GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD
Kunst

GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD

GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD

 

HOVED I ROSA LYS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD

Grunewald, Isaac. Det blaa koket. 1917. Helsingborg Museum

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

‘ ……..  blæste højt og flot på folks fordomme og konventionelle tankegang ….’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

Isaac Grünewald (1889-1946), var en ekstravagant og flamboyant kunstner som boede i Stockholm og introducerede den dekorative ekspressionisme, en modernistisk maler. Han var en ener, der stod ved sine meningers mod. Desuden et kosmopolitisk menneske med et øje ud mod verden, han rejste en del. Han må betegnes som en moderne kunstner. Hans fremtoning var outreret med en tøjstil der ikke just var passende i det konservative Stockholm, farvestrålende, med hat, pibe eller cigar. Grünewald iscenesatte sig selv på en dramatisk måde, han har været forud for sin tid.

 

Han blev ustandseligt hængt ud af den svenske presse, fordi han var jøde. Man syntes hans stil var upassende, en karikeret figur i kunstverdenen og i bybilledet. Hele sit liv mødte han modstand, og kæmpede indædt imod alle udefra kommende slag.

 

Hans mor var russisk flygtning og giftede sig med en fattig svensker. De fik 13 børn. Familien var ludfattig, men Grünewald ville ikke lade sig kue af fattigdommens svøbe. Han debatterede og holdt foredrag. Samtidig var han aktiv på mange andre fronter. Han underviste på Konsthögskolan i Stockholm og beskæftigede sig med, kostumetegninger, scenografi, boligillustrationer og film. Desuden var han tilknyttet den svenske porcelænsfabrik Rörstrand, hvor han udsmykkede fade, skåle, urner og vaser. Han var professor på Konsthögskolan i Stockholm 1938-1942.

 

 

 

 

 

 

 

 

GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD

Foto: David Stjernholm

 

 

 

 

 

 

 

De yngre år

I 1908- 1911 var Grünewald elev hos Henri Matisse I Paris og var med sin første hustru Sigrid Hjertén (1885-1948), aktiv i opgøret mod impressionismen og nationalromantikken. Det prægede hans fremtidige virke. Sigrid var selv en produktiv og fremtrædende kunstner. Grünewald brugte flere gange Sigrid som model/motiv på sine billeder.

En ny tilgang

I det hele taget er hans billeder mest hverdagsmotiver, men de bliver oversat til enten festlige, dramatiske eller stærke oplevelser. Et værk som: Havnen i Stockholm står lysende skarp. Et af han hovedværker: Det syngende træ, 1915, tegner et øjebliksbillede af livet i en svensk park, og var med til at indføre modernismen i Sverige. Selv et køkken bliver noget særligt, ikke kun på grund af den stærke blå farve, men det skjulte budskab, kvinden der måske er elskerinden.

 

Grünewald introducerer den nordiske ekspressionisme, en ny speciel stil, hvor motiverne bliver friskere, mere klare i farverne og med brudte påtrængende linjer. Den rosa farve ligger nærmest som en dis hen over hans billeder og er et centralt element i dem. Eftersom den rosa farve går igen i hans værker, lægger den også en dæmper på hans kaotiske udtryk med den hårde og til tider voldsomme stil. Der har været mange gisninger om hans relationer, men man må vel betegne ham som en mand, der før mange andre fandt sin feminine side frem i sig selv, når han malede. Samtidig folder der sig en pludselig overfladiskhed ud på billederne, hvor det bliver mønsteret på en fin kjole der bliver det centrale. Det dekorative tager over.

 

 

 

 

 

 

GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD

Foto: David Stjernholm

 

 

 

 

 

 

HOVED I ROSA LYS – i en helhed

Udstillingens navn tager udgangspunkt i et selvportræt, hvor den rosa farve er dominerende. Han malede mange selvportrætter i årenes løb og blev mere og mere modig til at iscenesætte sig selv. Han udstråler dekadence. Grünewald arbejdede med komplementærfarverne og havde et mantra: En ensom farve har intet liv.

 

Gl. Holtegaard er gået ‘all in’ i denne udstilling. Dekorationen af udstillingssalene er smukt gennemført med rosa gulvtæpper og grønne vægge. Det er betagende og giver en unik sammenhæng. Jeg har hørt en fugl synge om, at det vinder frem at lave helhedsorienterede udstillinger. Det håber jeg, det er fantastisk. Billederne træder bedre frem. Udstillingen tager udgangspunkt i perioden 1910’erne og 20’erne. Udstillingen er tematisk og det viser Grünewalds alsidighed.

 

 

 

 

HOVED I ROSA LYS

Foto: David Stjernholm

 

 

 

 

 

 

 

Grünewald satte sig spor

Der er noget befriende og beundringsværdigt over personer, der ikke lader deres ekstravagance blive ved ordene, men gennemfører det fysisk og lever deres liv ud. Isaac Grünewald var sådan en personage. Han blæste højt og flot på folks fordomme og konventionelle tankegang.

 

Hans værker er unikke. Han banede vejen for mange andre og derfor lever hans kunst videre. Desværre omkom han i en flyulykke sammen med sin hustru kun 56 år gammel. Vi glæder os over at han var en meget produktiv kunstner og har skabt uforglemmelig kunst.

 

 

 

 

 

Det er første gang Gl. Holtegaard holder åbent hen over sommeren, så vi håber folk strømmer til. Det er en vidunderlig frisk udstilling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOVED I ROSA LYS

 

Grunewald, Isaac. Självporträtt. 1912. Privateje

 

 

 

 

 

 

 

 

GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD. HOVED I ROSA LYS. Isaac Grünewald og den dekorative ekspressionisme. Kurator: Mai Dengsøe. Udstillingen slutter d. 6. august 2023.

 

 

 

Se mere om GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD her

 

 

 

 

GL HOLTEGAARD: ISAAC GRÜNEWALD er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION