MARGRETE DEN FØRSTE – en filmanmeldelse
Fotograf: Dušan Martinček
✮✮✮✮✮
Filmen MARGRETE DEN FØRSTE (1353-1412) handler om vores første kvindelige dronning, der regerede fra år 1376-1412. Hendes adoptivsøn Erik af Pommern regerede officielt fra år 1389-1442, men så længe Margrete den Første levede – altså frem til 1412 – var det reelt hende, der regerede. Vi var af make-up artist Pari Khadem, der er næstformand og eventkoordinator i Film & Tv gruppens bestyrelse – Dansk Journalistforbund, blevet inviteret til bio-event og forpremiere af filmen MARGRETE DEN FØRSTE.
Kalmarunionen
Margrete den Første regerede i hele Skandinavien og oprettede Kalmarunionen, et kongefællesskab mellem Danmark, Sverige og Norge med øerne Island, Grønland, Færøerne, Orkneyøerne og Shetlandsøerne. Denne union fungerede med kortere afbrydelser fra 1397-1523.
Den retmæssige arving
Men hvem var den retmæssige regent efter hende? Margrete den Førstes eneste biologiske søn Oluf er død i en tidlig alder i 1387 og Margrete den Første har adopteret sin søsters datters søn Erik fra Pommern og han skal være konge, da Oluf er død.
Fotograf: Rasmus Videbæk
Men femten år efter Olufs død dukker en mand op, der påstår, at han er Oluf og altså den retmæssige arving til tronen. Men kan og vil Margrete den Første genkende sin søn efter disse år? Han er jo ikke længere klædt som konge og afspejler ikke dennes privilegier mere? Hvor meget ønsker hun at give til kende, at hun måske genkender ham? Der er politik på spil. Ikke alle er rede til at acceptere Oluf som den retmæssige arving. Så hvad skal man tro og hvad skal man holde på? Først og fremmest vil dronningen gerne bevare freden og holde sammen på rigerne, så båndene ikke brydes og der udbryder krig.
Hvorfor se MARGRETE DEN FØRSTE?
MARGRETE DEN FØRSTE giver et godt indblik i de dilemmaer, hun stod i. Det er en film, der er med til danne os et billede af vores egen nordiske historie. Der er flotte naturscener i og skuespillerne med Trine Dyrholm i front falder i ét med deres roller så man tror, at de levede på den tid i deres imponerende kostumer.
Bag om filmen
Instruktør Charlotte Sieling fortæller til Bio-eventet, at Margrete den Førstes historie er unik på den måde, at hun formåede at skabe fred i de nordiske lande. Filmen MARGRETE DEN FØRSTE skildrer kun 9-10 dage af Margrete den Førstes liv og selv om historien sine steder er autentisk og sandfærdig er den også frit krydret med drama og fiktion.
Fotograf: Rasmus Videbæk
Skuespillernes ‘Kalmarunion’
Vores allerdygtigste, nordiske skuespillere er bragt sammen som en form for filmisk ‘Kalmarunion’. Vi ser vores tosprogede Thomas W. Gabrielsson spiller Jens Due, som er en af dronningens nærmeste rådgivere. Fabelagtige Magnus Krepper spiller Johan Sparre, der ligeledes er en del af dronningens inderkreds. Rollen er som skabt til den svenske skuespiller. Endelig ses vores egen Søren Malling som biskop Peder og dronningens nærmeste rådgiver. Jakob Oftebro spiller dronningens ‘formodede afdøde søn’. Ham kender vi fra et væld af roller senest som ‘Hamilton’.
Unge Morten Hee Andersen spiller kong Erik, der træder ud af barndommens dumsmarte naivitet og begynder at gennemskue tings forkerte eller rette sammenhæng. Hee Andersen leverer varen af indigneret forsmåethed præcist og uden at overspille.
Fotograf: Julie Vrábelová
De frygtede heste
Trine Dyrholm fortæller, at hun på lige fod med så mange andre mennesker har ting, hun er god til og ting, hun er mindre god til. At være rytter og hestepige har ligget så langt fra Dyrholms private univers som overhovedet muligt.
Med andre ord er heste og rytteri ikke skuespillerindens store passion. Faktisk fortæller hun åbenhjertigt, at hun er bange for heste og at en film med heste ville være no go for hende. Men sådan skulle det altså ikke blive. Hendes research til rollen som MARGRETE DEN FØRSTE indebar massevis af ridetimer og hun ender ligefrem med at blive dus med en hest.
Fotograf: Rasmus Videbæk
Gennemførte detaljer
Filmen MARGRETE DEN FØRSTE har ikke sprunget over, hvor gærdet er lavest og således er al scenografien grundigt gennemarbejdet lige fra kostumer, inventar og stearinlys på en sådan måde, at vi helt nede i detaljen er tilbage i 1400tallet.
Dyrholm beretter på finurlig vis, hvordan det er som skuespiller at skulle forrette sin nødtørft på et festivaltoilet ude på en mark som Danmarks dronning i enorme gevandter anno 1402.
Ramt af lock down
Instruktøren Charlotte Sieling fortæller, at da produktionen netop var i gang i udlandet rammes hele settet af lock down, hvor både hold og skuespillere således i mange dage bliver tvunget til hinandens selskab 24/7 uden at kunne arbejde. Det søgte man naturligvis at få det bedste ud af. Senere bliver filmen lukket helt ned. Efter 3 måneders pause kan arbejdet genoptages under genåbningen.
Sieling og Dyrholm har haft et glimrende samarbejde, men også en pingpong, hvor eksempelvis Trine Dyrholm til tider måtte meddele sin energiske instruktør, at tempoet og de verbale instruktioner gik lige stærkt nok.
Tak for invitationen Pari Khadem:-) Film & Tv Gruppen i DJ støtter de danske film og deres bio event er åben for alle. Det eneste du skal gøre er: Følg @filmogtvgruppenidj og meld dig til bio event.
Indlægget er skrevet af G.Boeholt, KULTURINFORMATION