trukket en genistreg op til nutiden og har hyret kunstnerduoen AVPD. Aslak Vibæk og Peter Døssing har således bidraget med en ‘konstruktion’, de kalder ‘Stalker X’. Deres bud på en slags nyfortolkning af Piranesi er så forrykt godt skruet sammen, at man bogstavelig talt ‘tror det er løgn’ – hvilket det i øvrigt også er! – du snydes nemlig! ‘Stalker X’ SKAL opleves – især vil den appellere til teenagere, der ynder gaming (måske er den ikke så rar for familiens mindste). Konstruktionen fortæller da også, at man skal færdes med forsigtighed. AVPD leverer en vare, der er SMK og Piranesi værdig.

 

 

PIRANESI ‘SYNER OG SANDHED’

G.B. Piranesi, Vindebroen. Blad fra Fængselsfantasierne (senere tilstand), efter 1761.

 

 

 

Til og med februar 2022 kan man besigtige dette usædvanlige trip på Statens Museum for Kunst og møde en tusindkunstner, der læner sig op af Leonardo da Vinci (1452-1519) i sin hittepåsomhed, tænken ud af boksen, og som nødvendigvis må have inspireret Tolkien og Matrix. PIRANESI ‘SYNER OG SANDHED’ på SMK er svær at ryste af sig.

 

 

 

 

Mikkel BoghDirektør for SMK, Mikkel Bogh med Hanne Kolind Poulsens nyudgivede værk om udstillingen og Piranesi. Foto Hasse Ferrold

 

 

 

 

 

Se mere om Piranesi her

 

 

 

Redaktionen retter en særlig tak til fotograf Hasse Ferrold

 

 

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION