ANMELDELSE: Napoleon

ANMELDELSE: Napoleon

ANMELDELSE: Napoleon

ANMELDELSE: Napoleon

© SF Studios / Napoleon

✮✮✮✮✮✮

‘ ……. en barsk og samtidig rørende film …….’

Dette er en grandios film om en af historiens største krigsherrer, baseret på virkelige hændelser. Napoleon Bonaparte blev født d. 15. august 1769 på Korsika. Han blev uddannet som artilleriofficer i Paris i 1785. Vi møder Napoleon, Joaquin Phoenix, mens Toulon er i briternes besiddelse. Poul Barras, Tahar Rahim, er ledende politiker i det nye styre efter revolutionen og Napoleon fortæller ham, at han nemt kan befri byen. Det er ikke noget problem, han lover Barras at selv med få mænd kan det lade sig gøre. Det er en havneby og de engelske skibe skal sænkes. Han sønderskyder englænderne. Derefter bliver han udnævnt til Brigadegeneral.

For at kunne nedkæmpe royalisterne i Paris 1795, har Poul Barras brug for Napoleon. De indleder et samarbejde. Bonaparte møder Barras’ tidligere elskerinde, Joséphine de Beauharnais, enke efter en guillotineret general, og bliver som forhekset. Han kan ikke få hende ud af hovedet. Han besøger hende, og hans skæbne er besejret.

ANMELDELSE: Napoleon
Joaquin Phoenix stars as Napoleon Bonaparte in Apple Original Films and Columbia Pictures theatrical release of NAPOLEON. Photo Courtesy of Sony Pictures/Apple Original Films

Bag om Napoleon-figuren

Hvem var Napoleon bag facaden? Hvilke følelser kunne denne kyniske, beregnende og blændende strateg have overfor kvinder? Det har instruktør​ Ridley Scott afdækket i dette spetakulære actiondrama, hvor vi møder Napoleon Bonaparte i 1789 på sin vej fra officer, til den legendariske kejserkroning og til sin død på klippeøen Sankt Helena i 1821.

Napoleon Bonaparte bliver allerede gift med Joséphine i 1796. Næsten med det samme tager Bonaparte til Italien for at lede de franske styrker. I oktober 1797 sluttes der fred efter felttoget mod østrigerne. Han skriver utallige breve til Joséphine og fortæller om krigen og hans kærlighed til hende. I maj 1798 er han i Egypten, for at få has på briternes handel og interesser i Indien. Han får nys om hans kones utroskab med en yngre elsker og rejser hjem. At tage af sted på den måde bliver betragtet som at desertere, men Bonaparte får smøget sig udenom anklagerne. Napoleon og Joséphine beslutter at lægge låg på historien og prøver at få et barn.

I 1799 lykkes det at lave et kup mod Direktoriet, republikken bliver afskaffet og Napoleon er nu første konsul sammen med to andre konsuler. Napoleons kroning som kejser sker i 1804 med Joséphine ved sin side. På det tidspunkt er Joséphine stadig ikke blevet gravid. Napoleons popularitet stiger og han bliver også konge i Italien. I 1805 angriber han Østrig og Rusland, der har erklæret krig. De bliver slået ved Austerlitz, et slag soldaterne aldrig glemmer.

ANMELDELSE: Napoleon

© SF Studios / Napoleon

Det er de flotteste krigsscener jeg nogensinde har set i en film. Selvfølgelig er der intet smukt i krig, hvor hundredvis af mennesker bliver lemlæstet og dræbt, men både sceneriet og fotograferingen, får det næsten til at svæve, i al sin gru. Uhyggeligt og skræmmende. Undervejs bliver vi indført i Napoleons visionære militære og politisk taktiske skakspil. Han bruger resten af Europas herskere som brikker i spillet om den absolutte magt. Uanset hvor han er, skriver han til Joséphine. Han er afhængig af hende. Da de stadigvæk ikke får et barn, bliver de skilt. Begge ved at det er en del af det politiske spil, fordi der forventes en arving til den franske trone. Han bliver gift med den unge østrigske Marie Louise. De får en søn.

Flere felttog

I juni 1812 er Napoleon lidt for modig. Han invaderer Rusland. Samme år, tre måneder senere, slår franskmændene russerne og indtager Moskva. Napoleon tager til Paris, efter opståede rygter om kupplaner. Felttoget ender i en katastrofe. ½ million mennesker mister livet. I årene efter går det stødt ned ad bakke. I 1814 abdicerer Napoleon og forvises til øen Elba. Han kaprer et skib, stikker af og vender tilbage til Paris for igen at forsøge at blive kejser. Han opsøger Joséphine, men hun er død af difteri. Ingen har givet ham besked. Han er knust. Hans breve til hende vil han have tilbage, men de er stjålet.

Han starter et nyt felttog, mod briterne, som er støttet af Preussen og det går galt i det berømte slag ved Waterloo. Bonaparte bliver i 1815 ekskorteret til den lille klippeø Sankt Helena, hvor han dør 6 år senere. Til det sidste er det Joséphine han taler med i sine skriverier og drømme. Hun var det eneste der betød noget for ham. Underligt at en mand, der var en af de største militære ledere verden nogensinde har haft, havde denne uhæmmede tiltrækning overfor denne kvinde. Og dog, kærlighed er der ingen der kan definere eller er herre over.

ANMELDELSE: Napoleon

© SF Studios / Napoleon

KULTURINFORMATION
Joaquin Phoenix stars as Napoleon Bonaparte and Vanessa Kirby stars as Empress Josephine in Apple Original Films and Columbia Pictures theatrical release of NAPOLEON. Photo by: Aidan Monaghan

En ener

Napoleon Bonaparte er en ener i historien. Han skyede ingen midler for at nå sit mål. Hans ærgerrighed og ambitioner gjorde ham til en omvandrende krigsstrateg. Hans eminente evner til at kunne planlægge krigsangreb, har haft indflydelse på efterfølgende generationer. Hans liv er fascinerende. Selvom han var en tyran, var han uden sidestykke en taktiker, der næsten var umulig at slå. Derfor er det en genial idé at lave en film om hans følelsesliv. Hans ømme punkt. Han blev lige så meget styret af sit krigstalent, som af sin fortryllelse og fascination af Joséphine.

Ingen tvivl om at Napoleon ændrede verden. Som Ridley siger: “Historie er interessant, fordi vi ikke lærer af alle vores fejl.” En historisk film om begivenheder for to hundrede år siden bliver filtreret gennem kunstnerens perspektiv, og dermed bliver historien relevant i dag.

Vurdering

Det er en ”must see” film. ​Joaquin Phoenix som Napoleon Bonaparte, er et af de stærkeste portrætskildringer af en historisk person, der længe er set. Midt i al den barske og skræmmende virkelighed, formår Joaquin Phoenix at nuancere Napoleons følelser så meget, at du indimellem er ved at græde af medfølelse. Det gør det endnu mere realistisk at han ligner Napoleon, han er Napoleon.

Vanessa Kirby er Joséphine med hud og hår. Hun skifter udtryk alt efter hvem hun spiller sin rolle sammen med i filmen. Hun er bly, en femme fatal, grov, ironisk og spydig. Hendes manipulerende adfærd, fører hende til status af kejserinde. Undervejs erkender hun sin kærlighed til Napoleon. Det er en barsk og samtidig rørende film. Der er lidt for enhver smag og filmen er i en klasse for sig.

Ridley Scott

© SF Studios / Napoleon

ANMELDELSE: Napoleon. Historisk, biografisk, periodedrama. Medvirkende: Napoleon Bonaparte​-Joaquin Phoenix, Josephine-​Vanessa Kirby, Paul Barras- Tahar Rahim, Arthur Wellesley​-Rupert Everett, Theresa Cabarrus-​Ludivine Sagnier, Jean-Andoche Junot-Mark Bonnar, Coulancourt-​Ben Miles, Marie Antoinette​-Catherine Walker m.fl. Instruktør​: Ridley Scott. Manuskript​: David Scarpa. Producer: Ridley Scott, Kevin Walsh, Mark Huffam. Fotograf: Dariusz Wolski. Klipper: ​Claire Simpson, Sam Restivo. Musik​: Martin Phipps.

ANMELDELSE: Napoleon – se mere her

ANMELDELSE: Napoleon – se trailer her

ANMELDELSE: Napoleon er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION