BOGANMELDELSE: HVAD SER DU

BOGANMELDELSE: HVAD SER DU

BOGANMELDELSE: HVAD SER DU

✮✮✮✮✮✮

‘ …….. vi bliver kastet ud i et psykologisk magtspil …..’

Der bliver lagt hårdt ud i Martta Kaukonens thriller: HVAD SER DU. Vi bliver med det samme kastet ud i tankerne fra en seriemorder, der møjsommeligt beskriver, hvordan hun har det med at dvæle på mordstederne, for bedre at kunne forstå sig selv. Hun beskriver i detaljer, hvor mange forskellige måder hun har slået ihjel på. Det er den 20-årige Ira, der uden filter fortæller alt.

Hun befinder sig på et mordsted, kigger ned på gulvet og ser en stor plet. Hun kigger mere intenst ned i blodpølen og forbavses over, at hun kan se en sommerfugt, det første billede man viser i Rorschach-testen også kaldet blækklattesten. Ønsker hun at flyve væk? Eller finde det næste offer? Hun begynder at analysere den. Den schweiziske psykiater Hermann Rorschach opfandt testen, for at finde de dybeste afgrunde i folks personligheder. Man viser en person forskellige blækklatter, derefter skal den adspurgte fortælle sit umiddelbare indtryk af, hvad vedkommende ser. Det er et psykologisk værktøj for at forstå en persons karakteristika og følelsesmæssige tilstand.

Ira ved, at hendes navn betyder vrede på latin, og hun beslutter sig for at gå i terapi. Det viser sig, at det ikke er første gang hun har været igennem terapeutiske seancer. Det har stået på i 10 år.

Fire hovedpersoner

Det er et godt greb forfatteren bruger ved at lade fire hovedpersoner fortælle på kryds af hinanden. Clarissa er gift med Pekka. Hun er en smuk psykoterapeut, med stor succes i medierne. Hun sætter en ære i at være nærværende over for sine klienter, tage sig ekstra meget af de unge mennesker, der har en jammerlig tilværelse med misbrug, selvmordstanker etc. Hendes mand Pekka, er den kærlige og betænksomme ægtemand, der sætter en ære i at hjælpe sin kone igennem hendes hektiske tilværelse.

Hvem er så Arto?

Arto fortæller om sin ekskone, beskriver en tilværelse med mange bump på vejen. Han blev degraderet til at være tilskuer til sit eget liv, alt imens hans kones succes blev større og større. Deres fælles barn var et appendiks, ingen rigtig så. Arto kunne kun se til fra sidelinien.

Ira vælger Clarissa som sin terapeut og begynder i et forløb hos hende. Ira har lagt planer. Hvis hun på et af sine mordtogter vil bliver anholdt, vil hun have sin terapeut til at kunne erklære hende for utilregnelig. Allerede fra begyndelsen opstår en magtkamp mellem de to kvinder og vi bliver kastet ud i et psykologisk magtspil. Kun en af dem ved at den anden kender til modpartens hemmeligheder. Hvem sætter spillets regler op? Er der andre der kender til den virkelige sandhed?

Martta Kaukonen

Martta Kaukonen har en kandidatgrad i kunst. Hun er også filmkritiker. Hvad ser du, er hendes debutroman og er solgt til 12 lande.

Det er helt umuligt at lægge bogen fra sig, Martta formår at fastholde læseren i en stram spænding til det sidste. Kaukonen har udtænkt et plot ud over det sædvanlige. Man sidder åndeløs til sidste side, og når sandheden går op for en, er man i bogstaveligste forstand mundlam. Det er et magtspil af en sygelighed der er ubeskrivelig. Ofte er tingene ikke som de ser ud på overfladen, men her er det meget værre end først antaget. Igennem bogen lærer vi personerne at kende, eller gør vi? Kaukonen er knivskarp og en stor overraskelse. Den skal læses.

Jeg glæder mig til at læse hendes næste roman. God fornøjelse.

BOGANMELDELSE: HVAD SER DU. Forfatter: Martta Kaukonen. Oversættelse: René Semberlund Jensen. Udgivet på forlaget Falco.

BOGANMELDELSE: HVAD SER DU – se mere her