Aveny-T: I FRIT FORFALD

Teateranmeldelse

Aveny-T: I FRIT FORFALD

Aveny-T: I FRIT FORFALD

✮✮✮✮✮

‘ …… teksten vippede aldrig ud over kanten og var holdt stram og morsom ….’

Hvad kan der være interessant eller for den sags skyld morsomt, ved midaldrende mænd med potens problemer, ekskoner der bliver en plage, rynker, store maver, dating etc.? Umiddelbart har vi set det mange gange før, men ikke på denne måde. En still-standing-up forestilling siger næsten sig selv. Skuespillere der medvirker i sådan en forestilling, er dømt ude på forhånd for de står åbenbart stadigvæk op, selvom de ikke burde. Men tag ikke fejl. De tre herrer er friskere end nogensinde, på trods af alle deres trængsler.

Forskellige og dog så ens

Troels-51, Jacob-53 og Kristian-57, er tre venner. På godt og ondt holder de sammen og vi møder dem i en periode, hvor de hver især har deres at slås med. 3 forskellige mænd og dog ens. De har opdaget, at den de tror de er, slet ikke er den samme som tidligere. Jacob starter ud med overhovedet ikke at kunne forstå at hans mave er blevet så stor på trods af, at han bedyrer at menuen hver dag står på grøntsager. Han prøver også at forklare, at han er glad for sine rynker. Snigende sig langsomt, har de indtaget hans ellers lydefri ansigt. De kigger på hinanden og alle har skavanker. De kan ikke finde deres briller og det der med at huske navne, går slet ikke godt.

Vi kommer hele vejen rundt om de ømtålige emner. Hvordan man kan føle sig tilovers ved et middagsselskab, fordi man ikke længere er sjov. Høj musik og ungdommen vender tilbage, mens du danser vildt til musikken, altså når ingen ser dig! For ikke at tale om dating, der bliver en total fiasko. Hunden, fars bedste ven, dør og manden får nærmest et sammenbrud, men det viser sig, at det er fordi konen vil skilles. Vandladningsproblemer bliver heller ikke forbigået. Det er på en gang rørende og vanvittigt morsomt. De åbner alle op for deres følelser og beskriver hver især deres rejse i livet.

Aveny-T: I FRIT FORFALD

De fremstår som mænd vi alle kan genkende. Uden at de bliver stereotyper. Levemanden på 51 år der har været gift flere gange og ikke kan finde ro og mangler selverkendelse. Han er nærmest overrasket over at den livsstil han har valgt, sætter spor på kroppen og han er syg. Den maniske motionist på 57 år, eller er det i virkeligheden 58, higer efter evig ungdom og lever i konstant frygt for alting. Han opdager alle de ting han ikke har nået og skriver en sang. Nu skal han realisere sig selv. Han mærker at ingen har brug for ham, end ikke hans datter, der selv kan skrue sine hylder op. Vi møder også den hemmelige elsker på 53, der har listet rundt i 2 ½ år. Han er den der ellers altid fremstår korrekt, hjælpsom og vidende.

Alle mænd er bange for at miste deres potens, bekymringen er mere synlig hos nogen end hos andre, men det ligger et sted i dem alle. Det, at den skulle forsvinder er næsten ikke til at bære for dem.

I Frit (for)Fald

De ser på deres ungdom, hvor de kunne alt og til nu. Er deres håb og drømme blevet indfriet? Opnåede de hvad de ville i deres liv? Føler de at livet allerede er ved at være passé? Indrømmelserne er svære. På hver deres måde oplever de dem selv og deres mandighed i frit-(for)-fald. Vi kom vitterlig ind i smerten og savnet af tidligere tider med alvor og humor. Forestillingen satte også fokus på at vi skal huske at bevare drømmene, selvom tingene ændrer sig.

Aveny-T: I FRIT FORFALD

Tre mænd og tre stærke kvinder

Det er 3 garvede skuespillere der medvirker i aftenens fornøjelige forestilling. Troels Malling, 51 år, er uddannet på Statens Teaterskole i 2001 og har spillet med i næsten alle genrer og hjørner af skuespilfaget i Danmark. Kristian Holm Johnsen er uddannet på Århus Teater i 1992. Han spiller for det meste komiske og poetiske roller. Jacob Weble er uddannet på Statens Teaterskole i 1996. Han har spillet roller på Grønnegårdsteatret, Folketeatret, Aalborg Teater og mange andre steder. Udover at være skuespiller skriver Jacob også dramatik, TV-dramatik og revytekster.

Der står tre stærke kvinder bag de humoristiske og gennemarbejdede præstationer. Instruktør Birgitte Næss- Schmidt har formået at holde styr på de tre spradebasser, så det ikke løber løbsk. Det er en hårfin balance ikke at komme med platte vittigheder og dumsmarte bemærkninger, når det er pinlige, prekære eller grænseoverskridende emner, der skal tales om. Det skete ikke her. Teksten vippede aldrig ud over kanten og var holdt stram og morsom. Det er svært at sige hvor meget Lise Baastrup har været hen over manuskriptet, men det fungerer som en helhed. Kirsten Brincks scenografi er holdt i en minimalistisk stil, med firkantede stole der flyttes rundt på og bruges til mange ting. Rektangulære sætstykker hænger ned fra lofter, både som dekoration og til videoprojektering. Det virker.

Meget vellykket

Forestillingen er charmerende, varm og humoristisk. De tre velspillende skuespillere besidder evnen til at formidle et svært tilgængeligt budskab ud over rampen. Vi kan alle genkende noget i os selv hos dem. Tingene bliver sagt råt for usødet. Det kan næsten være angstprovokerende at skulle se i øjnene, at livet har en udløbsdato, men forestillingen formåede at få humøret og glæden op i top, inden lyset blev tændt i salen. Meget vellykket forestilling.

Teateranmeldelse

Aveny-T: I FRIT FORFALD. København. Idé og koncept/medvirkende: Troels Malling, Kristian Holm Johnsen, Jacob Weble. Manuskript: Troels Malling. Manuskript konsulent: Lise Baastrup. Instruktion: Birgitte Næss-Schmidt. Scenografi: Kirsten Brink. Forestillingen slutter 24. september og er derefter på Danmarksturné.

Aveny-T: I FRIT FORFALD – se mere her

Aveny-T: I FRIT FORFALD er en anmeldelse af Louise Frevert, KULTURINFORMATION.