FILMANMELDELSE: DE TRE MUSKETERER - D´ARTAGNAN

FILMANMELDELSE: DE TRE MUSKETERER – D´ARTAGNAN

✮✮✮✮✮

‘ ………. filmen har en strålende underholdningsværdi og skuespillerne fylder deres karakterer godt ud …..’

Alexander Dumas (1802-1870), er en legendarisk fransk forfatter. Han begyndte sin karriere med at skrive skuespil, publicere rejsebøger og skrive artikler til aviser og blade. I sin levetid udgav han sammenlagt 100.000 sider! Det siges at han var en levemand og havde mere end 40 affærer ved siden af sit ægteskab. Han var generøs og sprudlende. Tillige lød rygtet, at når han først begyndte at tale, var han ikke til at stoppe igen, men det var for at fortælle om sine egne fortræffeligheder.

Romanen – De tre Musketerer

De tre Musketerer, er den mest kendte af hans romaner. Den er blevet filmatiseret næsten 200 gange i alle mulige og umulige variationer. Før i tiden var der ikke en dreng med respekt for sig selv, der ikke havde læst den. Greven af Monte Cristo kunne også godt stå distancen og blev populær. Senere blev begge bøger læst af alle.

De fire hovedpersoner i De tre Musketerer har fået meget forskellige karakterer. Athos er lederen. Han elsker vin og er yderst følelsesladet. Han er Dumas ideal af mandigt storsind og ædelhed. Porthos er spradebassen der elsker et godt slagsmål. Han har et bravt hjerte. Aramis er gudfrygtig, og tilhører det åndelige liv, men er dameglad. Vi kender alle deres motto: En for alle og alle for en. D´Artagnan slutter sig til dem og er modig, meget charmerende og en fabelagtig fægter.

Filmen

Martin Bourboulon (f.1979), har kastet sine skuespillere ud i en dramatisk historie om de fire fægtende herrer, der er en frisk filmatisering baseret på Dumas klassiske roman. Vi er på en medrivende tour de force i 1627, hvor alt kan ske.

En ung mand fra Gascogne, D´Artagnan, bliver efterladt for at dø ude i en skov. Han har ædelmodigt forsøgt at redde en ung kvinde fra en kidnapning. Han kommer til Paris, men er ikke klar over at hans videre færd, vil være en krig med Frankrigs fremtid på spil.

D´Artagnan allierer sig med kongens tre musketerer, Athos, Porthos og Aramis og møder mørkets kræfter: Kardinalen. D´Artagnan forelsker sig hovedkulds i Constance Bonacieux, dronningens fortrolige, og bringer dermed sig selv i fare. Hans lidenskab leder ham til det, der skal blive hans dødsfjende nummer et: Milady de Winther.

Ekstra dimensioner

Der er føjet flere ekstra dimensioner ind i denne version og med disse nye tiltag dukker der gamle fjender op, bl.a. Kardinalen der har fået mere plads og Kaptajn Tréville, der spiller en betydelig rolle i sammenhængen. Vi kommer længere ind i Dumas verden af skandaler, intriger og slagsmål, der stadig fascinerer med de tidløse karakterer og en interessant twist på plottet.

Alexander Dumas

Der er stil over det filmiske udtryk. Farvespillets nuancer er med til at eksponere handlingen yderligere. Det har en flot effekt. Der er fart og action fra første sekund. Fægtescenerne er autentiske og velinstruerede. Kostumerne er meget smukke og tilpas overdrevne. Filmen har en strålende underholdningsværdi og skuespillerne fylder deres karakterer godt ud. Der er egentlig kun en anke ved filmen, og det er at den ikke varer længere. Heldigvis kommer der en mere til december: De Tre Musketerer-Milady.

Alexander Dumas

FILMANMELDELSE: DE TRE MUSKETERER – D´ARTAGNAN. Action- eventyrfilm. Medvirkende: François Civil -D´Artagnan, Eva Green-Milady, Vincent Cassel-Athos, Romain Duris-Aramis, Pio Mamaï-Porthos, Louis Garrel-Louis XIII, Marc Barbé-Captain Tréville samt m.fl. Instruktør: Martin Bourboulon. Originaltitel: Trois Mousquetaires, Les: D´Artagnan. Fotograf: Nicolas Bolduc-CSC.

FILMANMELDELSE: DE TRE MUSKETERER – D´ARTAGNAN se trailer her

FILMANMELDELSE: DE TRE MUSKETERER – D´ARTAGNAN er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION