‘Retfærdighedens Ryttere’ – en filmanmeldelse

‘Retfærdighedens Ryttere’

'Retfærdighedens Ryttere' - en filmanmeldelse

“En moderne western i bedste Olsen Banden stil …..”

– G.Boeholt, KULTURINFORMATION

✮✮✮✮✮

Kendis make-up artisten Pari Khadem, der er event koordinator for film & Tv gruppen i Dj, inviterede endnu engang redaktionen til bio-event. Filmen ‘Retfærdighedens Ryttere’ er en moderne western i bedste Olsen Banden stil. Den er fyldt med humor midt i det alvorlige. Filmen begynder med en togulykke, som resulterer i, at en moder mister livet. Ulykken er tragisk, men var den tilfældig? Var der i virkeligheden tale om et nøje planlagt terrorangreb?

Den professionelle soldat

Mads Mikkelsen er blevet godt og grundigt ‘Ramboiseret’ og spiller Markus, der en en dansk professionel soldat, der arbejder i udlandet. Inden ulykken har han lige fortalt sin kone, at han ikke kommer hjem fra sin udstationering de næste tre måneder. Moderen og datteren tager på shoppingtur med toget ind til København. Da de er på vej hjem fra byen sker togulykken og moderen bliver dræbt. Markus vender hjem til sin datter i Danmark.

Klumpfodsteorien

Nikolaj Lie Kaas er figuren Otto. Han er et matematisk geni og alt skal gå efter matematiske sandsynlighedsberegninger. Man ser, at han har lavet beregninger på, hvor vidt det at have klumpfod hænger sammen med, om man også er hørehæmmet. Otto er typen, der sætter skakspillet i høj kurs og samtidig lader tallene bevise åbenlyse sandheder, de fleste vidste i forvejen og tillægger undertiden disse fakta lige lovlig stor betydning i nørderigernes liga. Otto var selv med toget, da ulykken skete. Otto rejser sig galant for Markus’ kone, som dør i ulykken. Hvis Otto ikke havde byttet plads med moderen, ville han selv havde været død. Der sættes gang i teorien om, at hændelsen med toget i virkeligheden er et terrorangreb. Men hvorfor og hvem står bag terrorangrebet?

Når man hellere skulle tie stille

Lars Brygmann portrætterer ‘Lennart fra Horsens’. Han er lidt det tynde øl med kørekort, der følger med Otto rundt og er med til at forklare sandsynlighedsberegninger. Lennarts fingerspitzengefühl kan trænge ind i selv de mest velopsatte firewalls og tilegne sig viden og informationer fra skjulte databaser. Han siger desværre bare alt det, der ikke skal siges og Otto kan ikke få lov til alene at føre ordet. Lars Brygmann spiller kejtet, skævt og mesterligt.

Emmenthaler og IT-nørd

Nicolas Bro er Emmenthaler og er IT-nørd om nogen – prutten og de sure sokker konkurrerer begge om førstepladsen på nedrighedernes stige. Ingen må komme tæt på hans ledninger og pille ved hans udstyr. Ved hjælp af et personidentifikationsprogram udpeger han gerningsmanden af terrorangrebet. Og trekløveret kontakter nu den hævngerrige Markus med disse hårdtslående fakta. En jagt er begyndt.

Fotograf: ROLF KONOW

At få tingene til at hænge sammen

Andrea Heick Gadeberg er datteren Mathilde, som prøver at få det hele til at give mening. Hun skriver alle hændelserne ned op til ulykken. Hvordan det hele startede med, at hun fik stjålet sin cykel. Dette fører så nogle andre hændelser med sig, som er årsagen til, at hun og hendes moder er med toget, da ulykken sker. Ved begravelsen med moderen giver præsten udtryk for, at der en mening med, at de skulle miste hende, at det var Guds vilje. Dette synes faderen Markus er noget værre vrøvl. Sådan noget kan man ikke tro på. Hans kone er ingenting nu, hun er død. Der er ikke noget tilbage af hende og det var tilfældigt, at hun døde. Der har ikke været en højere mening med moderens død.

Terrorangreb og hævntogt

Da disse fire mænd er overbevist om, at der er tale om et terrorangreb og har fundet beviser for, hvem der står bag, skal dette hævnes. De begiver sig derfor ud på et hævntogt, der ender med at blive meget voldeligt. De træner bl.a. at skyde til måls med automatgeværer.

Der er rigtig mange sjove sekvenser i filmen og skuespillerne gør det alle rigtig godt. Man vil kunne genkende sig selv, hinanden og dele af ens hyggeonkel i karaktererne, eller måske minder en af dem dig mest af alt om din fætter og han synes sikkert det samme om dig. Anders Thomas Jensens film ‘Retfærdighedens Ryttere’ er meget mere end en falden på halen komedie.

Retfærdighedens Ryttere

Tak for invitationen Pari Khadem:-) Film & Tv Gruppen i DJ støtter de danske film og deres bio – event er åben for alle. Det eneste du skal gøre er: Følg @filmogtvgruppenidj og meld dig til bio event.

Bonus: Ved Bio-eventet med Retfærdighedens Ryttere havde vi mulighed for at stille spørgsmål til en række af skuespillerne og også filmens ophavsmands og instruktør Anders Thomas Jensen.

Det blev fortalt, at man havde bygget en hel togstamme op og havde en række kanoner sat op, der på timing skulle booste glaslignende støv, splinter og konfetti ind i togkupéen, hvilket i filmen fremstår yderst troværdigt. At få blæst Matador mix lignende genstande i ansigtet med flere tusind kilometer i timen, er dog ikke helt ufarligt og datteren Mathilde portrætteret af Andrea Heick Gadeberg var også tæt på at komme mindre til skade ved optagelsen.

Emmenthaler (Nicolas Bro) håndterer diverse skydevåben med snilde i filmen. Han fortalte, at han havde brugt timevis på at blive trænet af professionelle militær- og politifolk. Skuespilleren fortalte begejstret, at hans ‘tid’ på at samle et automatvåben kom helt ned på under 20 sekunder. Det til trods, at han aldrig havde rodet med den slags ting før.

Endelig skinner de fire mandlige hovedpersoners samspil tydeligt igennem. Anders Thomas Jensens manuskript er under prøverne åbent for forslag og ændringer. Tilpasningerne af karaktererne får hovedrolleindehaverne derved selv indflydelse på. Manuskriptet bliver efter prøverne lukket og gennemskrevet færdigt med de mange input af de professionelle skuespillere. Dette giver selvsagt et samspil, diversitet, og en dynamik uden lige.

Filmen er at finde i over 121 biografer landet over netop nu.

Retfærdighedens Ryttere er en filmanmeldelse af G.Boeholt, KULTURINFORMATION