MOULIN ROUGE: The Musical
Foto: Miklos Szabo
✮✮✮✮✮
‘ …….. MOULIN ROUGE: The Musical lader os ikke i stikken …..’
– Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION
Filmen MOULIN ROUGE fra 2001 var en banebrydende størrelse. De fleste husker Baz Luhrmanns mesterværk med Nicole Kidman og Evan McGregor som de to hovedrolle indehavere. Hele 3 Oscars udeblev dog heller ikke.
Man har forsøgt at genskabe magien fra filmen i levende ‘real time’ i en gigantisk teateropsætning og musical af samme navn. Og det er lykkedes til fulde. Første opsætning fandt sted i Boston i 2018 og fænomenet er nu nået vores breddegrader og efter Frederiksberg kan showet opleves både i Vejle og Holstebro.
3D
At skulle opsamle en over 20 år gammel handske og skabe natklubbernes natklub stemning på godt og ondt er ikke en nem opgave. Vi kan vel næsten sige, at et sådant projekt er dømt til at blegne på forhånd i forhold til filmen, men det har folkene bag projektet ikke ladet sig skræmme af. Det er tydeligt, at en viljestyrke ud over det sædvanlige dominerer opsætningen. Og én fordel er naturligvis alt overskyggende – på scenen er skuespillerne og danserne i sprællevende live endda 3-dimensionelt og ikke blot flade figurer på et biograflærred.
Foto: Miklos Szabo
Vi får således valuta for pengene og enorme kulisser er forsynet med overraskelsesmomenter af enhver art og er i spil forestillingen igennem. En overdådighed af ekstravagance sprutter ud i teatersalen og mægtige sceneskift muliggøres også af ultra moderne projekterbrug sammen med de mobile kulisser og rekvisitter.
En kærlighedshistorie
Historien er enkel men skøn, og rummer alt hvad man kan forestille sig af trygge banaliteter, nytænkning og påfund. Faktisk foregår historien i Paris ved århundredeskiftet, men behændigt nok er de over 70 evergreens, vi præsenteres for hentet fra ‘nutiden’ – Vi lytter til numre lige fra ‘Diamonds Are A Girl’s Best Friend’ (Broadway 1949), ‘I Will Always Love You’ (Dolly Parton 1973) – og i opsætningen kan man i modsætning til filmen tage nyt stof ind som f.eks. ‘Bad Romance’ (Lady Gaga 2009), blot for at fremhæve nogle få.
Plottet fungerer optimalt. Den unge Christian (Silas Holst) er netop ankommet fra USA til byernes by. Her gøres han selskab af lurendrejerne maleren og poeten Toulouse-Lautrec (Laus Høybye) og hans ven. Det hele fører til syndens hule natklubben Moulin Rouge (Den røde mølle) på Montmartre. Her findes der mellem de mange dansepiger den underskønne juvel Satine (Sara Viktoria Bjerregaard), der er den fallerede natklubs midtpunkt. Og naturligvis lurer den onde trussel bag forhænget nemlig Hertugen af Monroth (Pelle Emil Rex Hebsgaard). Det hele bindes sammen af ankermanden og showdirektøren Harold Zidler (Rasmus Bjerg).
Foto: Miklos Szabo
Præstationerne
Hovedpersonerne Silas Holst og Sara Viktoria Bjerregaard er naturligvis på hele forestillingen igennem. Holst kendes af mange fra utallige musicals senest GREASE – se anmeldelsen her. Bjerregaard vil mange huske fra ‘De Forbandede År’ – se anmeldelsen her. Skønne performere, som måske ejer mere potentiale end det, vi bliver vidner til i forestillingen.
Jeg vil som anmelder komme med en tilståelse: Ofte når man anmelder er det en udmærket ide at gå ‘lidt letpåklædt’ til foretagendet. I denne opsætning er det en vanskelig affære, da forlægget kendes så meget på forhånd nemlig fra filmen MOULIN ROUGE. Når det er sagt, havde jeg med fuldt overlæg smyget mig uden om at nærlæse rollebesætningen med dette resultat: Jeg fandt det utroligt, at man fra udlandet havde hyret en franskmand, der spiller Toulouse-Lautrec med elegance og præcision og så endda forsøger at formidle replikker på dansk med sin skønne franske accent. Overrasket i mælet blev jeg dog, da jeg i programmet i pausen kunne konstatere, at danskeren Laus Høybye var den selv samme skuespiller, der med elegance leverer varen uden at blinke det mindste. En af de bedste præstationer længe set.
Nævnes skal også Rasmus Bjerg – og her har jeg gemt det bedste til sidst. Rollen som Harold Zidler er som skrevet til Bjerg. Cirkus Summarum manden træder ind i nye universer og dimensioner og nyder den sleske glatte åls plads mellem lårene og genvandterne på de slemme damer i natklubben. Rasmus Bjerg var uforskammet eminent i ‘John Mogensen’ og her leverer han endnu en toppræstation. Hvilken en mimik den store mand og skuespiller smækker på bordet sammen med sit skæve smil!
Foto: Miklos Szabo
MOULIN ROUGE: The Musical lader os ikke i stikken – omend betagelsens skruestik. Dybdebassen sidder i brystet, og min hustru mindede mig om dagen efter, at sangene stadig kørte rundt i kroppen. Vi præsenteres også for unikke ‘frysninger’ i dramaet, hvor der spoles frem og tilbage i handlingen inden forestillingen på ny fortsættes – og det virker! Endelig ser vi på en unik måde, hvordan hele ensemblet formår at spille teater på dansk og mixe de engelske sangtekster ind – og det virker! Alt sammen oppebåret af et velkoreograferet danseensemble og den perfekte scenografi.
Man må til læderet eller om muligt kistebunden og unde sig selv og konen, kæresten eller viceværten en tur ind og se MOULIN ROUGE: The Musical.
MOULIN ROUGE: The Musical – se spilletider her
MOULIN ROUGE: The Musical – se mere her
MOULIN ROUGE: The Musical er anmeldt af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION