TIVOLI JAZZFESTIVAL
To(ots) Sweden with love
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
Mens Copenhagen Jazz Festival 2020 har måttet trække sig pænt tilbage i bedste Covid-19 stil, kan jazzen alligevel opleves rundt i byen på forskellige corona-sikrede spots.
Tivoli er et af disse spots. Man gør klogt i at tjekke programmet på www.tivoli.dk, da der er et væld af underholdningstilbud og ikke mindst jazz.
Således kunne deres anmelder søndag eftermiddag opleve Tivolis kunstneriske leder Peter Jensen med et stærkt hold af de kendte Tivolimusikere i et ensemble med ingen ringere end den prisbelønnede mundharmonikaspiller Mathias Heise. Den særligt veloplagte Kapelmester Peter Jensen kunne i det skræddersyede jakkesæt næppe skjule sin begejstring over at kunne præsentere et velovervejet og velindøvet repertoire under titlen Classics from the golden era of Swedish jazz with a bow to Toots Thielemanns! på pantomimeteatrets scene.
I over to timer blev vi guidet gennem den svenske jazz-skat. Med et respektfuldt glimt i øjet præsenterede bandet udvalgte numre under mottoet: ‘To(ots) Sweden with love’. Belgieren, Toots Thielemanns (1922-2016) havde lange kunstneriske ophold i Sverige, og derfor så Tivolis jazzfolk det som en pligt at ære legenden i netop denne sammenhæng. Og vi snydes da heller ikke for klassikeren ‘Bluesette’, med dens velkendte mundharpe melankoli, som vist nok har været anvendt i mangt en film, mens hovedpersonen trisser hjem ad de regnvåde gader med genskær af neonlysene.
Foto: Roxnakowsky
Det er her den bare 26-årige Mathias Heise kommer ind i billedet. Heise lod mundharmonikaen blive centrum for de øvrige 5 musikeres backup, det endda helt oppe på tåspidserne. Man kunne ikke undgå at lade sig suge ind i den velkendte Thielemanns stemning. Og tro nu ikke, at bandet blot lavede kopier af de gamle kendinge – nej nye arrangementer og kompositioner var blevet indstuderet. Flere af musikerne havde sammensat krydderierne, ikke mindst Mathias Heise, der alderen til trods, allerede har en række albums bag sig.
Rundturen i ‘svenska Jazzan’ bringer os ikke uden om Jan Johanssons univers. Og vi kommer også omkring musikken til Pippi Langstrømpe og Alfons Åberg og endelig og som en overraskelse, en anekdote om den senere så kendte amerikanske producer Quincy Jones, der under et ufrivilligt ophold i Sverige skriver et par jazznumre.
Kapelmester Peter Jensen kan mere end at dirigere sit ensemble og spille på sin trombone. Han binder musikken sammen og formidler baggrundsoplysninger om de enkelte numre på en overbevisende måde. Man føler sig undervist, underholdt og ‘talt op til’.
Covid-19 har givet sinkadus til os allesammen, og det har også givet sinkadus til Tivoli. Man møder en have, der har slået dørene op adskillige måneder efter den normale sæsonåbning, og har måttet afskedige i hundredvis af trofaste medarbejdere. Jeg synes, det er på sin plads, at deres anmelder opfordrer til ikke at glemme Tivoli i ‘hjemmeferieplanerne’.
Så selv om vi snydes for ‘Fredagsrock’, så tjek det righoldige program på Tivoli.dk, hvor det ikke bare er jazz, der spredes ud over paletten, men også en optimering af mange andre kendte ‘Tivoliklassikere’.
TIVOLI JAZZFESTIVAL – To(ots) Sweden with love, var værd at komme efter.
Indlægget er skrevet af Jesper Hillestrøm, KULTURINFORMATION