ANMELDELSE: Ganløse Revyen 2024
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
✮✮✮✮
‘ …… underholdende og der er flow og tempo over forestillingen …..’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Efter 11 dages forsinkelse, kom Ganløse revyen endelig på banen. Ovenikøbet med en udskiftning på holdet. Mille Berg trådte til i stedet for Martine Levinsen. Det kan være vanskeligt at træde til med kort varsel, men det generer åbenbart ikke Mille Berg. Nu ved vi jo desværre ikke hvordan det havde været med Martine, men Mille er en gevinst for revyen.
Hele 30 numre
Lige først når blikket glider over de mange numre, der er i revyen, tænker man: 30, det er mange, men holdet, Michael Hasselflug, Le Münster-Swendsen, Mille Berg, Daniel Lassen, er friskt og veloplagt allerede i åbningsnummeret, og de kommer godt fra start.
Michael og Daniels sketch om, at der hele tiden skal svares på alting for at kvalitetssikre, selv efter et køb af en pakke cigaretter, rammer plet. Le afleverer en vise om, hvor galt det kan gå, hvis man ikke har styr på sit NemID, når ens mand er død og alt skal foregå over nettet. Ganske morsom.
Michaels: ‘Der bor en bager’, rammer tidens lidt hysteriske indholdsmani i madvarer. Bageren der må kaste håndklædet i ringen, bliver afleveret uden dikkedarer, så vi forstår hans frustration. En vittig tekst af Martin Ahlehuus.
Mille havde selv skrevet teksten til en sketch, hvor sproget er i frit forfald, Sprogøre. Absolut et af revyens bedste numre, selvom det er et genbrugsnummer fra Amagerrevyen. Hun jonglerer rundt med ordsprog og sætninger, så de får en helt anden og forkert betydning. Et sprogligt festfyrværkeri.
Første akt slutter festligt med 4 stereotyper fra det lokale Ganløsekor. De synger om, at det er usandsynligt kedeligt at bo i Ganløse, vinteren er næsten ikke til at bære og hvad der ellers måtte være af lystige emner at kunne tale om! Et skønt selvironisk indslag.
Orkestret, eller det kan man knapt kalde de to mand der udgør det, fylder som om de er flere og lyden er perfekt. Kapelmester Josef Aaskov har skrevet 8 af numrene og det er han sluppet godt fra.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Anden akt
Anden akt kommer i gang med et nummer om at undgå at betale skat. Igen viser holdet gode stemmer og dynamik i deres optræden. Daniel har endnu en vignet, men den går ikke rigtigt hjem. Den er for lang og Daniel virker ikke helt som om han er tilpas i rollen som den jyske protestsanger. Der er momenter af god timing, men med lidt mere erfaring bliver han god.
Le viser sin styrke i ‘Træk vejret’. Den velovervejede og kontrollerede Yoga-Mindfulness lærer, der fortæller hvordan man slapper HELT af, alt imens hun langsomt bliver flået fra hinanden i raseri over sit privatliv. Strålende.
Ligeledes viser hun sin styrke i sketchen om ‘Det empatiske menneske’. Et ægtepar er på indkøb, manden bærer en æske kager og de møder en veninde. Hun fortæller at hendes mor er død. Hurtigt tager konen over og fortæller om dengang hendes kat døde. Uanset hvad veninden byder ind med, kan den anden en historie der er værre. Kender vi ikke alle sammen den type!!!
Mille synger en vise om mor og far, set fra datterens synspunkt. Om deres perfekte liv på FB og det overfladiske liv de lever. Vi ser en anden alvorlig side af Mille, og teksten er uden en løftet pegefinger. Igen en fin tekst af Martin Ahlehuus. I det hele taget, udgør de to kvinder en stærk dameside. De når ud til publikum med slagkraft og gode stemmer.
Michaels ‘Den glemte pige’, må være Den uforglemmelige pige. Han er vidunderlig som Irmapigens veninde ALDI, der også har måtte forlade det danske marked. På en blanding af tysk-dansk bliver der rullet op for alle de varer, der kommer til at mangle i Danmark. Værst af alt er pølser på glas. Sangen bliver afleveret i en slags tysk oktoberfestkjole, med bravur. Det er hylende morsomt og genialt fundet på. Tekst af Jan Svarrer og Søren Anker Madsen.
Vi er nået til finalen og til alles overraskelse kommer herrerne ind i Troels Trier hvid/sort smoking og damerne i overdådige paillettekjoler og hat med fjer a la Rebecca Brüel. En forrygende musikalsk finale med alle deres kendte numre, sat sammen så man kunne fornemme den sarkastiske kærlige måde deres tekster altid har omfavnet danskerne med. Modigt, vildt og medrivende. Koreografien fungerede og det gjorde den hele forestillingen igennem.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
En skøn revy på midten af Sjælland
Det er befriende ikke hele tiden at skulle forholde sig til både den nationale og internationale situation. Nok er revyen et forum for satire og ironi, men her er det mest hverdagens små skærmydsler, som står for skud. Ganløse Revyen 2024 får os til at grine af os selv og de tåbelige situationer vi oplever hver dag. Det er humoristisk uden at en eller flere personer ustandseligt bliver spiddet og ristet over åben ild.
Her havde man f.eks. valgt indslag, hvor vi fik at vide, at tronskiftet var blevet taget ud af revyen af tekniske grunde, smart måde at tage det med på, besværlighederne ved en elbil, politiets uformående, P-vagtshelvede osv., emner vi elsker at tale om og kan forholde os til. Min mistanke om at 30 numre var for mange, blev delvist indfriet. Michel Castenholts instruktion sidder lige i skabet, men han burde nok have været lidt mere kritisk, hvad angår nogle af numrene.
Ganløse Revyen 2024 er underholdende og der er flow og tempo over forestillingen. Det tager kun 30 minutter fra København, for Ganløse ligger faktisk ret centralt lige midt i det hele på Sjælland. Maden er strålende, stemningen god, så bare afsted til revy.
ANMELDELSE: Ganløse Revyen 2024. Medvirkende: Michael Hasselflug, Le Münster-Swendsen, Mille Berg, Daniel Lassen. Kapelmester: Josef Aarskov. Musiker: Stuart Goodstein. Koreograf: Elise Ruusunen. Systue: Christina Christensen og Lissy Larsen. Instruktør: Michel Castenholt. Revyen spiller til 30. august 2024.
ANMELDELSE: Ganløse Revyen 2024 – se mere her
ANMELDELSE: Ganløse Revyen 2024 er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm