BOGANMELDELSE: KVINDEN PÅ ISEN

BOGANMELDELSE: KVINDEN PÅ ISEN

BOGANMELDELSE: KVINDEN PÅ ISEN

✮✮✮✮

‘ ……… Frida Skybäcks plot fungerer godt, med en uforudsigelig slutning ….’

Frida Skybäck (f. 1980), er en svensk forfatter som har skrevet både historiske romaner og feel good-bøger. Hun har solgt i tusindvis af bøger i Sverige. Dette er hendes første krimiroman. Den er tænkt som første bind i en serie om efterforskerne Fredrika Storm og Henry Calment.

En politiefterforsker

Fredrika Storm er en ung og meget ambitiøs politiefterforsker på 33 år, der har boet i Stockholm. Hun tumler med en del personlige problemer og har indirekte været skyld i en kollegas ulykke. Hun kan ikke ryste det af sig og det præger hendes tilværelse. Hun er opvokset i en lille by i Skåne og beslutter sig for at vende tilbage, til området og bliver ansat hos politiet i Lund, for at få styr på sin tilværelse. Kort sagt, starte på en frisk. Hele hendes familie bor i nærheden og alt ånder fred og idyl.

Kvinden på isen

En iskold vintermorgen ser Fredrikas farmor en ung kvinde gå ud på isen. Hun prøver at kalde på hende, men forgæves. Den gamle dame gør hvad hun kan, men må opgive sit forehavende. I første omgang ved ingen hvem den druknede kvinde er. Det viser sig hurtigt at der er mange spor, som kan føre til fortidens synder. Fredrika får sagen. Desuden har hun fået en ny kollega, Henry Calment. Henry er ikke som politifolk er flest. Han har en velhavende familie, en mor der helst vil bestemme alt og hans baggrund er både akademisk og politimæssig. Fredrika er ikke umiddelbart begejstret for ham, men lidt efter lidt kommer de overens med hinandens idiosynkrasier.

Hemmeligheder

Det viser sig hurtigt, at alle i byen på en eller anden måde enten er venner, fjender, eller er i familie med hinanden. Efterhånden som dagene går, dukker der flere og flere indicier op, der peger på, at Fredrikas familie har været indblandet i nogle sager, der ligger mere end 20 år tilbage i tiden. Ind imellem opklaringen af sagen, prøver Fredrika også at finde sig selv. Hun har mange skrupler med hensyn til at skulle afsløre sin egen familie. Det går helt galt da hun vil brække gulvet op i sin fars lade. Kan han være skyldig i en forbrydelse? Er han muligvis medvirkende til hendes egen mors død? Hendes familie ser med skepsis på hendes opklaringsarbejde. Henry er en fornuftig mand, der er god til at lytte og analysere.

Lidt langtrukkent

Fredrika giver det ene øjeblik indtryk af at være en særdeles stærk person der har styr på tingene, for i næste moment nærmest at være initiativløs og ude af trit med virkeligheden. Måske har forfatteren ønsket at give indtryk af en sammensat person, der er ved at komme til hægterne efter svær modgang. Branchen er hård og der er ikke noget at sige til, at politi og efterforskere kan føle sig udbrændte, men her bliver der simpelthen pillet lidt rigeligt i egen navle. Det bliver lige lovligt langtrukkent.

Sideantal: 464

Frida Skybäcks plot fungerer godt, med en uforudsigelig slutning. Dog tror jeg ikke romanen ville have mistet sin spændstighed, hvis den var blevet kortet med 100 sider. Det virker lidt som om forfatteren har været bange for at romanen ikke skulle fylde nok. 464 sider er lidt af en mursten, når det meste er person- og logistikbeskrivelser. Det gør så til gengæld også, at den får dybde og derfor virker troværdig, men lang.

BOGANMELDELSE: KVINDEN PÅ ISEN. Forfatter: Frida Skybäck. Udgivet på Gyldendal.

BOGANMELDELSE: KVINDEN PÅ ISEN – se mere her

BOGANMELDELSE: KVINDEN PÅ ISEN er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION