Anmeldelse

BELLEVUE TEATRET: Sommerballet 2023

BELLEVUE TEATRET: Sommerballet 2023

Sommerballet, Romeo & Julie af Quorum Ballet. Foto: Quorum Ballet

✮✮✮✮✮

‘ ……… det er forestillinger som disse der vil få et nyt publikum ind og se ballet …..’

Bellevue Teatret blev indviet i 1936. Det er tegnet af den ikoniske danske arkitekt Arne Jacobsen i funktionalistisk stil. Teatret er et af Arne Jacobsens hovedværker og er samtidig et af de flotteste eksempler på Bauhaus-arkitektur i Danmark. Bygningen blev oprindelig opført som et sommerteater. Scene og balkoner er beklædt med bambus, der giver en let og lystig sommerstemning og taget over teatersalen kan skydes til side. Det er et fantastisk smukt teater med plads til 740 gæster. I en lang periode var det biograf, men fra 1980 har det igen været teater.

Det er unikke forestillinger Bellevue Teater præsenterer os for i denne sensommer. Det er balletter med original koreografi og dramatisk dans i verdensklasse.

Romeo & Julie

Aftenens første ballet er Romeo & Julie danset af det portugisiske kompagni QUORUM Balletten, der danser deres fortolkning af det store kærlighedsdrama af William Shakespeare, med musik af den ukrainsk fødte komponist Sergei Prokofjevs, 1891-1953. Musikken bliver spillet af tolv musikere fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, der spiller som en drøm. De er kraftfulde og en god ballast for danserne. Kærlighed er universel og noget vi alle kan relatere til, både når den er lykkelig eller ulykkelig. Vi møder hinanden under forskellige omstændigheder, på tværs af kulturelle grænser, i sociale sammenhænge, på gaden, alle vegne kan kærligheden opstå.

Denne forestilling gengiver mange måder at være sammen på, uanset hvem vi er. Forestillingen vil vise, at et eller andet sted er vi vel alle en Romeo eller Julie. Danserne er fremragende og danser med præcision og elegance. Koreografien bliver nogle steder lidt ensformig med mange gentagelser. Hvis det ikke havde været for den bragende gode musik, havde det nogle steder næsten tangeret det kedelige. Både kostumer og scenografi passer smukt til balletten.

BELLEVUE TEATRET: Sommerballet 2023

Le Jeune Homme et la mort

Kærligheden vil altid bestå og også i anden akt fejrer vi den med danmarkspremiere på en balletklassiker. Det er den verdenskendte koreograf Roland Petits ballet: Le Jeune Homme et la mort, (Den unge mand og døden), fra 1946. Roland Petit,1924-2011, var en ikonisk fransk danser, koreograf og balletmester. Han udviklede sin egn stil og gik aldrig på kompromis med sine idéer. Roland Petit koreograferede mere end 50 balletter, som er blevet opført i hele verden og formåede at finde en tidløs stil. Aftenens ballet er et af hans mest kendte værker og det er en stor glæde at gense den.

Cassandra Trenary og Alban Lendorf danser balletten til musik af J. S. Bach. De instrueres af den italienske stjerneinstruktør Luigi Bonino som havde et livslangt samarbejde med Roland Petit. En ung mand har kærligheds kvaler og bliver drevet til selvmord af sin troløse elsker. Scenografien er formidabel, med et blodrødt klæde hængende ned fra loftet, dramatisk og simpelt. Alban Lendorf er intet mindre end brilliant. Han behersker teknikken til perfektion og Lendorf befinder sig godt i Roland Petits koreografi. Du kan mærke den unge mands desperation. Lendorf har en magisk karisma.

Cassandra Trenary er et smukt valg som kvinden der lokker ham i fordærv. Hendes udstråling er sofistikeret og arrogant. En stærk kontrast til Lendorfs fortvivlede figur. Hendes legen katten efter musen er ætsende ondskabsfuld. Man sidder på kanten af stolen og ønsker at hjælpe den unge mand. Balletten er blevet danset af mange store stjerner, bl.a. Rudolf Nureyev, 1938-1993, der sammen med Zizi Jeanmaire, Roland Petits hustru, dansede balletten i Frankrig i 1966. Cassandra Trenary og Alban Lendorf er oppe i en tilsvarende liga.

BELLEVUE TEATRET: Sommerballet 2023

Le Jeune Homme et la Mort. Bellevue Teatret. Foto: Christina Hauschildt

Sommerballet 2023

En imponerende aften i kærlighedens navn. Teaterdirektør Pia Jette Hansen er ikke bange for at satse og det kommer der gode resultater ud af. Sommerballet på Bellevue Teatret er en fornøjelse. Det er forestillinger som disse der vil få et nyt publikum ind og se ballet. Selvfølgelig skal man også værne om den traditionelle ballettradition, men man må også følge med tiden. Balletten er i rivende udvikling og det er en stor glæde. Der er stadigvæk enkelte billetter tilbage. God tur til Klampenborg.

BELLEVUE TEATRET: Sommerballet 2023.

To balletter: Romeo og Julie og Le Jeune Homme et la mort, (Den ung og døden). Introfoto: Robin Skjoldborg

Romeo & Julie: Dansere: Abel Rojo, Inês Godinho, Isadora Miragaia, John Hackett, Margarida Santos, Mariana Matos, Pedro Alves, Upock Qaucavan. Koreografi og instruktion: Daniel Cardoso. Scenografi: Daniel Cardoso-Hugo Franco Matos. Musikalsk arrangement: Daniel Drage Lotzkat.

Le Jeune Homme et la mort, (Den ung og døden). Dansere. Cassandra Trenary og Alban Lendorf. Musik: J. S. Bach- Passacaglia og Fugue in C Minor, P. 159. Scenografi: Georges Wakhévitch. Kostumer: Karinska. Orkestrering: Ottorino Respighi- Orchestre Philharmonique Royal de Liège og John Neschling.

BELLEVUE TEATRET: Sommerballet 2023 – se mere her

BELLEVUE TEATRET: Sommerballet 2023 er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION