TRÆN MED GLÆDE

TRÆN MED GLÆDE – Find og fasthold motivationen til at træne

– en boganmeldelse

Træn med glæde - Find og fasthold motivation til at træne

✮✮✮✮✮

Et af nøgleordene i denne nye bog af Mette Birk Jensen er MOTIVATION, hvilket giver rigtig god mening når det handler om træning og motion. Forfatteren bag bogen er bl. a personlig træner og coacher løbere på alle niveauer. Hun har også bidraget til flere bøger om sundhed.

Kender vi det ikke allesammen, Januar måned eller efter sommerferien “nej nu burde jeg også komme i gang med noget træning igen” og hvorfor gør vi det? Fordi vi godt ved at det er sundt og vigtigt at bevæge os, men hvorfor er det så svært og hvorfor er det noget vi skal tage os sammen til. Når vi er i et loop med god træning mærker vi straks hvad det gør ved os. Vi får det rigtig godt både fysisk og psykisk. Det vil altså sige at vi skal motiveres til at træne og fastholde den gode træning.

Ingen let løsning

Desværre! Til gengæld findes der forskning, et væld af teknikker og en masse gode råd. Forfatteren gør meget ud af at fortælle at der er ikke er nogen formel, men træning styres af motivation og vi skal starte på det niveau vi er. Vi får tips til hvordan vi får presset træningen ind i en travl hverdag. Hvordan hjernen er den værste og bedste modspiller. Vi får også svar på hvad det er med de der 10.000 skridt – hvorfor lige det antal skridt og kan vi nøjes med mindre.

TRÆN MED GLÆDE

Det er primært forfatterens egne ord og erfaring der gør sig gældende i bogen, men der er også udtalelser fra bl. a. læger og hjerneforsker.

Wogging, Strava og Zwift

Helt nye begreber for mig og det er altid inspirerende. Her kommer en kort forklaring på hvad det er og så bliver det uddybet meget mere i bogen.

Wogging er en sammentrækning af walking og jogging. At man f.eks går i raskt tempo. Strava er en online træningsplatform for atleter i hele verden, hvor man kan følge med i hinandens træning. Zwift – man er til stede i universet via sin egen avatar. Gode hjælpemidler til at bibeholde den vigtige motivation.

Bogen henvender sig til den der gerne vil have viden om hvad der driver os og hvad der ikke gør og det derfor er svært at tage sig samme til at træne. Den guider os til at gøre træning til en integreret del af vores liv og noget vi gør fordi vi kan lide det. Og husk at træning spænder bredt alt efter hvem vi er og hvad vi synes der er sjovt. Selv en gåtur er alt sammen bevægelse.

TRÆN MED GLÆDE

Det kan til tider blive en lidt nørdet læsning, da der i bogen ikke er et træningsprogram, men meget er set ud fra et teoretisk perspektiv, hvilket også kan være meget spændende at få indblik i. Jeg kan især godt lide at der bliver gjort meget ud af at vi skal starte på det niveau vi er og det er så individuelt hvilken type træning/bevægelse der passer bedst til den enkelte.

Bogen er på 133 sider med billeder illustrationer og er udgivet på Muusmann forlag.

TRÆN MED GLÆDE er anmeldt af Irina Spånberg, KULTURINFORMATION