Filmanmeldelse: THE ROOM NEXT DOOR
© Warner Bros.
✮✮✮✮✮
‘ …… de to oscarvindende superstjerner, Tilda Swinton og Julianne Moore, spiller vidunderligt …..’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Pedro Almodóvar er aldrig bleg for at skabe film, der af den ene eller anden grund, kan få et biografpublikum til at forstumme. Hans nyeste film, THE ROOM NEXT DOOR, er heller ingen undtagelse. Han dykker ned i et af tidens mest kontroversielle emner: Eutanasi. I Europa er det kun i Holland og Belgien, at aktiv dødshjælp er lovligt. I Schweiz, Luxembourg og Albanien er assisteret selvmord tilladt under bestemte omstændigheder.
Som vanligt har Almodóvar altid et budskab til sit publikum, selvom det til tider kan være godt skjult. I denne film går han lige på og hårdt, og klasker den brutale sandhed lige i ansigtet på os alle sammen. Vi er ikke udødelige og skal vi ikke selv have lov til at bestemme over vores liv og hvornår det slutter? Almodóvar har det med at kredse om døden på den ene eller anden måde i sine film, og denne gang er vi helt tæt på en kvinde, der har taget en beslutning om, at være på sin sidste rejse på sine egne præmisser.
© Warner Bros.
Ingrid & Martha
Ingrid, Julianne Moore, er forfatter og sidder i en boghandel og signerer bøger. En tidligere bekendt kommer ind og fortæller, at deres fælles veninde, Martha, Tilda Swinton, har uhelbredelig cancer. Senere tager Ingrid på besøg hos Martha på hospitalet. De to kvinder var tætte veninder i deres ungdom, hvor de arbejdede sammen. Ingrid fortsatte med at blive forfatter, mens Martha blev krigsreporter. Ingrid havde tilmed på et tidspunkt overtaget en gammel kæreste efter Martha.
Efterhånden som dagene går, bliver den søde og omsorgsfulde Ingrid mere og mere involveret i Marthas sygdom. Da Martha spørger Ingrid om hun vil være med på hendes sidste rejse, kan hun ikke afslå. Hun har selv en dødsangst og det er netop hvad hendes nye bog handler om. Ingrid prøver at spørge Martha, om der ikke skulle være andre hun kender, som er tættere på hende end Ingrid. Det er der ikke, for de har alle sagt nej til at være hos hende. Martha har en datter Michelle, som ikke vil have kontakt med moderen, så hun er også udelukket.
© Warner Bros.
Martha afslår alle yderligere behandlinger og lejer et idyllisk beliggende hus i en måned og de flytter derhen. Efterhånden som ugerne går, kommer der mange skjulte historier frem. I flashbacks oplever vi dele af Marthas liv, som har været skelsættende for hende og fået hende til at træffe bl.a. denne beslutning. Hele hendes liv har hun levet med døden og krigen. På et tidspunkt slutter begge dele og Martha vil afslutte sit liv på sine egne præmisser, og med den værdighed hun altid har haft.
Et ‘ulovligt’ selvmord
THE ROOM NEXT DOOR er på ingen måde en tårepersende og sørgelig film. Selvfølgelig er det forfærdeligt at Martha ikke har langt igen, men Almodóvar formår på sin Almodóvarske maner, at komme rundt om emnet på en elegant måde. Hans sædvanlige sorte humor fornægter sig heller ikke, og det gør filmen yderst befriende. De to kvinder får genvundet deres forbundethed.
Den måned Ingrid og Martha tilbringer sammen, er nervepirrende for Ingrid, for hun ved aldrig om Martha er vågen næste morgen. Hendes mareridt er at skulle finde hende død. Desuden er det ulovligt, hvad de foretager sig. Ingrid assisterer jo til Marthas selvmord. Martha har taget højde for det hele. Hun har skrevet et brev til politiet og ingen vil kunne spore den dødspille hun har købt. Demian, deres fælles ungdoms flamme, har Ingrid stadigvæk kontakt med og for alle eventualiteters skyld, har han en advokat i baghånden, hvis der skulle opstå problemer efterfølgende. Det er unødvendigt at afsløre flere detaljer fra filmen, for det er en film der er en oplevelse værdig.
© Warner Bros.
© Warner Bros.
Toppræstationer
De to oscarvindende superstjerner, Tilda Swinton og Julianne Moore, spiller vidunderligt. Med deres fine nuancerede spil, tror du på historien hele vejen igennem. Tilda Swintons Martha er både stærk, rørende og sårbar. Hun bliver på intet tidspunkt sentimental, men står hele tiden fast ved sit ønske om at dø, på en regulær og afklaret måde.
Instruktøren, Pedro Almodóvar
Pedro Almodóvar (f.1949), er en spansk filminstruktør, oscarvinder, manuskriptforfatter og producer. Han har formået at blive den mest succesfulde og internationalt kendte spanske filmskaber i sin generation. Hans film er kontroversielle og kan for mange ligge lige på kanten af hvad man kan kapere. Han tager alle midler i brug, går aldrig på kompromis, og passion, familie, familierelationer og identitet er hans favorittemaer. Han bringer ofte sit eget liv og erfaringer ind i sine film. Hans film startede med at blive set af et ret smalt publikum, men nyder nu en verdensomspændende popularitet.
I 1988 producerede han Mujeres al borde de un ataque de nervios, Kvinder på randen af nervøst sammenbrud, og det var der, han blev verdenskendt. En anden film mange kan nikke genkendende til er: Volver, 2006, med Penelope Cruz i hovedrollen. Almodóvars nye film er hans første engelsksprogede og denne seneste produktion, THE ROOM NEXT DOOR, er en fjer i hatten for Almodóvar. Endelig har han fået den totale anerkendelse han har fortjent.
© Warner Bros.
© Warner Bros.
Filmanmeldelse: THE ROOM NEXT DOOR. Instruktør: Pedro Almodóvar. Manuskript: Pedro Almodóvar, Sigrid Nunez. Medvirkende: Tilda Swinton, Julianne Moore, John Turturro, Alex Høgh Andersen. Fotograf: Eduard Grau. Komponist: Alberto Iglesias.
Filmanmeldelse: THE ROOM NEXT DOOR – se trailer her
Filmanmeldelse: THE ROOM NEXT DOOR er skrevet af Louise Frevert, KULTURINFORMATION
Redaktion: Jesper Hillestrøm