Tristan Tzara
Kunst

Sonia Delaunay – på LOUISIANA

Sonia Delaunay – på LOUISIANA

 

 

 

Sonia Delaunay – på LOUISIANA

Sonia Delaunay. Bal Bullier, 1913. Olie på lærred, 97 x 132 cm. Kunsthalle Bielefeld
Foto: Philipp Ottendörfer. © PRACUSA S.A.

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

Sonia Delaunay – på LOUISIANA gæster museet i Humlebæk frem til juni 2022. Sonia Delaunay (1885-1979) er en abstraktionens mester og foregangskvinde. Farver, former, lærreder, tekstiler undergår hendes behandling på nyskabende måder, der for den tid, 1910’ernes og 20’ernes Paris var uhørte og provokerende.

 

Sonia Delaunay (Sara Stern) var oprindelig fra Ukraine og den yngste af 3 børn i en jødisk arbejderfamilie. Fattigdom tvang familien til at bortadoptere hende til deres rige slægtninge, der var bosiddende i Sankt Petersborg. De økonomiske muligheder gør det realistisk for den unge kvinde at besøge Paris. Ret hurtigt bliver hun en del af kunstnermiljøet i Paris, og ønsker ikke at vende hjem til Rusland igen.

 

 

Sonia Delaunay – på LOUISIANA

© PRACUSA S.A

 

 

 

Det nye liv

I 1910 bliver hun gift med kunstneren Robert Delaunay. Hendes kreative engagement tager fart i mange forskellige retninger. Hun kaster sig over tøjdesign og skaber i en periode et modehus. Hendes samtidige er folk som Dior og Chanel. På udstillingen kan man se et righoldigt udbud af designskitser, tekstiler med forunderlige mønstre, giner med kjoler, kostumer og endda også slips. Spydspidsen er dog en farvefilm produceret i 1925 med et funklende modeshow, med smukke teasende modeller, der som moderne kvinder kender deres værd. Den få minutter korte stumfilm er så ‘smart’ konstrueret, at man tror, den er nutidigt fremstillet, og gjort ‘gammel’ i sit udtryk – men det er den altså ikke.

 

 

 

Sonia Delaunay – på LOUISIANA

 

 

 

 

 

Delauney

© PRACUSA S.A

 

Abstraktioner på lærred

Malerlærrederne kommer også under hendes pensel. Cirkler med farver og prismer eksperimenteres der med. Ofte er farverne lidt matte, og måske ikke lige i deres anmelders smag, men de er der, og det står ikke til at ændre. Livet igennem eksperimenterer Sonia Delaunay med massevis af projekter, nærmest under mottoet ‘stilstand er tilbagegang’. I en alder af 82 år dekorerer hun en sportsvogn i et projekt sammen med andre kunstnere for velgørenhed. Og det var ikke første gang, hun dekorerede en bil – det skete allerede i 1925.

 

 

 

Hillestrøm

Matra 530 A, 1967. Musée Matra, Espace Automobiles Ville de Romorantin-Lanthenay. © PRACUSA S.A

 

 

Nære bånd til Tristan Tzara dadaismens ansvarlige hovedperson er i den nære venskabskreds og her ses også et samarbejde. Finurlige portrætmalerier a la Matisse er også på paletten og glemmes må ikke iscenesatte modefotografier, plakater og bogomslag.

Måtte flygte for livet

Den tidligere Sara Stern, bliver ikke bare Sonia Delaunay grundet snobværdien. Men i de årtier blomstrer antisemitismen som bekendt. Hun skjuler sit jødiske ophav så mesterligt, at hun faktisk under Anden Verdenskrig ‘flygter’ rundt i Europa uden at blive ‘opdaget’, lidt af en bedrift, da hun samtidig promoverer sit kunstneriske virke.

 

 

 

 

Tristan Tzara

Sonia Delaunay, Projet d’affiche pour l’apéritif Delaunay: “un Delaunay est bon à toute heure”, Paris, 1937.

(Udkast til plakat: En Delaunay er god til enhver lejlighed) Gouache på papir, 49 × 32 cm.

Bibliothèque nationale de France, Estampes et photographie. © PRACUSA S.A.

 

 

 

 

Vi holdes i hånd hele vejen

Sonia Delaunay – på LOUISIANA lader os ikke i stikken, men har i Louisiana Revy givet os et smukt overblik over hele det kunstneriske virke. Sonia Delaunay har ofte i sine værker anvendt en selvopfunden font af bogstaver, der blander både store og små – hendes eget fingeraftryk så at sige. Denne font er blevet genskabt i kataloget og pryder overskrifterne. Endelig har Louisiana Channel bibragt os 4 interviews med nulevende kunstnere, der fortæller om deres ‘slægtsskab’ med Sonia Delaunay, heriblandt designeren Henrik Vibskov.

 

 

 

 

 

 

LOUISIANA

Sonia Delaunay. Simultan-kjoler (Tre kvinder, tre former), 1925. Olie på Lærred, 146 x 114 cm.
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid © PRACUSA S.A.

 

 

Som direktør Poul Erik Tøjner sagde, da han bød velkommen sammen med kurator Tine Colstrup, så får vi en ‘kammermusikalsk udstilling’ de næste mange måneder at nyde på Louisiana.

 

 

 

Se mere om Sonia Delaunay – på LOUISIANA her

 

 

Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION