Kunst

Tetsumi Kudo – CULTIVATION på Louisiana♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

SPØG, SKÆMT OG ATOMBOMBER…..

Tetsumi Kudo – CULTIVATION på Louisiana

♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎

Tetsumi Kudo Buddha in Paris. Méditation entre futur programmé et mémoire enregistrée, 1976 Mixed Media, Private Collection ©Tetsumi Kudo Adagp, Paris 2020 / VISDA

 

 

Som den raske dreng jeg i tidernes morgen var, gik jeg ikke i vejen for at erhverve mig diverse spøg og skæmt effekter i plastik og gummi, når der var mulighed for det. Inspirationen kunne nemt findes i rædselskabinettet i Madame Tussauds voksmuseum, da det lå i Tivoli. Det kunne være afskårne fingre, hænder eller øjne, man kunne skræmme andre med eller blot muntre sig med.

 

For år tilbage da min mellemste nevø begyndte at fatte interesse for den slags gimmicks og kom og viste mig ‘slim’ og slik med smag af væmmelige ting, og også øjne fremstillet af vingummi, så jeg det lidt som min ‘pligt’ som onkel at levere lidt effekter til drengen i form af ‘efterladenskaber’ fra hunde, gummioste og pruttepuder. Jeg husker en gave af førstnævnte kaliber, der gjorde knægten så henrykt, at han smed den op i luften, hvor den ramte loftet, og dens virkelighedstro konsistens gjorde så, at den blev hængende og måtte nedtages med hjælp af en stige. Ja – det skabte morskab! Og der sidder iøvrigt stadig et mærke i loftet!

Tetsumi Kudo

Ovenstående lille selvhøjtidelige intro bringer os ind i hjertekulen af Tetsumi Kudos (1935-1990) univers. Kudo er fra Japan og amerikanernes brug af atomvåben under anden verdenskrig sætter sig spor ikke bare i hele verden, men også for den unge Kudo, der senere op gennem 60’erne og 70’erne udfører sine største værker.

 

I kontroversielle miljøer af bure som ligner små fængsler, herbarier, sci-fi dukkehuse og kuvøser møder vi Kudos linse. En verden, der selvdestruktivt kan ødelægge jorden og en slags retro evolution af legemesdele vokser sammen med en udbombet planets efterladte stumper af elektronik og ekskrementer. Og endelig ved jeg ikke, om man skal udnævne udstillingen til at være lidt for det ‘voksne’ eller måske ‘velinformerede’ publikum, da Tetsumi Kudo jo altså er en mand, der holder sit fokus på uarbejdsdygtige og muterende mandlige forplantningsorganer. Budskabet er her, at planetens og menneskehedens overlevelse er på spil.

 

Tetsumi Kudo Flowers, 1967-68 From: Garden of the Metamorphosis in the Space Capsule, 1968 Privateje Courtesy Hauser & Wirth og Andrea Rosen Gallery © Tetsumi Kudo / Adagp, Paris 2020 / VISDA

 

Som vi kender det fra skibe i flasker, har Kudo skabt miljøer, man kan kigge længe på, og radioindmad og printplader fouragerer sammen med snegle på hjerner og spy – en ødelagt verden – en Coronaverden? Med et spørgsmålstegn bagefter! Fordi historien nok rammer plet her i Covid-19 stemningen, men sådan begyndte rejsen af Kudos værker slet ikke til Louisiana.

Kurator Tine ‘Kudo’ Colstrup

Når jeg så friskfyragtigt skriver et mellemnavn ind i Tine Colstrups navn er det fordi, Louisianas velanskrevne kurator helt tilbage i 2013 var på opdagelse i et af Louisianas mange magasiner for at kigge på ‘marinerede’ værker. I et mørkt hjørne står nogle mystiske ‘indelukker’ med smeltede ansigter og slimede mandomme, der spises af kaktusser. Disse to kunstværker var blevet erhvervet af Louisiana i 1970 for at indgå i den store udstilling om Japan på den nordsjællandske matrikel i 1974.

 

Tine Colstrup fattede interesse for denne pseudo sci-fi verden af retrospektiv glaseret evolution. Og heldigvis er det lykkedes Colstrup at skaffe godt 40 af disse tyggegummi skinnende værker, hvor også ultraviolet lys bringer liv i de surrealle, spooky og groteske domer. Kuratoren har også begået et katalog, som ikke overraskende er i verdensklasse – vi skriver jo også Louisiana.

Nedlukning/Oplukning

Som alle landets kulturinstitutioner har Louisiana i Humlebæk også været nedlukket siden marts. Og under tilsyn af Ordensmagten er museet netop genåbnet med alle til rådighed stående forholdsregler. Sikkerheden er i top og åbningstiden udvidet helt til klokken 23 om aftenen. Samtidig er Louisiana gået foran med det gode eksempel og givet de trofaste årskortholdere 2 måneders forlængelse på deres årskort. Er det god stil eller er det god stil? – vælg selv.

 

Som ekstra bonus har Louisiana fundet deres samling af Pop Art frem, så man efter hjernerne, der bobler over, kan nyde trofæer som både Warhol og Lichtenstein.

 

Tetsumi Kudo Bonheur, 1974 Bur, maling, kunstig jord, plastblomster, bomuld, plast, harpiks, tråd, cigaretter, termometer, hovedpinepiller, Courtesy of Andrea Rosen Gallery Foto: Lance Brewer © Tetsumi Kudo / Adagp, Paris 2020 / VISDA

 

Tetsumi Kudo – CULTIVATION på Louisiana kan indtages til og med 10. januar 2021.

Se mere på: www.louisiana.dk/udstilling/tetsumi-kudo

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION