Vendsyssel Kunstmuseum: Landskab i farver
– Niels Larsen Stevns & Signe Klejs
Niels Larsen Stevns. Roemark. Enkeltstående træer. Borup. 1935. Vendsyssel Kunstmuseum. Foto: Niels Fabæk
✮✮✮✮✮
‘ ….. vi gik hjem med hovederne fulde af tanker og hjerterne lidt lettere ……’
– Pia Haupt, KULTURINFORMATION
En stille eftermiddag i godt selskab med en god veninde, blev til en inspirerende rejse gennem farver og landskaber på Vendsyssel Kunstmuseum. Vi tog os tid til at udforske museets aktuelle udstillinger og over et par timer reflekterede vi over kunsten og vores samtaler blev meget inspireret af kunsten vi så og de smukke rum som museet har.
Niels Larsen Stevns: Landskaber, farver og følelser
Hovedattraktionen var særudstillingen med landskabsmalerier af Niels Larsen Stevns (1864-1941). Han er især kendt for sin evne til at fange naturens sjæl, som inviterede os ind i et nærmest drømmende univers. Det var især hans brug af farver, som fra 1910 og fremefter blev mere eksperimenterende og følelsesladede, som fangede vores opmærksomhed. Vi er ret sikre på, at på det tidspunkt i Danmark har det været både modigt og anderledes at male sådan. Hans landskaber er mere end blot naturmalerier – de skaber en samhørighed mellem mennesket og naturen. Stevns malede nødens og naturens drama, men også dens stille skønhed, hvilket gav en særlig dybde til oplevelsen. Vi følte, at hans malerier rakte ud over lærredet og talte direkte til os. Farverne og kompositionerne gjorde værkerne nærmest drømmelignende.
Niels Larsen Stevns. Ungt egetræ. Faxelade Plads. 1908, malet om i 1912-1914. Privateje. Foto: Niels Fabæk
Niels Larsen Stevns. Udsigt fra Bokul. Gudhjem. 1929. Statens Museum for Kunst. Foto: Public Domain
Niels Larsen Stevns. Rejnfan ved Egebjerg Præstegårdshave. 1915. Vendsyssel Kunstmuseum. Foto: Niels Fabæk
Signe Klejs: Landskab i bevægelse
Et andet højdepunkt var Signe Klejs’ fascinerende værk, hvor hun havde skabt et cirka seks meter rundt landskab, af mange forskellige nuancer naturfarvet sand. Via 30 små motorer blev værket hver dag flyttet et stykke. Som gav en konstant forandring og bevægelse. Det gav refleksioner over tiden og naturens foranderlighed.
Signe Klejs. Landskab i bevægelse. Installationen kan opleves frem til den 23. marts 2025. Foto: Niels Fabæk
Foto: Niels Fabæk
Anden sal: Keramik og malerier
Der var en spændende udstilling “Jern, ler og aske”. Den er skabt i samarbejde mellem de to keramikere Gregory Hamilton Miller og Etsuji Noguchi fra Tolne. De havde lavet træbrændt keramik inspireret af japanske traditioner. De har blandt andet brugt en særlig ovn, en anagama. Udstillingen omfatter skåle, vaser og installationer, som viser deres arbejdsproces og samarbejde.
Julie Nord: Surrealistisk fantasi og skæv æstetik.
En anden særudstilling som stod i skarp kontrast til Niels Larsen Stevns mere klassiske stil, var Julie Nords værker. Hendes surrealistiske univers er fyldt med detaljerede tegninger, som trak os ind i en drømmeagtig verden. Hun leger med barndommens uskyld, ofte med et dystert twist og hendes værker udfordrer os, for hvad er virkeligt og hvad er fantasi? Det er nogle meget spændende værker, som både er meget fascinerende og dragende.
Poul Anker Bech: Et vendsysselsk ikon
Som en del af den permanente udstilling er Poul Anker Bech som desværre døde i 2009. Han malede hverdagsskildringer i gådefulde motiver. De indeholder ironiske eller surrealistiske emner, som tit var tilsat en god portion underspillet vendsysselsk humor.
Konklusion
Vendsyssel Kunstmuseum viste sig endnu engang som et sted, som giver mulighed for fordybelse. Uanset om du er til landskabsmalerier, moderne keramik, eller drømmende farveuniverser er der noget at hente her. Vi gik hjem med hovederne fulde af tanker og hjerterne lidt lettere – præcis som en god kunstoplevelse bør være.
Foto: Niels Fabæk
Vendsyssel Kunstmuseum: Landskab i farver – Niels Larsen Stevns & Signe Klejs. Udstillingen vises fra den 24. august 2024 – 12. januar 2025
Vendsyssel Kunstmuseum: Landskab i farver – se mere her
Vendsyssel Kunstmuseum: Landskab i farver er anmeldt af Pia Haupt, KULTURINFORMATION
Se mere om Pia Haupt her. Redaktion: Jesper Hillestrøm