FILMANMELDELSE: Faldne blade

FILMANMELDELSE: Faldne blade

FILMANMELDELSE: Faldne blade

© Camera Film

✮✮✮✮✮

‘ ….. den kunne risikere at vinde en Oscar for bedste udenlandske film …..’

Allerede fra første øjeblik, er du klar over at det ikke er en helt almindelig film, vi her har med at gøre. Vi ser et supermarked, en kunde, en kassedame, et kassebånd, og man er ikke helt klar over i hvilken tid vi befinder os. Det er som om tiden er gået fuldstændig i stå. To finske veninder arbejder i et supermarked og de ser ud til at kede sig bravt. Den ene, Ansa, tager bussen hjem til en nærmest trøstesløs lejlighed. Hun sætter en færdigret i mikroovnen, men den smider hun ud. Den er for gammel. Hun sidder bare og kigger lidt ud ad vinduet, hører radio, nyhederne, som handler om krigen i Ukraine. Fint, så må vi være i nutiden. Hun går i seng.

Vodka – Holappa

Næste dag er samme trommerum. En dag går de to kollegaer på karaokebar. Der bliver spillet alle genrer musik. Der er en yngre mand med tilbagestrøget hår, Holappa, dampende på cigaretter, der hælder øl og vodka ned. Han er blevet slæbt med af en kollega. Der er øjenkontakt, men ikke mere. Den kæderygende fyr arbejder på et fabriksagtigt sted, hvor arbejderne sover sammen i en slags barak. Holappa drikker masser af vodka, også i arbejdstiden. Det bliver opdaget og han ryger ud af vagten.

Et tyveri?

Ansa bliver grebet i tyveri, selvom det er mad der alligevel skal smides ud. Ledelsen er ligeglad og to medarbejdere marcherer ud ad døren sammen med Ansa. Hun får straks et andet arbejde som opvasker på en pub, der bliver lukket efter hun har været ansat i 6 dage. Alt i alt går det ikke så godt for Ansa.

Hun tænker hele tiden på Holappa og skæbnen vil, at de mødes igen. De går i biografen. Ansa giver Holappa sit telefonnummer, men det flyver væk, da han skal have en cigaret fra pakken i lommen. Han ringer derfor aldrig tilbage til hende. Hver aften går de begge ned til biografen hvor de havde været inde sammen. De mødes. De drikker kaffe, og hun opdager at han drikker. De veksler ikke mange ord sammen, for at sige det mildt, er det ikke den store kommunikation som præger deres samvær. Hun inviterer ham hjem til middag, og fortæller ham, at hun ikke vil være sammen med en drukkenbold. Han bliver fornærmet og går. Men så vil jeg ikke afsløre mere, for det en film man absolut skal se.

FILMANMELDELSE: Faldne blade

© Camera Film

Underspillet perfekt

Filmen er virkelig noget helt for sig selv og ganske original. Aki Kaurisäkis når han er bedst. Den helt igennem gennemførte underspillede stil tryllebinder en. Man griner, overraskes, græder og henrykkes. Alle klicheerne er med, og samtlige medvirkende er stereotyper på finner med alt, hvad det indebærer. Det er tør humor når den er bedst. Alma Pöysti, Ansa, og Jussi Vatanen, Holappa, er helt vidunderlige som de to ensomme mennesker, der har så meget at byde på, men ikke har mulighed for at vise hvad de egentlig indeholder. De er personer af få ord, for det er åbenbart ikke altid nødvendigt at sige så meget. Det kan godt være at den moderne finne ikke drikker som det ry de har, havde, men deres tavshed er der stadigvæk. Det er ikke nødvendigt at sige andet end det der skal siges!

Jussi Vatanen nuancerer Holappa, selvom man ikke skulle tro at en type som ham havde så meget i sig og opdager, hvor meget han ønsker kærligheden. Han indser, at han må holde op med at drikke, hvis han skal have Ansa. Filmen har et uforudsigeligt plot. Instruktøren Aki Kaurisäkis er i en boldgade for sig selv. Han optager hovedsagelig med sit eget 35 mm kamera og tager for det meste kun scenerne en gang. Han arbejder for det meste også kun med mennesker han har kendt i mange år. Filmen er utroligt spændende fordi det har kunnet lade sig gøre at bevæge sig i en tidsboble på 50 år, uden som sådan at sætte årstal på.

Oscar potentiale

Dette er en enestående chance for at se en finsk film, der vil overraske og henrykke. Og ikke at forglemme lydsporet, det er genialt. Den kunne risikere at vinde en Oscar for bedste udenlandske film. Rigtig god fornøjelse.

FILMANMELDELSE: Faldne blade – se trailer her

FILMANMELDELSE: Faldne blade. Finsk romantisk komediedrama. Original titel: Fallen Leaves. Instruktør: Aki Kaurisäkis. Medvirkende: Alma Pöysti, Alina Tomnikov, Jussi Vatanen, Janne Hyytiäinen. Fotograf: Timo Saminen.

FILMANMELDELSE: Faldne blade – se mere her

FILMANMELDELSE: Faldne blade er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION