MADAME PIAF OG KÆRLIGHEDENS MELODI
✮✮✮✮✮
‘ …….. en neutral og objektiv tone ……’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Michelle Marly er et pseudonym for Micaela Jary (f. 1956). Hun er vokset op Hamburg i en kunstnerfamilie, hvor film og musik var dagligdag. Hendes første job var som rapporter og hun arbejdede i lang tid som redaktør for forskellige blade. Marly boede i en årrække i Paris og tabte sit hjerte til det franske. Det har sat sit præg på hendes forfatterskab. Man mærker tydeligt at Marly har et godt kendskab til Paris og alle byens hemmelige steder og snørklede veje. I dag bor Marly i Berlin og München. Under sit ”rigtige” navn, Micaela Jary, skriver hun familiesagaer.
Edith Piaf
MADAME PIAF OG KÆRLIGHEDENS MELODI er bind to i serien om Stærke kvinders skæbner. Edith Giovanna Gassion, 1915-1963, også kaldet ‘Spurven’, er en af de mest legendariske franske visesangerinder i vores tid. Hendes familie var ludfattig og fra hun var 8-10 år gammel, sang hun på gaderne. Hendes stemme var allerede dengang noget ganske særligt. Den var stor i forhold til hendes diminutive størrelse. Hun var meget lille og spinkel som barn, og som voksen blev hun ikke mere end 1,5 meter høj. Hendes far slog hende og tog de penge hun tjente på gaden. Som 15-årig stak hun af med et andet gadebarn, Simone. Nogen siger Simone var en halvsøster, andre at hun var en veninde. Under alle omstændigheder holdt de sammen resten af livet. Hun var den der havde styr på Piafs penge, eller manglen på samme, og hendes liv.
Spurven
Marlys fortælling om Yves Montand og Piafs forhold er mere eller mindre omdrejningspunktet i romanen, selvom der er afstikkere i mange andre retninger. Piafs karriere tog hurtigt fart. Hun fik engagementer på forskellige klubber og i løbet af 10 år var hun på alles læber. Alle ville høre ‘Spurven’ synge. Hun begyndte at tjene mange penge, men de blev brugt lige så hurtigt som de kom ind. Simone prøvede i alle årene at hjælpe Piaf med at få hende til at lægge lidt til side og spare op, men det var umuligt. Hun elskede socialt samvær og efter sine optrædener gav hun omgange på restauranterne. Piafs gavmildhed gjorde mange glade. Hun elskede at spendere på sine venner. Hun kunne drikke som en granvoksen mand, på trods af hendes størrelse. Hun elskede smukt tøj, og hun købte uhæmmet ind af strømper, kjoler og tasker.
Piaf var lige ved de 30 år og mere populær end nogensinde, da hendes popularitet var ved at lide skade. Hun blev anklaget for at samarbejde med besættelsesmagten. En storm i et glas vand vil man sige, men eftersom Piaf var en kendt person, fik sagen næsten uanede dimensioner. Piaf får med sin charme gjort anklagerne til skamme. Det er ikke nemt, men det lykkes. Hun kommer igennem retssystemet som frikendt.
Yves Montand
På det tidspunkt havde hun hørt Yves Montand synge i en natklub og syntes, der var noget særligt over ham. Normalt gik Piaf ikke af vejen for at nedlægge alt der kom ind i hendes synsfelt, men med Yves var det anderledes. På Moulin Rouge dukkede hun op til en af hans prøver, uden han anede det. Efter at han havde sunget, inviterede hun ham hen til sit hotel, for at undervise ham. Simone regnede ikke med at han ville komme, med Piaf var overbevist. Ganske rigtigt, han kom. Ikke i det bedste humør, men han var der. Det var starten på et ikke alene varmt venskab, men også et overophedet kærlighedsforhold.
Han indvilligede i at lave sin optræden om efter hendes anvisninger. Ikke alene blev hans fremføring af sangene forandret, hans diktion, opførsel, påklædning, alt fik en ny spand maling. I dette skulle han finde sin egen stil. Det var vanskeligt for Yves Montand, men også for hans publikum. Piaf blev stædigt ved sin påstand om, at Yves nye image skulle være som hun havde kreeret det. Hun var fast besluttet på at det var det rigtige. Som sådan passede det til ham, men hans ego og selvstændighedsfølelse bød ham imod. Efter et stykke tid havde han annekteret sit nye image så meget, at han var ved at blive mere populær end Piaf. De optrådte sammen og pludselig var Yves den der stod øverst på plakaten og ikke Piaf. Det accepterede hun. Hun havde haft ret. Yves Montand blev en af Frankrigs største mandlige stjerner, og er stadigvæk et ikon.
Legendarisk
Edith Piaf var et menneske med næsten unaturlige stærke følelser. Allerede fra helt ung, var hun desperat efter kærlighed og hendes elskere blev udskiftet på stribe. Dog var hun trofast på sin egen måde. Hun bandt sig kun til få. Piafs liv var på mange måder vanskeligt, idet hendes realitetsans ikke var korrigeret til den virkelige verden omkring hende. Til gengæld fragtede hendes gudsbenådede talent hende igennem uvejsomme territorier, som ellers ville være umulige at komme igennem. Hendes skabertalent har givet verden nogle af de mest legendariske viser der nogensinde er skrevet, f.eks. ‘La vie en Rose’.
Michelle Marly fører os let og elegant gennem Edith Piafs både begivenhedsrige og tragiske liv. En unik kvinde i en mandsdomineret verden, hvor kvinder skulle kæmpe sig til tops. Piaf havde et talent ingen kunne komme udenom. I Marlys fiktionsbiografiske roman, beskriver hun denne unikke kunstner med varme og forståelse.
Marly bevarer hele vejen igennem romanen en neutral og objektiv tone. Det er befriende og giver læseren tid til selv at reflektere. Det er et stort og spændende projekt Michelle Marly har kastet sig over, ved at påtage sig at skrive romaner om nogle af dette århundredes mest nævneværdige og usædvanlige kvinder. Kvinder der har vist vejen for de næste generationer ved at gøre det de ville, kunne og måtte, uden at lade sig tyrannisere af normer, konventioner og jantelov. Det er en nem læst bog og tilmed underholdende. Jeg glæder mig til den næste. Vi har brug for at blive mindet om, at vi kan mere end vi tror.
MADAME PIAF OG KÆRLIGHEDENS MELODI. Stærke kvinders skæbner. Forfatter: Michelle Marly. På dansk ved Johnny Harboe. Udgivet på North Publishing.
Læs også Freverts anmeldelse af ‘Mademoiselle Coco og duften af kærlighed’ her
MADAME PIAF OG KÆRLIGHEDENS MELODI – se mere her
MADAME PIAF OG KÆRLIGHEDENS MELODI er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm