DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME
Kunst

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME

 

Skærmtrolde, lejemordere og togsurfere

 

 

 

 

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME

20 spørgsmål til Gier (1961). Udlånt af Teknisk Museum.

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

 

‘ …….. en spændende og oplysende udstilling …’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

Det er en meget anderledes særudstilling Den Sorte Diamant viser i øjeblikket. Fokus er på danskproducerede computerspil. Det Kongelige Bibliotek har en samling på mere end 4000 af dem. Computerspil må siges at være en kulturel udtryks- og kunstform i sig selv og den digitale tids eget medie.

Historien om computerspil

William Alfred Higinbotham, 1910-1994, var en amerikansk fysiker, som deltog og arbejdede sammen med det hold der producerede den første atombombe. Desuden fik han en plads i computerspil historien for at fremstille det første computerspil: Tennis for two, 1958. Det var det første interaktive analoge computerspil og et af de første elektroniske spil, der brugte grafisk display. Tænk det er 65 år siden!

 

Danskerne var hurtige på aftrækkeren og allerede i 1961 blev Nimbi og 20 spørgsmål til GIER udgivet. De kan ikke betegnes som helt rigtige computerspil, men de var starten på hele det danske computerspil eventyr. GIER blev præsenteret i september 1963 på en kontorudstilling i Forum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME

Astralis – Et hold fra Astralis til konkurrence / Gaming team from Astralis gaming

 

 

 

 

 

 

 

Da hjemmecomputerne fik en pris, der var mulig at betale for den almindelige dansker og teknologien blev billigere, begyndte computerspillene at gøre sin entre i de danske hjem. Dog var de fleste spil simple, fordi computerne ikke var særligt kraftige, sammenlignet med dem vi har i dag.

 

Mange spil fra 80’erne stammer oprindeligt fra Arkadespil. De blev meget populære og udgivet til spillekonsoller til hjemmebrug, både med og uden ændringer. Der begyndte at komme eventyrspil og spil med et højere ambitionsniveau, i takt med den tekniske udvikling af både hjemmecomputere og dedikerede spillekonsoller. Computerspillene voksede hastigt som populærkulturelt fænomen. I slut 80’erne kom Danmarks Radio med på beatet og havde et fast ugentligt program: Troldspejlet. Det var i samme årti de danske spilfirmaer blev startet.

 

I 90’erne gik udviklingen hurtigt, computerne blev kraftigere, men lignede dem man havde i det forrige årti.

 

Så skete der noget nærmest revolutionerende på området i 1994: Sonys PlayStation. Med den og PC-computerens dominans, kom de avancerede CD-ROM baserede spil. De rummede hundrede gange så meget data som de gamle disketter. Spillene blev løftet til et helt nyt niveau med 3D-grafik og tale.

 

I Danmark var man hurtig og udnyttede den nye trend. Det var specielt på børneområdet spillene voksede sig store. Vi ser også de første store computerspil, som flytter væk fra spillehallerne og over mod filmens og litteraturens kunstneriske verden.

Legendariske Hugo

Derefter er det gået lynende stærkt. På udstillingen er der muligheder for aktivt at kunne prøve forskellige spil, både ældre og de helt nye. Skærmtrolden Hugo er et af de ældre spil der kan spilles på udstillingen. Det blev skabt i 1991 og nåede ud til 400 millioner børn over hele verden. Mest kendt er hans mange gange gentagede sætning: ‘Hva` Hvor Skal Vi Hen Du?’. Et af de nye er ‘What the Bat’, en overraskende VR-komedie, hvor du spiller dig igennem en serie af fjollede fysiske minespil, hvor du næsten kommer til at græde og grine og klappe søde dyr.

 

 

 

 

 

 

 

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME

Skærmtrolden Hugo: SilverRock Productions

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valdemar på 11 år

Kulturinformations junior anmelder Valdemar, valgte det som sit favoritspil på udstillingen. VR-Virtual reality giver en simuleret oplevelse og giver brugeren en fordybende fornemmelse af en kunstig verden.

 

Valdemar prøvede også Subway Surfers der i virkeligheden er et mobilspil. Her er det blæst op til at fylde hele væggen. Man spiller graffitimaleren Jake, eller en af Jakes venner, der prøver at flygte fra en vagt efter at have malet graffiti på togvogne. Det var næsten umuligt at få Valdemar ud igen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Louise Frevert

Valdemar testede installationerne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til debat efterfølgende

Det er en spændende og oplysende udstilling. Selvom computerspil for nogen ikke har den store interesse, er der en historie i at se, hvor hurtigt udviklingen er gået og at det ikke stopper her. Den kan også være et godt oplæg til den ophedede diskussion, som har foregået de sidste par år, om hvorvidt computerspil er skadelige eller ej. Det er ganske befriende at det ikke er noget man berører på udstillingen.

 

For nogen vil udstillingen også rumme en del nostalgi. Minderne vil pible frem for alle dem der har spillet nogle af spillene som barn eller ung. Besøg udstillingen med eller uden børn og dyk ned i en spændende spillekultur, der er kommet for at blive.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME

Foto: Datahistorisk Forening. DASK er den første danske computer. DASK står for Dansk Aritmetisk Sekvens-Kalkulator og stod færdigbygget i 1958 efter næsten to års arbejde. DASK bygges af Regnecentralen og fylder et helt rum i en af Carlsbergs bygninger i Valby.

 

 

 

 

 

 

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME – Skærmtrolde, lejemordere og togsurfere. Udstilling om dansk computerspils historie. Udstillingen slutter 13.januar 2024.

 

 

 

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME – se mere her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Louise Frevert

Louise ‘All over’ Frevert

 

 

 

 

 

 

 

DEN SORTE DIAMANT: #DKGAME er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION

Redaktion: Jesper Hillestrøm