THE WALL PART 5
Musik Teater

THE WALL PART 5

THE WALL PART 5

 

Another Brick In The Wall: Østre Gasværk Teater

 

 

 

 

 

 

 

 

KULTURINFORMATION

Fotograf: Søren Malmose

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ …….. som at befinde sig i et utopia, hvor tyngdekraften blev ophævet ……’

– Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

At binde an med så ambitiøst et projekt som at sætte selveste albummet THE WALL op som musikteater er selvsagt at sætte gigantiske udfordringer op for sig selv.

 

At det skulle vise sig at blive Østre Gasværk Teater, der som de første i verden løb af med den mulighed, gør kun én stolt over at være dansker og derved have en lille anpart i denne unikke PART 5 opsætning.

 

Naturligvis er der pågået et forarbejde i årevis og juristerierne om tilladelser og andet godt før den reelle mulighed for overhovedet at overveje en opsætning af det episke Album.

 

Her er meget på spil. Inkarnerede fans af ‘fænomenet’ The Wall fra 1979 og senere filmen af samme navn fra 1982 (Alan Parker) forventer at få leveret en vare ud over det sædvanlige. Vi forventer årgangsvinen – ikke æblemosten, lemonaden, den hjemmebryggede undergærede øl eller pærecideren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THE WALL PART 5

Fotograf: Søren Malmose

 

 

 

 

 

 

Kravene er høje og de er ikke til forhandling. Det er et indiskutabelt faktum, at sådan må det være. Alligevel ville de dygtige teaterfolk på Østre Gasværk Teater følge det projekt til dørs, som Emmet Feigenberg i sin tid tog de første spadestik til. Og resultatet blev en verdenspremiere den 22. september 2023 på Østre Gasværk.

Ingen saftevand og kage

Spørgsmålet der står tilbage er så om teatret leverede saftevand og kage eller årgangsvinen – og det blev det sidste – i rigelige mængder endda.

 

Johan Olsen deler hovedrollen sammen med Jimmy Jørgensen. Olsen som vi oplevede til premieren viste med al tydelighed sine kunstneriske talenter ned til mindste detalje. Alle kan og har muligvis skrålet med på tekster og toner fra det legendariske Album – og i øvrigt haft en fest med at skabe sig på forskellig vis til disse velkendte strofer. Men den fælde at spille fransk klovn faldt Johan Olsen ikke i – han formidlede hovedpersonen Pink som var det helt nyt stof for ham – og det er positivt ment. Olsen sprang ikke rundt foran spejlet med hårbørsten som mikrofon. Sangeren performede med sjælen som ledsager, og lignede ikke én man skulle servere rosinmadder for. Så vidt vides deles denne krævende rolle netop med ligemanden Jørgensen, da den må siges at sætte høje krav til selv den stærkeste mand uagtet, at fysikken er god.

 

 

 

 

 

 

Østre Gasværk Teater

Fotograf: Søren Malmose

 

 

 

 

 

 

Låget blæste af tønden

Østre Gasværk Teater glemmer ikke sine rødder. Teatret har til huse i Martin Nyrops udrangerede tøndelignende gasværk og benytter alle til rådighed stående kneb og tricks for at følge det 100 % stramme plot til punkt og prikke. Samtidig får den kunstneriske frihed, der er tilbage, max plads med monstrøs scenografi, kostumering, akrobatik, finurlige lyssætninger og projektorlys oven på bevægelige gulve og musikere, der entrerer via platforme, der kan hæves og sænkes.

 

Lyden er unik. Nogle ville kunne skrive en doktorafhandling om lyden eller ville kunne sidde en hel aften i venners lag med rødvinen og fortælle stolpe op og stolpe ned om, hvorfor vi mødes med den bedste lyd i hele verden o.s.v. Jeg vil nøjes med at skrive, at lyden var perfekt. Låget blæste af tønden.

 

Det kan ikke nægtes, at publikums reaktioner på forestillingen lod intet tilbage at ønske. Min ledsager og undertegnede sad ved siden af en kongelig skuespiller 65+ og ganske nydelig kvinde i øvrigt. Hun var med HELE vejen og rejste sig endda op midt i forestillingen og klappede i spontan begejstring.

Comfortably Numb

De fleste husker og ser frem til et af hovednumrene, hvor hovedpersonen bekendtgør, at han, oversat til dansk, er endt i det behagelige følelsesløse univers. ‘Comfortably Numb’ med den ultimative guitarsolo over dem alle – altså ud af samtlige guitarsoloer, man kan komme i tanke om.

 

Her blev deres anmelder skuffet. Jeg havde forventet et tilnærmelsesvis plagiat – en trolleybus eller i det mindste en sporvogn, men fik i stedet leveret sportsvognen med blankpolerede fælge og kalechen slået ned. ‘Comfortably Numb’ blev praktisk taget præsenteret bedre end originalen – det var som at befinde sig i et utopia, hvor tyngdekraften blev ophævet. Sagt på tørt dansk: Det var godt. Eller sagt på en anden måde: Det var hyperventilerisk hysterisk vildt, for at sige det mildt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Another Brick In The Wall

Fotograf: Søren Malmose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Luftballet og ekko

Forestillingen byder på en del luft-akrobatik. En slags ballet i reb og tovværk og det er naturligvis helt ok, hvis man er til den slags, men der er meget af det.

 

Et enkelt savn: I de originale skæringer lægges der vægt på diverse ekkoer, især af replikker, der angiveligt giver genlyd i den forpinte Pinks hjerne. Disse ekkoer var ikke specielt udtalt i hvert fald ikke, hvor jeg sad – og disse ekkoer er efter min vurdering rimelig væsentlige og er som understregende gestus og virkemiddel.

 

Når det er sagt, kan opsætningen kun anbefales! Vi slap for saftevand og kage og fik årgangsvin i rigelige mængder og kan kun tilføje: ‘Hey, teacher, leave them kids alone!!!’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Another Brick In The Wall

Fotograf: Søren Malmose

 

 

 

 

 

 

 

 

BONUS: Det lykkedes redaktionen at fange Pink Floyd eksperten Joachim Madsen efter forestillingen og vi er blevet beæret af at må bringe hans afsluttende statement. Madsen får det afgørende ord: ‘Johan Olsen er den perfekte legemeliggørelse af Pink-figuren med hans fantastiske vokal-spændvidde, som i den grad afkræves i mesterstykket ‘The Wall’. Opsætningen af ‘The Wall’ på Østre Gasværk er scenografisk, koreografisk og musikalsk intet mindre end imponerende, og alle med bare den mindste kærlighed til Roger Waters og Pink Floyd burde opleve denne forestilling!

 

 

 

THE WALL PART 5 – Another Brick In The Wall: Østre Gasværk Teater.

Instruktør: Heinrich Christensen
Scenograf: Kim Witzel
Koreograf: Sofie Akerø
Kapelmester: Søren Graversen
Musikalske arrangementer: Søren Graversen
Videodesign: Thomas Agerholm og JA Film
Lyddesign: Tim Høyer og Morten Frank
Lysdesign: Martin Jensen og Jeppe Lawaetz
Dramaturgisk konsulent: Emmet Feigenberg
Teaterchef og kreativ producent: Søren Møller

 

 

 

 

Medvirkende: Johan Olsen, Jimmy Jørgensen, Nis Pedersen, Nana Schwartzlose, Thomas Jensen, Rikke Hvidbjerg, Aviaya Steinø, Stine Andersen, Helene Høier Aagesen, Vivian Poldoja, Oliver Prødel Melander, Troels Graakjær, Rebecca Rennison, Ben Loader, Maria Vinther, Johannes Johansen, Morten Daugaard, Maria Juul Gauger, Søren Bigum, Stephan Grabowski, Anders Walther Birk, Christian Rønn, Henrik Poulsen, René Damsbak, Tom Bilde, Billy Kruhøffer-Kotsis, Bjarni Berg Gislason, Felix Folkenberg Eriksen.

 

 

 

 

 

 

THE WALL PART 5 – Another Brick In The Wall: Østre Gasværk Teater – se mere her

 

 

 

Læs også vores anmeldelse af ROGER WATERS: FAREWELL TOUR her

 

 

 

THE WALL PART 5 – Another Brick In The Wall: Østre Gasværk Teater er en anmeldelse af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION