Kunst

NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY OPUS 23

NIKOLAJ KUNSTHAL

STRATEGIC OPACITY, OPUS 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY OPUS 23

Toke Højby Lorentzen, værkudsnit proces

 

 

 

 

✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

‘ ……. en helt anden måde at lave kunst på og det er en spændende oplevelse …..’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

Det er en helt speciel udstilling man finder i udstillingsrummet Platform, hvor der udstilles parallelt med Nikolaj Kunsthals øvrige udstillinger og arrangementer. Initiativet skal bidrage til at sætte fokus på vækstlaget indenfor billedkunst og kuratering, det bliver der givet rum og mulighed for her.

 

Platform er blevet en realitet med generøs støtte fra Det Obelske Familiefond, Københavns Kommune, Statens Kunstfond samt Grosserer L. F. Foghts Fond. Frem til og med 2024 vil Nikolaj Kunsthal præsentere seks årlige udstillinger.

Toke Højby Lorentzen

Forårets Platforms kunstner er: Toke Højby Lorentzen (f. 1988) som er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler i 2020. Lorentzen arbejder i sin kunstneriske praksis med tegn, sprog, oversættelse, kommunikationsformer og skriftsystemer, herunder bl.a. binært kodesprog, QR-koder og de historiske skrifttegn, kileskrift, for at undersøge spørgsmål om, hvor mening opstår, hvornår mening går tabt, og hvordan en ny mening dukker op.

 

Lorentzens kunstneriske arbejde kommer til udtryk som installationer, videoer, lyd- og tekstbaserede værker og gennem Lorentzens eget forlag zonozono. Toke Højby Lorentzen har tidligere udstillet på bl.a. Kunsthal Charlottenborg, Den Kongelige Afstøbningssamling og Click Festival.

Marie Vinther

Marie Vinther (f. 1992) er cand.mag. i kunsthistorie og uddannet fra Københavns Universitet i 2022. Vinther arbejder i øjeblikket som kuratorisk assistent for Museet for Samtidskunst og har tidligere arbejdet for bl.a. SUPERFLEX og Roskilde Festival. Senest har hun kurateret udstillingen SHOPPING SPREE på inter.pblc. (2022). Marie Vinther er kurator på udstillingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY OPUS 23

Foto: Mads Holm

 

 

 

 

 

 

 

NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY OPUS 23

Denne sæsons Platform er et samarbejde mellem kunstneren og kuratoren. De har været optaget af hvad der sker, når materiale og tegn omdannes, oversættes og sættes ind i en anden sammenhæng. Det kan måske lyde lidt kryptisk, men det er sådan set ret forståeligt, når man oplever værket.

 

Udstillingens navn er en æstetisk undersøgelse af det informationsbærende og betydningsskabende. Orglet har været en væsentlig del af projektet og det er også det vi hører i det færdige værk. Vi ser noderne på en skærm ved siden af det 40 meter lange ”lydspor” udspændt mellem to metalstativer. Det er lidt vildt at det kan lade sig gøre. Basen i værket er et stykke industrielt fremstillet fiberglasvæv. Trådene er systematisk og manuelt blevet trevlet op. Man skal forestille sig et gammeldags hulkort. Der opstår huller i glasvævet, og derved skabes et informationsbillede, på samme måde, som hvis man aflæste et hulkort.

 

Den automatiserede væv, til fremstilling af tekstiler, er fra 1700-tallet og der blev hulkortet anvendt til lagring af vævens mønstre. I dette tilfælde opstår kontrasten i det manuelle optrevlingsarbejde i glasfibervævet.

 

Dataene fra dette giver et informationsbillede, som bliver afsættet til den kunstneriske behandling. Det oversættes til et spektrogram, der afbilleder lydsignalets frekvenssammensætning og hen igennem talens forløb og som partitur. Det er der kommet et musikstykke ud af, der bliver smukt afspillet, på orglet, i rummet sammen med fiberglasvævet. Orglet har fungeret som direkte inspiration til værket, sammen med tidligere tiders selvspillende instrumenter og spilledåser, hvor man også brugte hulkortet til afspilningen.

 

Udstillingen eller installationen, som jeg hellere vil kalde den, er til at overskue. Dvs. ikke helt, for lydbilledet kører på en monitor, hvor noderne til kompositionen bliver vist samtidig med lyden. Man bliver grebet af den fine orgellyd og musikken kunne godt være i den meditative genre.

 

Der må være lagt fantastisk meget arbejde i projektet, som vi ikke kan se eller fornemme. Det er en helt anden måde at lave kunst på og det er en spændende oplevelse at observere resultatet. Det er et værk der er vanskeligt at beskrive i detaljer, derfor skal det anbefales at lytte og se det ved selvsyn. Når man alligevel tager ind til Nikolaj Kunsthal, skal man ikke snyde sig selv for de andre spektakulære kunstnere der udstiller.

 

 

 

 

 

 

 

 

NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY OPUS 23

Foto: Mads Holm

 

 

 

 

 

 

 

NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY, OPUS 23 Udstillende kunstnere: Toke Højby Lorentzen og Marie Vinther. Udstillingen slutter 7. maj.

 

 

 

 

Se mere om NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY, OPUS 23 her

 

 

 

 

NIKOLAJ KUNSTHAL: STRATEGIC OPACITY, OPUS 23 er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION