Interview Kunst Litteratur

Chefredaktøren byder 
velkommen om bord
 – fra vores sommersudgave 2020

Chefredaktøren byder 
velkommen om bord
 – fra vores sommersudgave 2020

 

Kære Læser, sommeren er klar, når vi er klar….

 

Om vi skal have regnvejrssommer, hedebølgesommer eller mild virussommer vides ikke med sikkerhed. Det kan være, det bliver en blanding hverken mere eller mindre med plusser på minussiden og omvendt, men helst i den rækkefølge. Alle har fået øretæver og måske mere, end vi fortjener og kulturen har set sig henvist til online udstillinger og læselysten har været spirende. CPH:DOX blev også afviklet virtuelt, så vingesuset forsvandt, mens deres site blomstrede til UG.

 

Vores ventede Copenhagen Jazz Festival denne sommer er af gode grunde blevet udskudt til næste år, og derfor bringer vi Jazz-eksperten OttoOttos causerie over årtiers jazzfestivaler i Hovedstaden – helt snydes for jazz skal vi da ikke.

 

I herværende nummer af Tidsskriftet KULTURINFORMATION bringer vi også en anmeldelse af teaterforestillingen ‘Brøgger’, som genopsættes på Republique i august. Festus Steinmeier rejser og besvarer postulatet ‘Hvorfor Blade Runner stadig holder’, og Jais Ikkala smager på portvin i Porto. Endelig deler vores juniorredaktør Elliotto hele 6 lakridspiber ud til ‘Riddersalen’, og der er ‘Night Fever’ på Designmuseum Danmark. Læs også forfatteren René Klessner’s medrivende historie med den enkle titel ‘Bedstefar’.

 

Usikkerheden har været de seneste måneders samtaleemne, og debatten om menneskets skrøbelighed forstummer næppe foreløbig. Én ting ligger dog fast, den 20. juni skifter vi over mod aftagende dage nok engang, men til gengæld kommer vi tættere på foråret i den anden ende. Jordens bane og rotation kan der ikke handles om og den er ligeså sikker som Cæsium atomets svingninger på 9.192.631.770 i sekundet, som vi sætter ind i vores atomure. Og ligeså sikkert er det, at vi er skabt med evnen til at nyde smukke ting – netop ting vi møder i kunsten og kulturen – altså en klar adskillelse fra dyrene. Det er sjældent, at en haj tænker nærmere over solnedgangens farve lige netop den dag eller æstetikken i skibsdesign, eller at elefanterne i Zoo spørger til, hvorfor den engelske arkitekt Norman Foster valgte at designe deres elefanthus på den måde.

 

Mange oplevelses- og begivenhedsrige hilsner

 

J. Hillestrøm, Chefredaktør KULTURINFORMATION

Velkommen om bord!