TIVOLI: 7SENSES

Anmeldelse

TIVOLI: 7SENSES

TIVOLI: 7SENSES

✮✮✮✮✮

‘ ……. det er en fornøjelse at se talent og idérigdom blive udført med sikkerhed og elegance ….’

Selena Muñoz (f.1988), er en dansk-spansk danser og koreograf. Hun er født på Mallorca og flyttede med sine forældre til Danmark, da hun var 4 år, og startede sin dansetræning. Hun har formået at slå igennem internationalt, både som danser og koreograf. Selena Muñoz smelter dans og musik sammen på en nyskabende måde.

Hun blander flamenco, moderne dans og klassik ballet, så udtrykket bliver kraftfuldt og imponerende. Hendes sanselige koreografier er næsten anmassende. Man kommer ikke udenom hende. Til tider komponerer hun også sin egen musik, hvilket får hendes koreografier til at fremstå distinkte og tydelige i deres formsprog. At hun kan være pågående i sit udtryk, får blot kontrasten til hendes blide og lyriske side til at fremstå knivskarpt, som i aftenens forestilling.

På scenen har Selena følgeskab af Ask la Cour og Mark Philip. Ask la Cour (f. 1981), er uddannet klassisk balletdanser på Det Kongelige Teaters balletskole. Han flyttede til New York og blev solodanser ved New York City Ballet indtil 2021. Han kom tilbage til Danmark og underviser på Det Kongelige Teater.

Mark Philip er en dynamisk og talentfuld danser, der i bogstaveligste forstand bevæger sig fra moderne dans til break. Han har været nomineret til Årets Danser i 2015 og 2022, samt til Teaterpokalen i 2022.

Det er en ekstraordinær og meget interessant sammensætning af dansere i aftenens forestilling. De har alle deres særlige styrker og det giver en speciel dynamik, som præcist understøtter temaerne i værket: 7SENSES.

TIVOLI: 7SENSES

De syv sanser

De syv sanser: SYNET, HØRELSEN, SMAGEN, LUGTESANSEN, KROPSSANS, BALANCESANSEN OG FØLESANSEN, sørger for at vi opfatter og får indtryk af omverdenen. Det skal jeg lige love for, at vi gjorde til aftenens forestilling.

Balancen

Scenetæppet med sin changerende blodrøde sensuelle farve signalerer, at det må være noget særligt vi skal til at opleve. Tæppet går fra og en lyscirkel bliver omdrejningspunktet i BALANCESANSEN. Mark Philip viser mulighederne i at udfordre balancepunkterne og bevare balancen i alle sammenhæng. Vi hensættes i en næsten trancelignende tilstand.

Øjnene

Er det jeg ser virkeligt? Kan SYNSSANSEN bedrage mig? En æterisk svævende kvinde i lyseblåt, kommer langsomt ned i øjenhøjde med sin partner. Vi opdager at alt ikke er som det skal være. Det bliver genialt vist med et slags fiskebens skørt, som bliver brugt til bl.a., at kunne være indespærret i en løgn. Ask la Cour viser her sin overlegne klassiske partnerteknik.

Følelsen

Når vi føler, behøver vi ikke se. Det blev humoristisk vist i FØLESANSEN. Sortklædte skikkelser med hvide hovedbeklædninger, med bevægelige frynser, dækkede ansigterne. De kunne klø sig, føle sig selv og hinanden uden andre end dem selv opdagede det. Danserne var dækkede og alligevel ikke. En stram og fantasifuld koreografi.

Næsen

LUGTESANSEN er den sans, der er mest knyttet til minder og følelser. Selena har en rød kjole på, med et slæb af blomster. Blomster og kroppe dufter. En mand kommer ind og svøber sig i hendes duft, kjole. Han iklæder sig den. Det er meget sanseligt og du kan næsten fornemme duftene ned i salen. Mark Philip viser en anden seriøs og indlevende side af sig selv i dette nummer.

Kroppen

Levende organismers sanser, gør dem sensitive overfor omgivelserne, såsom lys, lyd og kemiske forandringer. Det kan give udslag i at de reagerer og forøger muligheden for at overleve. Det viste første koreografi i anden afdeling tydeligt. I KROPSSANSEN, har Selena ladet to kamphaner kæmpe for liv og død. Mark Philip og Ask la Cour er hinandens diametrale modsætninger, men i denne koreografi får styrken i dem dansen til at gnistre. To sorte jakker er deres våben og elegant, svinger, smider og slår de med dem. Det tog pusten fra en.

Smagen

I det næste nummer blev appetitten og SMAGSSANSEN vækket. Fransk når det er bedst. Her brillerede Karen Duelund Guastavino med en sang om Creme Brulee. Med en overdådig frugthat, a la Carmen Miranda, 1909-1955, hvis signatur var kæmpe frugthatte, sang hun sig ned i publikums maver. Det blev endnu bedre da Selena kom ind iført 50’er vintagekjole og hat. Herrerne var franske Chefs, og vi fik syn for deres spøgefulde og festlige skuespiltalent.

Blændende

Hvis der ikke var blevet lyttet godt nok efter tidligere, var der nu ingen vej uden om. Ikke alene blev der skruet op for volumen, men også for de 6 medvirkendes blændende musikalitet. Selena demonstrerede sin ekvilibristiske flamencoteknik, hvor hun viste sin styrke og temperament. På en sindrig måde fik hun de andre medvirkende integreret i en musikalsk helhed. Det var symfonisk.

Det er en fornøjelse at se talent og idérigdom blive udført med sikkerhed og elegance som her. Jeg havde heller aldrig forstillet mig, at man kunne spille med vifter, men som sagt, Selena er en stor positiv overraskelse. Selena Muñoz fik de medvirkende til at stråle hver for sig, ved at fremhæve deres individuelle teknik og formåen. Hun er dygtig. Desuden har hun en varm og samtidig stærk udstråling. Alle var solister og ville have været uundværlige i sammenhængen. Det er en forestilling man skal se. Det er blændende.

TIVOLI: 7SENSES

TIVOLI: 7SENSES. Medvirkende: Selina Muñoz, Mark Philip, Ask La Cour. Musik: Jesper Thorn, Karen Duelund Guastavino / Mademoiselle Karen, Mathias Friis-Hansen og Selina Muñoz. Musikere: Bassist-Jesper Thorn, Percussionist- David Hildebrandt, Saxofonist/Vokalist-Karen Duelund Guastavino. Scenografi og kostumer: Luna Design. Lys: Martin Danielsen. Koncept og koreografi: Selen Muñoz. Forestillingen spiller til og med 9. september.

TIVOLI: 7SENSES – se mere her

TIVOLI: 7SENSES er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION