FILMANMELDELSE: THE QUIET GIRL

FILMANMELDELSE: THE QUIET GIRL

FILMANMELDELSE: THE QUIET GIRL

✮✮✮✮✮✮

‘ ………. kommer rundt om emner, vi alle er berørte af og frygter ……’

Et vidunderligt smukt og frodigt landskab toner frem. Vi befinder os i en landsby i 80´erne i Irland. Der bliver hurtigt sprækker i det romantiske billede, når vi møder familien i det lille stenhus. Drømmen om det perfekte liv forsvinder med det samme, når vi kommer indenfor. Det yndige stenhus viser sig at være nærmest en rønne. Der er snavset og rodet.

Der er en fortættet stemning, man taler kun med hinanden for at skælde ud eller bede om dagligdags ting. Faderen er en fraværende, småfordrukken og selvoptaget mand. Moderens overskud er forsvundet, mens hun finder sig i mandens negative opførsel. Børnene lider under de psykologisk dårlige forhold.

Cáit

Pigen Cáit på 9 år er en stille, tænksom og indadvendt pige, der er sin egen og ikke kan indordne sig hverken i hjemmet eller i skolen. Hun stikker af fra situationer, der for hende er kvælende og intimiderende.

Moderens forestående fødsel levner ikke megen plads til Cáit. Moderen har en kusine, Eibhlín, tre timers kørsel fra dem og hun beder dem om at passe Cáit. Ydermere pointerer hun at kusinen og hendes mand kan have hende så længe de vil. De indvilliger og faderen kører Cáit afsted.

Et nyt hjem – et nyt liv

Da han skal køre tilbage glemmer han at aflevere hendes kuffert. Hvis Cáit ikke havde følt sig alene før, gør hun det nu. Hendes nye familie viser sig imidlertid at være helt anderledes end hendes egen familie. Der er rent, ordentligt, masser af mad og man går i bad. Cáits ”plejeforældre” er lige så fåmælte i hverdagen, som hendes egen familie og den rungende tavshed fortsætter.

Der er dog en forskel. For efter en tid vises her kærlighed og samvær på en anden måde end Cáit tidligere har oplevet. En dag fortæller Eibhlin Cáit at de ikke har hemmeligheder i deres hus, hvad der viser sig at være en overdrivelse. De har mistet en søn på samme alder som Cáit og hun går nu rundt i hans tøj. Til gengæld bliver der blødt op på den stive kommunikation og de tre begynder at opbygge et tæt bånd.

Oscarpotentiale

Filmen var nomineret til en Oscar, som bedste udenlandske film og det er nærmest uforståeligt at den ikke vandt. Filmen berører mange tabubelagte emner, der er eksistentielle på tværs af landegrænser og kulturer.

THE QUIET GIRL er en skildring af en irsk kultur der er eksisterende og som mange lever i og med i dag. Det kan godt være at der ligger mange reminiscenser fra en katolsk kirkes dilemmaer, derfor er denne film mere vedkommende end nogensinde. Vi kan ikke tie tingene ihjel. Konfrontationer i familien kan være nødvendige. Mange aspekter bliver synliggjort. Den viser også at tingenes tilstand ikke altid er uforanderlige, men burde være det.

FILMANMELDELSE: THE QUIET GIRL

En brillant film

Efter at have været igennem en sommer med Cáit og hendes plejefamilie, sidder vi tilbage med alt for mange tanker. Hvorfor kan dette bedårende væsen ikke få lov til at blive hvor hun er, i stedet for at skulle tilbage til forældre der faktisk ikke rummer hende? Plejefamilien som vil skifte deres tilværelse ud for at have Cáit! Er kærlighed i en anden kontekst end forventet, stærkere end man tror? Så simple er tingene jo ikke, og derfor er denne film vedkommende.

THE QUIET GIRL kommer rundt om emner, vi alle er berørte af og frygter. Det er ikke mindre end en hjertegribende film. Den er hudløs ærlig og skildrer livet og vilkårene i den periode. Nogle ting er ændret, men fundamentet bliver vanskeligt at negligere. Denne film påvirker én og giver stof til eftertanke. Intet mindre end en brillant film.

FILMANMELDELSE: THE QUIET GIRL – se mere her

FILMANMELDELSE: THE QUIET GIRL – se trailer her

FILMANMELDELSE: THE QUIET GIRL er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION