ABBA på Det Kongelige Teater
THE SHOW en hyldest til ABBA
Artwork: Finn Sjøberg
✮✮✮✮✮
‘ …… der er vel nærmest ikke en på Planet Earth, der ikke kan synge med på- eller elsker en ABBA sang ….’
– Githa Schultz, KULTURINFORMATION
I år fejres den ikoniske popgruppe ABBA med ’THE SHOW – En hyldest til ABBA’, i anledningen af 50-året for ABBAs vindersang ’Waterloo’ der vandt ved Eurovision Song Contest i Brighton, England d. 6. april 1974. En jubilæumsturné med musik fra gruppens enestående sangkatalog, en gruppe der også er verdens mest sælgende kun overgået af The Beatles.
Hyldestshowet præsenteres af det svenske band Waterloo med Camilla Dahlin og Katja Nord i front som Agnetha og Anni-Frid, bakket op af London Symphonic Rock Orchestra under musikalsk ledelse af Matthew Freeman.
ABBA konceptet THE SHOW er et dansk-svensk samarbejde produceret i Danmark og castet i Sverige på turné verden over siden 2001 og har været med til at holde liv i – og fejre ABBA’s musik på tværs af kontinenter og generationer, med 800 koncerter i 50 lande over 5 kontinenter og med mere end 2 millioner solgte billetter.
For at give THE SHOW en endnu mere oprindelig ABBA lyd, har flere af de originale ABBA-musikere optrådt som gæstestjerner og denne turné er ingen undtagelse, gæstet af den erfarne guitarist Lasse Jonsson.
Han har blandt andet været med under indspilningen af ABBAs seneste album fra 2021 ”Voyage”, og har medvirket i begge “Mamma Mia!”-musicals, udover at han også har bidraget til soundtracket på begge “Mamma Mia!”-film.
Ring Ring fra Gamle Scene, showet starter
I bedste Arrival-stil som coveret til ABBAs album udgivet i 1976 hører vi lyden af en helikopter. Bandet Waterloo, kor samt orkester med strygere og blæsere er kørt i stilling og Det Kongelige Teater vibrerer behersket og forventningsfuldt med en fyldt teatersal.
Ind kommer pigerne i ABBA kostumer og i takt med flotte beats og som de næste timer gør det ud for Agnetha og Anni-Frid i bandet Waterloo, og så skydes overflødighedshornet af 100 % ABBA sange i gang.
Der lægges ud med et medley af ABBA numre, der efterfølges af sangene Ring Ring (1973 albummet Ring Ring), Honey Honey (1974 albummet Waterloo) og Mamma Mia (1975 albummet ABBA); svensk underholdning i topklasse og publikum inkluderes og opfordres til at synge med.
Lyden er både ABBA-kongruent og fremragende i kvalitet på række 13 hvor vi sidder, og folk omkring os inklusiv min ledsager og jeg er festklædte i anledningen; i bedste glitter, farver, glam og 1980’er ABBA- stil.
Der er instrumentale numre på repertoiret som Intermezzo No. 1 (1975 albummet ABBA) og London Symphonic Rock Orchestra leverer to ABBA numre med et klassisk touch i overgangene til sangene.
Et nummer som I’m a Marionette, man ikke hører så tit (1977 albummet The Album) bliver genoplivet på en flot og dramatisk måde.
©Ruona
Camilla og Katja
Sangerinderne Camilla Dahlin og Katja Nord fra bandet Waterloo, må man bøje sig i ABBA-støvet for. De har samme lyd og klang som Agnetha og Anni-Frid, de bevæger sig på samme måde, de ligner dem fysisk især Camilla Dahlin, mimik er den samme og selv deres svenske accent på de engelske numre, lyder som originalerne.
“Bare det, at vi faktisk kommer fra Sverige, gør en verden til forskel. Hvis man kommer fra Sverige, har man ABBA i blodet. Det er en del af vores identitet og selvopfattelse,” siger Camilla Dahlin og Katja Nord.
Musikerne- og sangerne der udgør Björn og Benny er også overbevisende i kropsudtryk, mimik, udklædning, og når ’Benny’ sidder ved klaveret og spiller, er den måde han bøjer hovedet lidt nedad på skrå, nøjagtigt som at se den ægte vare.
Aftenens gæsteguitarist Lasse Johnsson, der jo har spillet med ABBA giver et par lækre strenge soloer i nogle af sangene.
Da vi når til sørgedelen i showet af ABBAs karriere med blandt andet The Winner Takes it All (1980 albummet Super Trouper) og One Man, One Woman (1977 albummet The Album), forberedes publikum nænsomt og reaktionen er: Aj nu har vi lige en ABBA opturs fest.
Der er det med ABBA, at selv når musikken er uptempo, fest og farver, er der en parallel understrøm af melankoli. De virkelige triste sange som One Of Us (1981 albummet The Visitors), eller The Winner Takes it All, rammer en i hjerte og smerte på den allerbedste måde, og det gælder også hertil aften; der blev ledt efter Kleenex.
Sange fra Mamma Mia filmene som Slipping Through My Fingers (1981 albummet The Visitors), er også på repertoiret; et uendeligt smukt nummer.
Der er en meget stor respekt og varme for ABBA fra scenen. Taget i betragtning af at THE SHOW har været på turné i mere end 23 år, er det et veloplagt ensemble. De kan og elsker deres ABBA og de gør det med kærlighed og passion.
Publikum der til en start sidder stille på stolen og vipper med hovedet og måske en tå til rytmerne, overgiver sig fuld skrue. Oppe ved scenen står på et tidspunkt tre mænd i noget der ligner alvorlig business-habit og slår kroppen løs til rytmerne sammen med resten af salen.
©Ruona
Dancing Queen (1976 albummet Arrival) Waterloo fra 1974 albummet af samme navn og Thank You For The Music (1977 albummet The Album) er naturligvis også på repertoiret, udover andre sange som Chiquitita (1979 albummet Voulez-Vous) og man kan blive ved sådan i løbet af to timer.
Da vi når slutningen, koger salen af begejstring med stående klapsalver, der udløser et ekstranummer og et ’We love You’ fra scenen med svensk accent.
Jeg har været til ABBA live-koncert langt nede i fortiden og der er en ting jeg specielt husker: At det dengang var yt, so not cool og nærmest kitsch at kunne lide ABBA. Det har så ændret sig med tiden og der er vel nærmest ikke en på Planet Earth, der ikke kan synge med på- eller elsker en ABBA sang.
Aftenens hyldestshow til ABBA er som at være i selskab med originalerne både live, på video, på plade – og CD-anlægget.
Var ABBA fortsat som gruppe, kunne man godt forestille sig at de havde lavet nye arrangementer til numrene, for afvekslingens- eller udviklingens skyld.
Når alt kommer til alt, bliver man ikke træt af ABBAs musik og lyd som det blev produceret, og som vi har elsket i årtier. Aftenens show er noget af den bedste udgave af ABBA, når nu originalerne ikke optræder live længere.
Og fik jeg valget mellem at se showet igen eller tage til London for at se den hypermoderne digitaludgave med originalerne som i ABBA Voyage, så valgte jeg det levende THE SHOW en gang til.
ABBA på Det Kongelige Teater: Varighed, 2 timer og 25 minutter – inklusiv pause
ABBA på Det Kongelige Teater – se koncertplanen her
ABBA på Det Kongelige Teater er en anmeldelse af Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Se mere om Githa Schultz her Redaktion: Jesper Hillestrøm