LILIBETH CUENCA RASMUSSEN: LOOPING THE HOOP
i Gl. Holtegaards barokhave
Foto: Bjarke Johansen. Looping the Hoop – Lilibeth Cuenca Rasmussen
✮✮✮✮✮
‘ ………… oplevelsen er befriende og afvæbnende i leg og latter …….’
– Githa Schultz, KULTURINFORMATION
Gl. Holtegaard har indledt en treårig udstillingstrilogi under navnet ‘Bubbly Baroque’, og præsenterer danske samtidskunstnere af internationalt format, som skal udarbejde et stedsspecifikt værk til d. 30.000m2 store barokhave.
Cuenca, timeglasset, video og hulahopringe
Lilibeth Cuenca Rasmussens værk ’Looping the Hoop’ er det første i udstillingsrækken. Et mandshøjt roterende mundblæst timeglas, et baroksymbol på flygtighed og tiden der rinder ud og som står smukt i barokhaven i en lyserød tone, der indbyder publikum til at interagere ved at sætte timeglasset i rotation. Nærmest poetisk og ’gudinde-agtigt’ står det i havens symmetriske hovedakse.
Udstillingen består også af et videoværk med evighedsloop af hulahopringe i barokhavens stramt optegnede haveplan. Rundt omkring i barokhaven ligger der lyserøde og hvide bolchestribede hulahopringe publikum kan tage op og lege med. Cuenca kredser om tid og cyklus, som man også gjorde i baroktiden for at minde os om at tiden er begrænset. Udover de tre grundelementer i værket Looping the Hoop, bryder (set fra droneperspektiv) Cuenca de eksisterende rammer, rum og linier i den ellers stringente barokhave.
Foto: Rune Johansen. Gl.Holtegaard – Barokhaven
Det to meter høje timeglas synliggør tiden og gør den nærmest fysisk og kropslig. Med kunstværket får man tiden til at gå eller kan sætte den i stå, på samme måde som når man sætter hulahopringene i cirkulation omkring kroppen. Cuenca vil med værket overordnet inspirere publikum til at overveje cirkulært fremfor lineært.
Cuenca har etableret sig stærkt på den nationale og internationale kunstscene, altid med et glimt i øjet, humor og dejlig selvironi. Kunstprofessor er hun også, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har modtaget flere hædersbevisninger.
Absolute Exotic
Første gang jeg oplevede Lilibeth Cuenca Rasmussen som er dansk/filippinsk var i forbindelse med en kunstperformance i et galleri på Amager for cirka tyve år siden.
Klædt som en levende smuk eksotisk skulptur i bastskørt og blomsterkrans med to bleghvide tynde mænd som backing kor. Dansende til Hawaii-rytmer i en slags inciterende psykedelisk eksotisk solnedgang som baggrund og et lydtæppe af slack-key guitar. I bedste sprogblomstrende dansk ’bad boy’ politisk ukorrekt rap/hip-hop tekst og overordentligt morsomt. Værket hedder ’Absolute Exotic’, og handler om etnicitet. Vel nok Cuencas første performance i karrieren. Jeg kan kun udtrykke at jeg var vild med det og alene af den grund blev fan af hendes kunstneriske udtryk, lige der.
Cuencas produktioner involverer kroppen, skrevne tekster, sange, video, fotografi, komponeret musik samt indviklede visuelle elementer som kostumer, der anvendes som scenografi. Hun samler og tilpasser sine fortællinger i en både kritisk og humoristisk tilgang til emner som identitet, kultur, religion, køn og sociale relationer. Hun er mest kendt for sin performancekunst.
Foto: Gl. Holtegaard. Looping the Hoop – Lilibeth Cuenca Rasmussen
Thorvaldsen Medaillen
Da Lilibeth Cuenca Rasmussen her i 2023 modtog den prestigefyldte ’Thorvaldsen Medaillen’ var begrundelsen blandt andet også at hun fra de tidlige 00’ere har stillet spørgsmål til vores opfattelse af etnicitet, identitet, køn, sociale relationer og tilhørsforhold. Hele vejen igennem sin karriere har hun formået at forblive aktuel med en særlig fornemmelse for timing, nysgerrighed og åbenhed for sin omverden.
Hulahop med Cuenca
Lilibeth Cuenca Rasmussen er en kunstner med en gennemgående legetråd i sine værker. Da jeg møder hende i barokhaven hen under slutningen af åbningsreceptionen på Gl. Holtegaard spørger jeg, om jeg må tage et foto af hende. – ‘Vi skal hellere prøve at hulahoppe med ringene sammen!’ svarer hun og så er legen i gang.
Ringen roterer ubesværet om Cuencas krop som i et evigt loop og min hulahopring falder til jorden efter en halv omgang, gentagende gange. Der er noget at tænke over, samtidig med at oplevelsen er befriende og afvæbnende i leg og latter og vi glemmer os selv i forhold til hinanden, tid og sted sammen med de andre gæster, der også er i gang med hulahopringene.
Performancekunst kan være noget æterisk og på nogle virke usammenhængende eller uhåndgribeligt. Og er i virkeligheden mere insisterende og krævende at forholde sig til end bare brølende kronhjort på væggen og et glas bobler i hånden.
Foto: Bjarne Øberg. Kulturskribenten for Kulturinformation.org og Lilibeth Cuenca Rasmussen hulahopper
Cuencas værk Looping the Hoop, er levende, skulpturelt, med et touch af performance hun mere overlader til publikum med dette værk, nutidigt, sjovt og legende og indbyder alle aldre til Gl. Holtegaard barokhaves flotte former og kurver for opblomstring og afblomstring gennem de forskellige årstider. Cuancas vidunderlige timeglas, videokunst og hulahopringe er som skabt til barokhaven af en begavet og finurlig kunstner.
Gl. Holtegaard – LILIBETH CUENCA RASMUSSEN: LOOPING THE HOOP Vises frem til d. 29. oktober 2023. Se mere her
LILIBETH CUENCA RASMUSSEN: LOOPING THE HOOP – Gl. Holtegaard udstiller også – Isaac Grünewald – og den dekorative ekspressionisme indtil d. 6. august 2023 – Læs Freverts anmeldelse her
LILIBETH CUENCA RASMUSSEN: LOOPING THE HOOP er anmeldt af Githa Schultz, KULTURINFORMATION
se mere om Githa Schultz her