Tal R Maleri – et værk af Pernille Albrethsen
Små hverdagsfortællinger – store formater
✮✮✮✮✮
‘ ……. et godt overblik over kunstnerens produktion ……’
– Niels Lyksted, KULTURINFORMATION
Vi er ikke i tvivl, hvem kunstneren er, når vi ser et maleri af Tal R. De er fantasifulde, sprudlende af fortælleglæde og malet i en symfoni af farver. Desuden er de ofte udført i store formater. Det oplevede vi senest på Tal R’s soloudstilling “Tal R Alene Hjemme” på Ordrupgaard for to år siden, hvor kunstneren viste sine dengang seneste værker på lærred og papir.
Tal R blev ved den lejlighed – og med rette – annonceret som “den internationalt anerkendte samtidskunstner”, hvilket klart dokumenteres i den nye bog om ham “Tal R Maleri” af Pernille Albrethsen. Man behøver blot kigge på listen over ejerne af de værker, der er afbilledet i bogen. Jo, Tal R’s malerier er så sandelig nået ud i verden.
Men hvordan er det kommet så vidt? Tal R begyndte karrieren som maler i 1990’erne på et tidspunkt, hvor maleriet nærmest var gået i glemmebogen, og hvor det måtte konkurrere om opmærksomheden med videokunst, installationskunst og kunsten som socialt rum.
“AdieuInteressant”, 2005-2008. Blandede materialer, 250 x 250 cm. TalR(C)Paradis/TalR-Copenhagen.
Mødet med Guston
Tal R ønskede dengang at finde et malerisk sprog på niveau med tidens sociale æstetik, der kunne gøre maleriet til en del af “virkeligheden”. Det fandt han i mødet med den amerikanske maler Philip Gustons kunst. Guston (1913-1980) havde fundet sit eget maleriske sprog, som var let at aflæse; en hånd, en cigaret, skosåler osv. Disse elementer kunne han vende og dreje og sammensætte på forskellige måder.
Et særkende ved Gustons kunst var fusionen af tegning og maleri inspireret af amerikanske tegneserier. Hertil kom brugen af borter fra tegneseriernes univers. De blev en fast ingrediens i bunden af Tal R’s malerier fra 1999-2004. Efterhånden kom der borter på alle fire sider af malerierne.
Pædagogisk æstetik
At Tal R har gået i skole i 70erne og 80erne, kan aflæses af hans malerier. Det var dengang eleverne i formningstimerne dryppede stearinlys, arbejdede med perleplader, kartoffeltryk, kastaniedyr, hønsestrik, træsnit og linoleumstryk.
De færreste forestillede sig formentlig, at disse færdigheder kunne benyttes til at skabe kunst. Men det kunne de. Inspireret af Michael Krebber og Cosima von Bonin, som var gæsteprofessorer ved Akademiet i 1998, udviklede Tal R sin egen pædagogiske æstetik.
Fra venstre: “Gibraltar, 2019-2020, 264 x 200 cm, “Midnatshus 21”, 2021, 300 x 157 cm. “Blomster uden titel”, 2020. Foto. Niels Lyksted. Fra udstillingen på Ordrupgaard.
Store fugle i små bure
Tænker man tilbage på Ordrupgaards Tal R-udstilling i 2021, bemærkede man straks, hvordan kunstneren forvrængede proportionerne. Fuglene var alt for store til burene. De kunne knap vende sig, og skulle de strække vingerne, måtte det ske gennem tremmerne. Om fuglene var for store eller om buret for lille, var op til beskueren at afgøre. Læs chefredaktørens anmeldelse her
At fortællingen er større, end det vi ser på lærredet, gælder også Tal R’s monumentale malerier af blomster i vaser fra samme udstilling. At lave klassiske stilleben i magnumstørrelse var et markant opgør med traditionen, som er rigt repræsenteret på Ordrupgaard. De meterhøje blomstervaser blev således en fysisk oplevelse, som indskriver beskueren og rummet omkring dem.
“Harlekim”, 2019-2020, 212 x 172 cm. Foto: Niels Lyksted. Fra udstillingen på Ordrupgaard.
Ni “familier”
Bogen er inddelt i ni “Familier” (kapitler), der rummer nye temaer i Tal R’s kunstneriske udvikling. I kapitlet “Syv farver” fokuseres på hans inspiration af Edvard Munchs billede “Selvportræt mellem ur og seng”, 1940-43.
Det, der særligt interesserede Tal R, var sengetæppet. Med afsæt i dettes syv farver lod han sig begrænse af disse i omkring 100 malerier skabt over en treårig periode. Farverne var et selvvalgt benspænd, lige som dogmefilmenes ti regler for filmproduktion.
I kapitlet “Adieu Interessant” gælder det kombinationen af maleri og collage. Her kombineres de vibrerende strålecollager i en syndflod af billeder, der er slynget ud fra et pulserende centrum. Her benyttes udklip fra reklamer, modemagasiner, tapeter, brochurer, tegneserier og private fotografier.
Sortedam og harelim
Efter collagernes overflødighedshorn af uendeligt mange billeder gik Tal R over til enkle motiver, som han kaldte “voksenmalerier”. Et enormt spring teknisk og emnemæssigt.
Den nye teknik var dog af ældre dato. Den benyttedes allerede i renæssancen. Det drejer sig om den såkaldte harelimsteknik, der giver billederne den karakteristiske douche, transparente og tidsubestemte karakter. Teknikken kræver overblik, da harelimen kun kan overmales et begrænset antal gange.
Emnerne for de nye malerier blev området omkring Sortedamssø, og siden fulgte serien “Sexshop”. Til denne lod han sig inspirere af facaderne på sexshops ikke bare i København, men også fra en række europæiske byer, som han besøgte i forbindelse med sine udstillinger. Hertil kom tilsendte fotos fra hans studerende på deres rejser.
“SexShop”, 2013, pigment og harelim på lærred, 212 x 172 cm. TalR(C)Paradis/TalR-Copenhagen.
Domestic
Efter at have fokuseret på facader i en årrække var næste skridt for Tal R at komme bag facaden, at træde indenfor i husene. Det skete i serien “Domestic”, som afsluttes i 2022.
Denne serie består af noget så velkendt som model- og interieurstudier. Motiverne er levende modeller, blomster i vaser og fugle i bure.
Det er et stort skridt, at gå fra facader til følelser. Tal R nærmede sig derfor gengivelsen af personer ved enten at male figurerne bagfra eller at behandle ansigter og kroppe på en ironisk eller halvvejs enfoldig måde. Siden fulgte portrætter af personer fra nærmiljøet samt tilfældige personer, han mødte på hoteller.
En stor portrætmaler bliver Tal R næppe, for interessant nok er der ofte mere liv i interiørmalerierne med dyr og planter end billederne af levende personer. Sidstnævnte lader én kold, mens dyrene og planterne i høj grad appelerer til vores følelser. Måske skyldes det de kæmpemæssige formater, hvor motiverne er kraftigt beskåret, hvilket skaber en slags klaustrofobisk fornemmelse. Læg hertil de meddigtende, markante farvevalg.
Mod nye horisonter
Senest har Tal R beskæftiget sig med naturen – undertiden i utraditionelle formater. Ligesom den irsk/amerikanske maler og skulptør Sean Scully, der gæstede Thorvaldsens Museum i 2022, har Tal R forsøgt sig med værker bestående af flere sammensatte lærreder i forskellige formater – dog uden større held. På dette område er Scully til gengæld en mester. Tal R’s mindre rektangulære værker med en indre ramme fungerer langt bedre. Her er borten tilbage og såvel motiv- som farvevalg refererer på smukkeste vis til Matisse’s farvestrålende papirklip. Læs Hillestrøms anmeldelse af Scully her
“Habakuk”, 2017, akryl og pigment på lærred, 300 x 500 cm. En blandt ni dele af værket “Familien Habakuk”. TalR(C)Paradis/TalR-Copenhagen.
Familien Habakuk
Vi erfarer ikke meget om Tal R’s liv i forbindelse med værkgennemgangen i “Tal R Maleri”. Der er altså ikke tale om en biografi. Det kan skyldes et bevidst valg, eller at Tal R er enhver kunstskribents værste mareridt: Kunstneren der har haft en god barndom, fundet den helt rigtige livsledsager og fået nogle kvikke børn.
Alligevel er der noget, der kunne referere til privatsfæren: billedserien “Familien Habakuk”. Den består af ni enorme billeder med én stribet godsvogn i hvert maleri. Sammenkoblet bliver de til 50 meter langt tog. Et dystert værk. Hvad er der inde i vognene? Kreaturer eller mennesker? Måske er temaet relateret til Tal R’s egen jødiske baggrund?
Vurdering
Tal R Maleri er en overdådig billedbog i stort format med ikke mindre end 368 sider. Teksten, der er velskrevet og koncentreret, giver et godt overblik over kunstnerens produktion fra 1999-2023.
Holder man af Tal R’s malerier, er bogen ikke til at komme uden om. Grafikeren Michael Jensen har som sædvanligt ydet et fornemt arbejde med et design, der harmonerer fornemt med kunstnerens maleriske udtryk.
Tal R Maleri – et værk af Pernille Albrethsen. Strandberg Publishing. Indbundet. Grafisk design: Michael Jensen. 368 rigt illustrerede sider. Pris: 499,95 kr.
Tal R Maleri – et værk af Pernille Albrethsen – se mere her
Tal R Maleri – et værk af Pernille Albrethsen er anmeldt af Niels Lyksted, KULTURINFORMATION