Kunst

Thorvaldsens Museum: GENSKIN

Thorvaldsens Museum: GENSKIN

 

 

 

Thorvaldsens Museum: GENSKIN

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ ……. en lille intim udstilling, sat smukt op …..’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en lille og eksklusiv udstilling Thorvaldsens Museum har slået dørene op for. I seks små rum på første sal, får vi for første gang indblik i en hidtil ukendt verden, samlet på et sted. Udstillingen hedder GENSKIN, men kunne nemt være blevet kaldt: Spejle.

Thorvaldsen og spejlene

Udstillingens omdrejningspunkt er Thorvaldsens samling af etruskiske spejle og spejlfragmenter. Mens Thorvaldsen boede i Rom, 1797-1838, formåede han at indlemme 31 spejle i sin samling. Samlingen var en af de vigtigste privatsamlinger i datiden og er stadig blandt de største i Nordeuropa. Vi ved ikke med sikkerhed, hvor og hvornår spejlene er købt. Nogle kan være købt på markeder eller i kunsthandler. Men de fleste stammer nok fra udgravningerne af de etruskiske gravpladser ved Tarquinia, Vulci og Cerveteri nord for Rom i 1820’erne og 1830’erne. Det underbygges af flere kilder, der beskriver samlingens kraftige vækst i perioden.

 

I dag menes der at være mellem 3.000 og 4.000 etruskiske spejle på verdensplan. Spejlene var udbredte fra ca. 600-100 f.v.t. Deres udformning var oprindelig udadbuede forsider og oprindelig blankpolerede, mens de skålformede bagsider typisk er udsmykket med indgraverede dekorationer. Alle de etruskiske spejle vi kender, er fundet i grave. De var luksusgenstande og statusobjekter.

 

 

 

 

 

 

Thorvaldsens Museum: GENSKIN

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Offerskåle?

Man troede først at de etruskiske spejle var offerskåle, p.g.a. deres skålformede bagsider. I starten af 1800-tallet blev man klar over, at der var tale om spejle. Den antikke billedverden har nok været den vigtigste kunstneriske inspirationskilde for Thorvaldsen. Til tider kopierede han et helt motiv, andre gange detaljerne eller bare motivet. Spejlene blev genopdaget i 1500-tallet, men deres funktion og betydning var længe omdiskuteret. Bertel Thorvaldsen har uden tvivl kendt og været optaget af diskussionerne. Man kan kun gætte, ellers ville han vel ikke have samlet på spejlene.

Bertel Thorvaldsen

Bertel Thorvaldsen (1770-1844), er en af vores mest kendte billedhuggere. Han begyndte på Det Kongelige Danske kunstakademi allerede som 11-årig. Da han var 17 år, modtog han Den lille Sølvmedalje, to år efter Den store Sølvmedalje og i 1793 Den store Guldmedalje. Som 26-årig, i 1796, fik han tildelt Kunstakademiets store rejsestipendium.

 

 

 

 

 

Thorvaldsens Museum: GENSKIN

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Han forlod Danmark og tilbragte de næste 40 år forskellige steder i udlandet, men etablerede sig i Rom. Selvom han i mange år var væk fra Danmark, betragtes han alligevel som en af hovedpersonerne i Den danske Guldalder og han glemte aldrig sit tilhørsforhold til sit fædreland. Thorvaldsen havde en stor indflydelse på mange af de danske kunstnere der rejste ud og Italien var især landet man rejste til på dannelsesrejse. I september 1838 kom han tilbage til København. Se mere her

Etruskerne

De fleste kender Etruskerne for deres rigt ornamenterede brunlige krukker. De var et oldtidsfolk i midt Italien. Det forklares i dag af de fleste forskere, at de er efter jernalderens Villanova-kultur (ca. 900-720 f.v.t.) De er et folk før romerne og fik stor betydning for Rom og andre italienske folkeslag. De har påvirket hele kulturudviklingen i Italien og Europa. Nogen siger at der ikke er bevaret nogen litteratur fra etruskerne, andre mener at vi kan læse dem og ikke forstå alt. Sproget tilhører nemlig ikke en kendt sprogstamme. Så vores viden baserer sig på arkæologiske fund og hvor grækere og romere senere har omtalt dem.

 

De er omtalt som umoralske og forfængelige, måske derfor spejlene! De etruskiske spejle giver os et vigtigt indblik i oldtidsfolkets mytologi, sprog, kultur og samfundsforhold. De har en rig motivverden på bagsiderne af dem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KULTURINFORMATION

Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se dig selv

Lige ved indgangen til udstillingen ligger der et håndspejl på en pude. En sjov idé, for ingen kan lade være med at tage det op og spejle sig i det. For nutidens mennesker er det helt utænkeligt, ikke at have et spejl lige til ”at tjekke sig selv af i”. Vi kender alle citatet fra Brødrene Grimms eventyr Snehvide: ‘Lille spejl på væggen der, hvem er skønnest i landet her?’ Det har været en central del af vores barndom, som har printet sig ind hos os, bevidst eller ubevidst.

 

Det med at kigge i et spejl, gør vi fra vi er små. Alle prøver at se hvordan vi virker på andre, ved at agere foran vores spejlbillede. Vi kigger på os selv i vinduesruder, stiller mobilen på selfie, prøver at få et glimt i et bilvindue og hvad vi ellers kan finde at kunne spejle os i. Vores forfængelighed er ikke blevet mindre igennem 2000 år, og pludselig står etruskernes spejles funktion, lysende klart: Vi elsker stadigvæk at se på os selv!

 

På udstillingen ser vi nogle skønne små genstande og tegninger, med mulighed for at stikke næsen helt hen til montrerne og få et kig tæt på. Det er en lille intim udstilling, sat smukt op. Er du Thorvaldsen fan, eller fan af antikkens hemmeligheder, skal du slå et smut forbi GENSKIN.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KULTURINFORMATION

KULTURINFORMATIONs anmelder og redaktionsmedarbejder Louise ‘All Over’ Frevert. Foto: © Benni Johansson – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thorvaldsens Museum: GENSKIN. Udstillingen slutter 1. september 2024.

 

 

 

 

 

Thorvaldsens Museum: GENSKIN – se mere her

 

 

 

 

Thorvaldsens Museum: GENSKIN er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION

Redaktion: Jesper Hillestrøm