Designmuseum Danmark: STOLT
En moderne fortælling om folkedragter
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
✮✮✮✮✮✮
‘ ………. noget af det mest forrygende, der længe er set indenfor dansk tøjdesign …..’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Her er KULTURINFORMATIONs anmelder godt nok ”blevet blæst bagover”, citat Nicholas Nybro. 21 moderne folkedragter set i lyset af det Danmark vi er i dag. Man går bjergtaget fra rum til rum med et smil på læben. Først var det med vantro og skeptisk, at jeg sagde ja til at anmelde denne udstilling, men det er da noget af det mest forrygende, der længe er set indenfor dansk tøjdesign, eller skal vi kalde kunst? Alene ideen er formidabel. Nytænkning så det batter.
21 dragter
Nicholas Nybro er en dansk designer. Han har haft et ønske om at forny og designe danske egnsdragter, som nu er blevet realiseret i 21 spektakulære dragter. Nicholas er ikke kommet sovende til projektet, der har været undervejs i små tre år. Han startede med at købe et Danmarkskort, for geografisk at sprede sig over hele Danmark. Han har trawlet landet tyndt i offentlige transport midler, iført sin uniform: sort tøj med en leopard jakke over og sin uundværlige kasket, og suget indtryk og særkender til sig. Der har været mange møder og samtaler undervejs, med mennesker Nicholas ikke kendte i forvejen. Han er et nysgerrigt og videbegærligt individ, så jeg kan forestille mig at han har været i sit es.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Dansk
Nicholas kredser om begrebet danskhed, der kan tolkes og udlægges på mange måder. Danskhed er ikke kun stegt flæsk og persillesovs, men meget mere. Til sin afgangseksamen på Designskolen Kolding, dykkede Nicholas ned i beklædningshåndværkstraditionerne i Danmark, men det sluttede ikke der. Hans interesse for danskhed og mangfoldighed blev forfulgt og det er endt med projektet STOLT. Vi er et stolt folkefærd og stolte af vores traditioner, og det smitter af på vores dagligdag og samfund. Derfor er hele vores eksistens en stor sammenflettet enhed. De værdier vi har, afspejler sig i de egne hvor vi lever og bor. Det er Nicholas egnsdragter et fint eksempel på det. Vi har fået flere og andre værdier.
Vi kommer på en kulturrejse igennem det ganske land og mangfoldigheden er strålende eksemplificeret i tøjet. Vi besøger 21 steder der alle har fået et kendetegn med på vejen. Nicholas har i en sætning givet det pågældende sted sin karakteristik:
Valby-Herfra min verden går, Amager-Til slut skal vil alle dø, Christiania-Husk farverne, Svanholm-Jeg kunne godt se mig selv bo der, jeg har desværre ikke råd, Ærø-Jeg glæder mig allerede til, at jeg skal tilbage, Strynø-Åbne vidder og pladsen til at være sig selv, Sønderborg-En storby i miniformat, Højer-Da uendeligheden gjorde mig stum, Fanø-Jeg blev blæst bagover, Esbjerg-Der tog du røven på mig, Herning-Der dufter af penge, Billund-Lego-Der dufter af kreativitet, Randers-I skal have et stort kram, Aarhus-Det ender med en Nybro-model, Hirtshals-Die Fisherei ist nicht vorbei, Aalborg-Jævn på en festlig måde, Roskiiiiiiilde-ER I DER? Tisvilde-Inde til højre bor Gun-Britt, Vollsmose-Mere end du tror, Nørrebro-Jeg bliver hængende.
Tøj er det, ja, men det er mere et greb om tiden det pågældende sted. I nogle af dragterne bliver vi nærmest hensat til teaterkostumer, Aarhus, Roskilde, Fanø, andre gange er vi på en mere afdæmpet vej: Sønderborg, Aalborg, Nykøbing Falster, og dog, Nicholas kunstværker er ikke afdæmpede eller diskrete.
Jeg indrømmer, at danske folkedragter ikke ligefrem er noget man går og tænker på hver dag. Det er vist heller ikke et sexet samtaleemne, men det tror jeg det bliver efter Design Museet har slået dørene op for STOLT.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Rundtur
Jeg ville i alle tilfælde være stolt over at bære en af dragterne. Desværre er der ingen af dem der er ”mit” sted. Hvis man skulle vælge én egn eller to, bliver det vanskeligt, men jeg tror det må blive Hirtshals og Fanø. Hirtshals, fordi budskabet er flot med designede fisk på T-shirt, under et afslappet sæt, med joggingagtige bukser, en knælang jakke og en hue. Du er ikke i tvivl om hvor vi henne og tøjet er praktisk og casual. Fanø er den mest vilde af dem alle.
Citat Nicholas Nybro: Jeg vælger at lave en gave til Fanø en oppustelig kærlighedsbombe. Det, jeg synes er allersmukkest ved Fanødragten, er dens hovedpryd som man bærer til sit bryllup. Det er måske lidt fjollet at den kan blæses op, men det er ikke en fjollet tilgang til hvordan jeg arbejder med den. Den er lavet i windbreakermaterialer og man tilslutter kjolen til en hoppeborgblæser, og så sker der magi. Kjolen er smuk når den er blæst op, og når den er drænet for luft- den er smuk i alle stadier-den er en reference til det omskiftelige vejr og vinden på Fanø.
Bogen er ikke et must for at opleve udstillingen, men den beskriver arbejdsgangene og viser detaljer fra produktionerne. Der er skitse- og procestegninger, samt nogle helt fantastiske billeder. Hver dragt er beskrevet og der er små anekdoter om det pågældende sted. En flot Coffee-Table Book.
Alt i alt er udstillingen (og bogen) en forrygende ny måde at opleve Danmark på. Nicholas indrømmer blankt, at de fordomme han havde om forskellige steder i Danmark, er blevet vendt 180`. Hvis man flere gange går frem og tilbage i udstillingen, opdager du hele tiden nye ting. Hvilken kreativitet.
Foto: © Benni Johansson – all rights reserved
Designmuseum Danmark: STOLT. En moderne fortælling om folkedragter. Skabt af designeren Nicholas Nybro. Bogen, der er produceret i sammenhæng med udstillingen, er udgivet på Mussmann Forlag. Foto: Thomas Cato og Nicholas Nybro. Udstillingen slutter 3. marts 2024.
Designmuseum Danmark: STOLT – se mere her
Designmuseum Danmark: STOLT er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm