Musik Teater

‘WAITRESS’ på Det Ny Teater✮✮✮✮✮

‘WAITRESS’ på Det Ny Teater

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

Broadway er kommet til Danmark. ‘WAITRESS’ var tæt på at tage publikum med uniformen nede – men under alle omstændigheder blev salen væltet omkuld af et provokerende veloplagt ensemble af tidligere Reumert vindende musicalstjerner.

 

Lad os bare allerede i indledningen fastslå, at danskiseringen af Broadway-succesen, der så dagens scenelys i 2016, når blærende højder i Det Ny Teater. Alt spiller, med nærmest pinlig nøjagtighed. Coronaen bliver sparket til hjørne og får lov at holde en fadølspause, og gid den i øvrigt vil drikke sig ihjel.

 

 

Jenna, Maria Lucia Heiberg Rosenberg

 

Det enkle, men geniale plot

Vi præsenteres for Jenna, der arbejder på Diner og er mester i at fremstille tæt ved magiske tærter i alle tænkelige konstellationer. De to øvrige servitricer på Joe’s Diner er hendes veninder. Hun er gift med en mand, eller et skvat af en mand, der tangerer en inkarneret skidespræller med sjuft på toppen.

 

Jenna opdager, at hun er gravid. Hun er ikke vild med tanken om at skulle føde sin mands barn. Hun møder sin nye læge og indleder en affære med ham. Utroskab ligger ikke indenfor deres anmelders smag, men nægtes kan det ikke, at lægen er sød, og Jennas mand er en skidt karl, og det ville være alt for fornemt at anbringe ham på en mødding. Det ville skæmme møddingen.

 

 

 

Dawn, Jenna & Becky

 

 

 

Jenna og hendes to waitress-veninder kaster sig ud i kærligheden. Det går ikke stille af og Det Ny Teater sparer ikke på koloritten. Det bliver ‘lidt slemt’, men kun ment i den bedste frivole mening.

 

Den gamle ejer af Joe’s Diner (Dick Kaysø) er den alfaderlige skikkelse, der sin alderdom til trods, eller måske netop derfor, stiller op for Jenna.

Sang

En musical indeholder som bekendt sang. Og i WAITRESS bliver der sunget igennem, så solsorten på mit tag må tilbage på skolebænken. Man fristes til at tro, at skuespillerne har haft ekstra god tid med sig selv foran spejlet i deres Corona-eksil, og lige har øvet sig ekstra i en til to uger eller måske mere end de normalt har mulighed for.

 

I rollen som Jenna ses den tidligere Reumert-vindende sangerinde Maria Lucia Heiberg Rosenberg, der både er smuk og synger smukt og vil utvivlsomt vække minder for de fleste om Olivia Newton-John tiden. Hun sang, så øjnene blev lige lovlig våde, hvilket passede deres anmelder fint, da undertegnede døjer med noget pollen, der tilstopper tårekanalerne. Jeg sparede øjendråberne ved blot at lytte. Maria Lucia huskes af mange for sin pragtpræstation i 2009 på Det Ny Teaters opsætning af ‘Les Miserables’ i rollen som Eponine.

 

Dårligere bliver det ikke, når den charmerende og velpolstrede waitress-veninde Becky i skikkelse af Sara Gadborg fyrer den af max, så de kvindelige attributter vifter med vognstænger og klapper i hænder. Smuk voluminøs spændstighed – altså i stemmen naturligvis. Ikke overraskende var det da også Sara Gadborg, der blev den danske pendant til Dolly Parton i opsætningen af 80’er filmen ‘9 to 5’ i Herning sidste år, der desværre løb ind i Coronaaflysninger.

 

Pladsen rækker ikke til at trække hver og en af det over 20 mand store ensemble frem, men hyggeligt og mesterligt, at ‘krummefar’ også giver den med vredladent lune og særheder, der ikke er så slemme endda.

 

 

 

Jenna & Joe, Dick Kaysø

Opsætningen

Den danske oversættelse af Kenneth Thordahl rammer plet, og underforstået dansk humor, spydigheder og spidsfindigheder får gennemslag.

 

Der bliver ikke sløset med koreografien og timingen er overvældende. Vi ser heller ikke den klassiske faldgrube, hvor musicalen ‘spiller musical’ for sig selv og ikke publikum og lader en teatralsk skødesløshed blotte nærmest amatøragtige tænder.

 

Scenografien ses ikke bedre. Diner-stemningen, som vi kender den fra USA, er så velskabt, at man misunder Det Ny Teater – forresten NB: Åben besked til Teatret: Når I skal smide scenen ud senere på sæsonen, kommer undertegnede gerne og gi’r en hjælpende hånd – jeg kan snildt bruge lidt af rekvisitterne i sommerhuset i Sverige, så sig lige til.

 

 

Cal, Mads M. Nielsen & Becky, Sara Gadborg

 

 

Belysningsmestrene tryller før, under og efter forestillingen og skriver med lys. Man fornemmer, at de har udfordret sig selv med at skyde grænser i sænk, og har lige givet den det ekstra nøk ud over kanten, der tømmer glasset i et muntert lag.

 

At der til premieren møder gamle folk af huset op som Bent Mejding og Susse Wold gør, at forventningen sættes ekstra i vejret, og det kan forestillingen WAITRESS på Det Ny Teater udmærket bære.

 

 

 

Se mere her

 

 

Foto: Det Ny Teater

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION