Interview Litteratur Teater

DET JEG ALDRIG GLEMMER – en boganmeldelse

Lane Lind

✮✮✮✮✮

DET JEG ALDRIG GLEMMER er skuespillerinden Lane Linds (f.1945) erindringsbog, som netop er udgivet på forlaget KOPPELWRITE. Titlen lader på forsiden læseren vide, at der også er sider af tilværelsen, som Lind gerne ‘glemmer’ – eller med vilje ikke ønsker at dvæle ved – idet titlen også siger ‘jeg glemmer’.

Vi kommer omkring et langt og handlingsmættet liv med mange glæder, men også mange udfordringer. På mesterlig vis kommer forfatteren omkring selv meget personlige emner, som kun kan røre læseren dybt. Samtidig holder den prisvindende skuespillerinde sig for god til at være en jammerkommode, men tolker, bearbejder og fortolker de i hendes liv til tider vanskelige muligheder og kår.

En psykoterapeut ser på livet

Som hun selv noterer sig i den indledende del adskiller hendes liv sig næppe fra så mange andres, men Lane Lind formår at formidle tilværelsens skævheder, samtidig med at hendes psykoterapeutiske uddannelse skinner igennem med et eminent klarsyn uden lige.

For undertegnede må det indrømmes, at da forlagschef Pelle Koppel fra KOPPELWRITE kontaktede mig omkring denne kommende nyudgivelse, tænkte jeg: ‘Lane Lind….. nå, ja det er jo hende den frække Jenny i Matador!’ Samtidig tænkte jeg nok, at skuespillerinden temmelig sikkert rummede så meget mere end Iben Skjerns uartige ridepige veninde, og det fik jeg jo ret i. Et langt liv med film, teater og også som rektor på skuespillerskolen i Odense i over 15 år, var bare lidt af det, jeg stødte på i gennemlæsningen.

Sygdom

Vi kommer også omkring, hvordan sådan noget som sygdom indvirker på et menneskes liv. Lind får på et tidspunkt stillet diagnosen ‘Stevens-Johnsons syndrom’, og nyder desværre i dag den bet at være blevet ramt af Parkinson. Udover det, gør det et dybt uudgrundeligt indtryk at læse om Lane Linds svære og vanskelige forhold til sin mor – og hvordan meget uheldige episoder fra barndommens land fejes af bordet af moderen som ‘usande opfindelser’, der aldrig har fundet sted. Det kan ikke understreges nok, at forfatteren forklarer og udlægger ovenstående genvordigheder på efterlignelsesværdig vis, og lader bitterheden vige til fordel for en forsonende tilgang.

Den charmerende ‘Jenny’

Af de mange perler og succeser findes der da også et lille afsnit om Matador og ‘Jenny’, og hvordan Erik Balling forestillede sig ‘Jenny’ sådan lidt ‘Judy Gringer agtigt’ – hvilket undertegnede med røde ører så roligt kan sige, Lane Lind så langt overgik i de mange afsnit, hun birollede i. For øvrigt tror jeg også, at i de afsnit, hvor ‘Jenny’ ikke lige viste sit kontrafej, blev hun omtalt i den letlevende boldgade af Iben Skjern, der fortalte sin sirlige mand Kresten, at hun altså tog til København med ‘Jenny’ (i kørelærerens vogn), og den slags.

Hvis livet var en sang

Café Liva har fyldt og fylder stadig meget i skuespillerindens liv og her taler vi om årtier, hvor man har kunnet møde Lane Lind her. Hun optræder netop de kommende måneder i kabaretten ‘Hvis livet var en sang’ sammen med bl.a. sin søn Mads. Idéen til herværende erindringsbog DET JEG ALDRIG GLEMMER blev netop til under urpremieren af nævnte forestilling i 2020.

Lane Linds DET JEG ALDRIG GLEMMER er en yderst åbenhjertig bog, der ikke springer over, hvor gærdet er lavest. Lad mig slutte med at citere følgende visdoms ord fra forfatterens tilbageblik på tilværelsen, som hun har klædt talløse elever på med: ‘Jeres liv, med alt hvad det indeholder, er jeres skatkiste. I den henter I, hvad I skal bruge’.

Bonus:

KOPPELWRITE er et forlag i Valby, der ikke ligger stille. Forlaget har stærke forbindelser til teaterverdenen. Sidste år sås den danske udgivelse af værket TIL UNGDOMMEN af forlagets hånd. Bestselleren fik hurtigt tilkendt højeste udmærkelse og høstede mange anmelderroser. Succesen stopper ikke der – snart opføres bogen også som drama på TeaterV.

Endelig har KOPPELWRITE også udgivet en lang række manuskripter af kvalitetsteaterstykker. ‘Målet i sig selv er ikke at udgive en masse manuskripter af opførte forestillinger, men at plukke de bedste ud, og bevare disse nyklassikere for eftertiden’ – fortæller Pelle Koppel. Forlaget er allerede nu oppe på over 15 af disse udgivelser og mange flere er på vej.

Jesper Hillestrøm

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION