Film Litteratur

Boganmeldelse: DANSK STUMFILM

Boganmeldelse: DANSK STUMFILM

Boganmeldelse: DANSK STUMFILM

✮✮✮✮✮✮

‘ …… vi har nu mulighed for at kunne komme helt tæt på oprindelsen af dansk films storhedstid ….’

Whauu, en imponerende Coffee Tablebook Lars-Martin Sørensen har begået. Bogen indeholder langt over 400 sider, hvor ikke én kan undværes. Bogen er både for inkarnerede filmentusiaster og for lægmænd. Der er masser af underholdende læsning, skrevet på et let, flydende og forståeligt sprog. Indledningsvis bliver vi introduceret for tilblivelsen af film i Danmark, som et foregangsland af film på verdensplan. Driftige og dygtige mennesker skabte ideer, som blev realiseret og store internationale stjerner opstod. Særlig bemærkelsesværdig var ‘Die Asta’, Asta Nielsen, som ikke ‘bare’ var en diva, men simpelthen et brand. Man fabrikerede merchandise, der gik som varmt brød i Danmark og Tyskland.

1896

Allerede i 1896 blev de første levende billeder vist i København. Det var i biografen Panorama på Rådhuspladsen. Danmark var endnu ikke kommet på verdenskortet som førende filmproducerende land, derfor var det udenlandske fim man viste. Det skulle der snart blive lavet om på.

Film i Danmark fra omkring 1906

En driftig mand, Ole Olsen, startede i 1906 Nordisk Films eventyr. Han satsede på et eksportmarked af korte film. Efter nogle år var der flere om buddet og filmene blev længere. Dermed kunne handlingen udbygges og mulighederne blev uendelige. Tag heller ikke fejl af, at mange af de temaer der blev eksponeret i stumfilmene, var ret kontroversielle, set med tidens øjne. De stereotype kvinderoller blev bestandigt udfordret. Der var ofte feministiske toner i filmene og de kvindelige skuespillere fremstod som karrierekvinder. Længe før det begreb eksisterede. Også dengang kunne filmen rykke på fordomme og vise sider af livet som ikke altid var tilgængelige for alle. Specielt set i lyset af, hvor få muligheder der eksisterede for at kende verden uden for ens egne græsgange, f.eks. i en lille by. Film har alle dage været med til at forandre vores verdensbillede.

I årene fra 1906 og frem til 1920’erne, gik udviklingen hurtigt. I 1910 blev der produceret historiske krigsfilm, men det var stadigvæk de kvindelige hovedroller der tiltrak sig opmærksomheden. Man prøvede at få en kvindelig stjerne af samme kaliber som Asta Nielsen, men de hang ikke på træerne.

Betty Nansen var en af tidens største teaterskuespillere, men i forhold til ‘Die Asta’, var hendes spil mere nedtonet, eller sagt på en anden måde, hun var vant til at bruge sit indre udtryk og øjne mere end kropssproget. Nansen blev aldrig den store stjerne, selvom hun også blev lanceret i USA, men det gik ikke. Hun var i 40’erne da hun filmdebuterede og allerede dengang var det de unge der overhalede indenom.

Nordisk Film prøvede også at hyre en international stjerne ind, den italiensk-østrigske Rita Sacchetto, der var danser. Hun nåede at indspille 17 film, inden hun forlod landet sammen med en polsk greve. Hendes skudsmål fra instruktøren George Schnéevoigt var ikke særligt flatterende: ‘Den fremmede danserinde, der pludselig dukkede op her i byen, var skøn som et paradoks, men ligegyldig som et gelænder!’ Ja, der har vist altid været små genvordigheder i filmbranchen, både ind-og udenlands.

Vi kommer rundt i alle hjørner af menneskets fantasi, dårskab, hykleri, misbrug, alt er med. Faktisk er der intet nyt under solen i nutidens film, der ikke har været et emne i datidens film og det er både nationalt og internationalt. Der er i de store filmår i 20’erne blevet produceret film behandlende alle emner, lige fra skumle detektiver, kvindelige motorcyklister, vovehalse, romantik, drama, spionage, der kan ikke nævnes ET emne der ikke er blevet filmatiseret.

Det skal dog lige pointeres, at en af dansk films største instruktører: Carl Th. Dreyer, har fået en fin plads. Glemmes skal heller ikke Palladiums verdenssucces: Fy og Bi. Det umage makkerpar, indtog verden med storm. Internationaliseringen af filmkulturen prægede 1920’erne og gjorde sit til at filmene hurtige blev udbredt. Fy og Bi var kæmpestore og de solgte mere merchandise end andre havde gjort tidligere. Dukker, bliklegetøj, tegneserier og meget andet.

450 stumfilm, 350 timer

Bogens omfattende materiale gør det umuligt at nævne alle de interessante emner der har gemt sig i arkiverne. Det er et fantastisk arbejde der er blevet lagt for dagen, ved at renovere 450 stumfilm med en samlet spilletid på ca. 350 timer. Ikke alene er det et stykke kulturhistorie, men også en dokumentation for det unikke filmmiljø, som har eksisteret i Danmark i mere end 120 år.

Mange af bogens nyligt restaurerede billeder stammer fra film, som ikke har været vist i mere end hundrede år og de fremstår knivskarpt. Det er genialt, at der er sat QR-koder ind på de fleste sider, hvor der er billeder fra én film, så man kan gå ind og se filmen. Det er meget underholdende. Jeg har en fornemmelse af, at jeg ikke er helt færdig med bogen, for det tager tid at se alle filmene. Til gengæld er der film til mange hyggeaftener med morskab og indblik i en verden som mange for længst havde afskrevet.

Forfatteren – Lars-Martin Sørensen

Lars-Martin Sørensen (f.1964), er mediehistoriker samt forskningsleder ved Det Danske Filminstitut. Han er leder af et flerårigt internationalt forskningsprojekt, ”En fælles filmkultur?”, om krydsbestøvningen mellem dansk og tysk filmkultur i stumfilmperioden, sideløbende med at hele den bevarede danske stumfilmarv digitaliseres. Udgivelsen af Dansk Stumfilm sker i dette samarbejde. En dygtig og driftig mand.

Digitaliseringen har skabt uhindrede muligheder for at få adgang til ikke alene film, men også plakater og andet relevant materiale. Materialet er overvældende og ingen ved hvordan fremtidens filmhistorie måske vil blive omskrevet.

Danmark stadig på verdenskortet

En fascinerende verden har set dagens lys. Vi har nu mulighed for at kunne komme helt tæt på oprindelsen af dansk films storhedstid. Stadigvæk kan vi bryste os af at være med helt i front, når der skal uddeles priser rundt omkring i verden. Dansk film er i en klasse for sig selv, og husk at en film skal ses i biografen!

Boganmeldelse: DANSK STUMFILM. Forfatter: Lars-Martin Sørensen. Udgivet på Lindhardt og Ringhof.

Boganmeldelse: DANSK STUMFILM – se mere her

Boganmeldelse: DANSK STUMFILM er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION