HALMSTADGRUPPEN – Øregaard Museum
Billeder i en brydningstid
Sven Jonson. Bandyspelaren. 1930. Olie på lærred. Foto: Patrik Leonardsson
‘ ….. udstillingen viser med stort gennemslag den bredde HALMSTADGRUPPEN har haft …’
– Louise Frevert, KULTURINFORMATION
✮✮✮✮✮✮
Halmstadgruppen bestod af 6 talentfulde kunstnere, der havde det tilfælles, at de alle var fra Halmstad. En by beliggende i sydvest Sverige. De startede i en tidlig alder med at male og deres udlængsel drev dem til at udforske nye teknikker og møde andre kunstnere i Europa.
Indblik i HALMSTADGRUPPEN
Sven Jonson (1902-1981), rejste i 1926 til Paris for at studere.
Waldemar Lorentzon (1899- 1984), studerede i 1921 i Tyskland og rejste til Paris i 1924, hvor han i 1925 udstillede sammen med Picasso og Léger.
Stellan Mörner (1896-1979), regnes for at være en stor surrealist. Mörner var anderledes end de andre og lavede mange scenografier til bl.a. Dramatan, Stockholms Operaen, samt andre teatre i Sverige.
Esaias Thorén. Stilleben med banan. 1931. Olie på lærred. Foto: Patrik Leonardsson
Axel Olson (1899-1986), rejste i 1922 til Tyskland og Italien for at studere og bosatte sig i en kort periode i Berlin, hvor han blev elev hos den ukrainske kunstner Alexander Archipenko og stiftede bekendtskab med kubismen, futurismen og konstruktivismen.
Hans bror Erik Olson (1901-1986), rejste sammen med Lorentzon til Paris i 1924 og de blev elever hos Fernand Legér. Desuden bosatte Erik Olson sig i Taarbæk, nord for København fra 1935- 1944 og derved kom HALMSTADGRUPPEN tæt på Danmark. Erik Olson knyttede stærke bånd til andre malere i Danmark bl.a. Franciska Clausen og Wilhelm Freddie, som han også udstillede sammen med.
Esaias Thorén. Udslettelse. 1938. Olie på lærred. Foto: Patrik Leonardsson
Esaias Thorén (1901-1981) studerede i Stockholm og Paris. Han traf Axel Olson i 1923, og sammen med Sven Jonson etablerede de gruppen DE UNGE.
Ungdom og livsmod
Man må sige at det var en gruppe ihærdige unge mænd, der vendte hjem til Sverige og i 1929 etablerede de HALMSTADGRUPPEN, der kom til at have betydning ikke alene for den svenske kunst, men for malerkunsten i Norden. Det var ikke alle i gruppen der havde kendt hinanden inden de drog ud, men det kom de til da deres veje krydsede, både i udlandet og i Halmstad. De var jævnaldrende, ambitiøse og med mod på livet. 6 individualister der fandt et fælles afsæt i HALMSTADGRUPPEN, som varede i 50 år.
Waldemar Lorentzon. Glumslövs bakker. 1921. Olie på lærred. Foto: Patrik Leonardsson
I løbet af trediverne bevægede alle malerne sig fra kubismen til surrealismen. De inspirerede hinanden og udviklede hver især et særegent sprog. De havde en perfektionistisk malerteknik og kan i dag sammenlignes med højt anerkendte internationale kunstnere.
Det neutrale Sverige
De 6 kunstnere blev et centralt omdrejningspunkt, tæt forbundet med det internationale kunstnermiljø. De var produktive i en tid, over flere årtier, som bogstaveligt talt var i en brydningstid. Industrialiseringen var i rasende udvikling, 2. Verdenskrig lurede om hjørnet, efterkrigsårene prægede hele verden, og midt i det hele levede disse kunstnere i et land der under 2. Verdenskrig var neutralt. Under 2. Verdenskrig holdt besættelsesmagten et vågent øje med alle de progressive kunstnere i hele Europa.
Surrealisterne indlagde på finurlig vis, systemkritiske budskab i deres malerier, mod den eksisterende fjende, der var uortodoks og gik imod de traditionelle og konventionelle normer.
Waldemar Lorentzon. Nuit transparente. 1931. Olie på lærred. Foto: Patrik Leonardsson
Denne udstilling viser med stort gennemslag den bredde HALMSTADGRUPPEN har haft og som har rakt langt ud over de svenske grænser.
Halmstad og Gentofte er venskabsbyer og har i årenes løb haft et tæt samarbejde museerne i mellem og det afspejler denne udstilling med al tydelighed.
HALMSTADGRUPPEN – Øregaard Museum kan nydes frem til 28. maj 2023
Se mere om HALMSTADGRUPPEN – Øregaard Museum her
HALMSTADGRUPPEN – Øregaard Museum er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION