LOUISIANA: Franz Gertsch – Blow-Up
Ekstrem fotorealisme i kæmpeformater
Installationsfoto af 3 x “Græs”, 2019 – 2020. Ægtempera på ubehandlet bomuld, hver 260 x 420 cm. Selve forstørrelsen af motivet er medvirkende til, at billederne indtager rummet og opleves på forskellig vis. Gertsch skaber billeder, som vi ikke kun betragter, men snarere skal bevæge os ind i. Tekst & foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
✮✮✮✮✮
‘ …….. sæt god tid af til at gå på opdagelse i de imponerende værker ……’
– Niels Lyksted, KULTURINFORMATION
Franz Gertsch (1930-2022) var indtil sin død for et par år siden en af de betydeligste samtidskunstnere i Schweiz. Han deltog tre gange i Biennalen i Venedig og fik en soloudstilling på MOMA i New York. I 2002 etablerede hans hjemland endda et museum med kunstnerens eget navn – Franz Gertsch Museum – i Burgdorf.
Naturligvis har Gertsch også haft omfattende udstillingsaktiviteter i Europa, men i Norden har han indtil nu været stort set ukendt. En praktisk forklaring på dette paradoks er uden tvivl størrelsen på hans malerier. Selv om udgangspunktet for billederne er diapositiver i format 24 x 36 mm, måler de færdige værker ikke sjældent 3 x 4 meter og undertiden op til 4 x 6 meter. Og dem flytter man ikke bare rundt på!
Men nu er der en oplagt mulighed for at stifte nærmere kendskab med denne med urette oversete kunstner her i landet. Louisiana viser nemlig i de kommende måneder udstillingen “Franz Gertsch – Blow-Up”, hvor vi kan opleve et imponerende udsnit af den schweiziske superrealists malerier og træsnit i gigantiske formater.
Franz Gertsch, Saintes-Maries-de-la-Mer III, 1972, akryl på ubehandlet bomuld, 260 x 370 cm. Stedet har stor betydning for pilgrimsrejsende, katolske romaer, der hvert år samles til en religiøs ceremoni. Pigerne leger ved vandet iført festligt tøj. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Super size
At Franz Gertsch udfoldede sig i de helt store formater skyldtes, at han i 1971 skulle deltage i en stor udstilling i Kunstmuseum Luzern. Hertil skulle han levere 20 malerier i mediumstørrelse. Til formålet skulle han bruge 20 forskellige motiver, hvilket han ikke kunne nå at skabe inden for tidsfristen. I stedet valgte han at udføre seks store værker.
Motiverne valgte han fra samtidens ungdomskultur, hvor punk/rockscenen var den dominerende. Et af hovedværkerne til udstillingen blev det ikoniske maleri “Medici” i kæmpeformatet 4 x 6 meter. Nu tænker de fleste utvivlsomt på Huset Medici, der i middelalderen og renæssancen var en magtfuld og indflydelsesrig familie i det nordlige Italien. Men glem alt dette. Billedet forestiller en gruppe sjusket udseende unge mænd, der læner sig ud over et stillads, som benyttedes i anledning af museets renovering. De unge stirrer aggressivt og konfrontatorisk på beskueren. På tværs af barrieren og på hovedet står navnet på byggefirmaet: Medici! Se det selv på udstillingen. Det holder sig imponerende godt mere end 50 år senere.
Installationsfoto. I midten ses Franz Gertsch, “Medici”, 1970 / 1971, 4 x 6 meter. En hyldest til ungdomskulturen. En hverdagssituation fra et snapshot ophøjes gennem maleriet til tidsbillede af en epoke. Værket er tidligere blevet vist på Louisiana i 1973 på udstillingen “Ekstrem realisme”. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Teknikken
Men hvorfor benytter Franz Gertsch altid de helt store formater. Forklaringen er, at han leger med nærhed og afstand på en gang. Tæt på virker værket abstrakt eller måske som et landskab. På afstand kan vi opleve en detaljeret realisme.
Udgangspunktet for Gertschs værker er som nævnt snapshots i formatet 24 x 36 mm. Disse forstørrede han op på et kæmpelærred med en projektor i et mørklagt atelier. Bemærk, at Gertsch kun var i stand til at se et lille udsnit af maleriet ad gangen. Her arbejdede han mange timer dagligt. Fra år 2000 tog det ham et helt år at udføre blot et enkelt værk.
Gertsch malede på ubehandlet bomuld. Til at begynde med benyttede han akrylmaling, men senere anvendte han også selvfremstillet ægtempera, som man benyttede i Renæssancen. Valget af malegrunden skyldtes, at det ubehandlede stof suger farven til sig, så man ikke kan se penselsstrøgene. Dermed fastholdes karakteren af et fotografi. En ulempe og en udfordring er imidlertid, at man ikke kan rette på det bemalede stof.
Udsnit af det monumentale og monokrome træsnit Rüschegg (1988-1989). Værket markerer et skift i kunstnerens fokus – fra mennesket mod naturen. Bemærk de utallige snit, der skal til for at frembringe motivet. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Motiverne
Gertschs motivverden er traditionel og omfatter de klassiske genrer: familieportræt, landskab, interiør og kvinder, som gør sig i stand. Alligevel afspejler hans malerier fra 70’erne påvirkninger fra hippietiden med Sex, Rock ’n’ roll og Woodstock. En af hans mest kendte portrætserier fokuserer på rock-poeten Patti Smith, der fik sit gennembrud i rockregi med debutalbummet “Horses” i 1975.
Da Gertsch mødte op til en af Patti Smiths koncerter, så han hende på scenen med ryggen til. Uden at tage hensyn til kunstneren begyndte Gertsch at tage fotos af hende med flash, hvilket irriterede hende. Patti Smith vendte sig resolut om og smed et stykke krøllet papir efter den uforskammede fotograf. Det tog dog ikke modet fra Gertsch, for efterfølgende fyrede han løs med flashen under koncerten. Resultatet blev en lang række fotos, hvoraf han udvalgte de fire bedst egnede som forlæg for malerier.
Da Patti Smith ved en senere lejlighed så de kæmpestore malerier, blev hun ganske overvældet og begejstret. Gertsch benyttede derfor muligheden for at tage endnu en serie fotos af rock-poeten. Et enkelt af dem blev det femte og sidste i serien. Louisiana viser “Patti Smith II”, 1978, hvor hun er på kant med fotografen.
Franz Gertsch, “Patti Smith II”, akryl på ubehandlet bomuld, 284 x 420 cm. Billedet viser en vred Patti Smith, som er i færd med at krølle et ark papir med et digt sammen. Efterfølgende kastede hun det i hovedet på den irriterende fotograf Franz Gertsch, der generede hende med sin blitz. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Træsnit
Fra 1986 holdt Gertsch en længere pause fra de fotorealistiske malerier til fordel for træsnit. Her var emnerne portrætter og scener fra naturen. Trods den nye teknik udtrykte han sig fortsat i de helt store formater – igen virtuost med en enestående detaljerigdom og præcision. Kun teknikken bag papirfremstillingen satte grænser for formaterne. Han benyttede japanpapir.
Gertschs monokrome træsnit blev i begyndelsen trykt i serier med forskellige farver. Senere valgte han at gøre hvert enkelt tryk unikt. Det forlængede produktionsprocessen, som øgedes yderligere ved, at Gertsch nu foretrak at samle de sene tryk i serier.
I 1995 vendte Gertsch atter tilbage til maleriet. Motivet var denne gang den 19-årige Silvia Schmutz, som hans hustru præsenterede ham for. Den unge kvinde havde nogle særligt interessante ansigtstræk, som inspirerede ham. Billederne blev udført i serier. Louisiana viser portrættet “Silvia I”, 1998, ægtempera på ubehandlet bomuld, 300 x 290 cm.
Installationsfoto. I centrum: Franz Gertsch, “Silvia I”, 1998, ægtempera på ubehandlet bomuld 300 x 290 cm. Her fornemmer man, hvordan snapshottets øjebliksbillede svinder ind til fordel for et mere tidløst udtryk. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Vurdering
Det er utroligt, at Louisiana fortsat kan præsentere nye kunstnere, der uretmæssigt er gået i glemmebogen og som i allerhøjeste grad fortjener større opmærksomhed. Alene inden for det seneste år har museet præsenteret os for kunstnere som Niko Pirosmani fra Georgien og senest Chaïm Soutine, en af Pariserskolens førende og mest særprægede ekspressionister. OBS! Sidstnævnte er på plakaten til 14. juli. Se Lyksteds anmeldelse her
Denne gang gælder det schweiziske Franz Gertsch, der byder på virtuost udførte, fotorealistiske malerier i kæmpeformater. Så store, at de afbildede personer fremstår i larger-than-life format. Størrelsen bevirker, at de nærmest bliver gådefulde / surreelle. Fotografierne har fået et nyt liv!
Franz Gertsch, “Blue Butterbur” (blå smørbur), 2021, ægtempera på ubehandlet bomuld, 250 x 340 cm. Er malet med et ægte ultramarinblåt pigment. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
Udstillingen viser alle faser i Gertschs udvikling siden 1970erne, hvad angår temaer, medier og arbejdsmåder i en imponerende opsætning, hvor man på intet tidspunkt lades i tvivl om værkernes formater. Man skiftevis suges ind i billederne for at nyde alle detaljer for efterfølgende at beundre dem på afstand.
Benyt endelig lejligheden til at se denne fremragende udstilling. Og sæt god tid af til at gå på opdagelse i de imponerende værker. De fortjener et nøjere studium. Udstillingen bør kunne appellere til et stort og bredt favnende publikum!
Udstillingen byder naturligvis også på en Franz Gertsch biografi. I biografen ved siden af vises en forholdsvis ny film om Gertsch. Kan absolut anbefales. Filmen begynder hver hele time. Varighed ca. 50 minutter. Vises med engelske undertekster. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
LOUISIANA: Franz Gertsch – Blow-Up. I forbindelse med udstillingen er udgivet et rigt illustreret katalog på engelsk. I Louisiana Magasin nr. 58 giver Tobia Bezzola i artiklen Franz Gertsch: “At male alt som det er” en introduktion til kunstnerens værk fra 1969 til 2022. Udstillingen vises frem til den 10. november 2024.
LOUISIANA: Franz Gertsch – Blow-Up – se mere her
Coverfoto: Udsnit: Franz Gertsch,”Marina sminker Luciano”, 1975, akryl på ubehandlet bomuld. Valget af malegrunden skyldtes, at det ubehandlede stof suger farven til sig, så man ikke kan se penselsstrøgene. Dermed fastholdes karakteren af et fotografi. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved
LOUISIANA: Franz Gertsch – Blow-Up er anmeldt af Niels Lyksted, KULTURINFORMATION. Redaktion: Jesper Hillestrøm