AKTUELT Teater

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE!

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE!

 

 

 

 

 

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE!

Foto: Camilla Winther

 

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

‘ …… Den Kongelige Ballet er en perle i vores kulturliv …… ‘

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

Fra den første tone bliver slået an, er du blæst bagover af GOTTA DANCE! Dette er intet mindre end forrygende. I to timer bobler livsglæden over i champagneglassene og hjertet slår i takt til musikken. Forestillingen går lige i blodet. Det er en god idé at orkestret er på scenen, det giver en intim stemning.

Nytænkning der virker

Det er første gang Det Kongelige Teater opfører en forestilling med denne genre af musik. Musikken er den bærende kraft, og vi rejser rundt i verden. Vi bliver ført direkte tilbage til musikkens jazzrødder. Alle de udødelige klassikere er med bl.a.: Zing Went the Strings of My heart, La Vie en Rose-Edith Piaf, They Can´t Take That Away From Me, It Don´t Mean a Thing, The Lady Is a Tramp, Stairway to Paradise og mange flere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE!

Foto: Camilla Winther

 

 

 

 

 

Den musikalske rejse begynder

Vi kommer med på en musikalsk rejse, der starter på en banegård. De rejsende er i forventningsfuldt festhumør. Verden skal erobres. Der er mange dansestilarter i de første 10 numre. Det er nytænkning at se tåspidsdans, swing, jive og jazz blandet sammen.

 

Vi er på tur og selvfølgelig er første destination byernes by Paris. Et kæmpemæssigt Eiffeltårn kommer ned fra himlen. Danserne indtager scenen i smukke blå vintagekjoler. I det hele taget er både scenografien og kostumerne ekstravagante og passer til den glamourøse periode. Et af de bedste og mest forfriskende indslag i den franske afdeling var de tre dansere, Joscelyn Dolson, Julien Roman, Alexander Stæger, der udførte et mimenummer i bedste Marcel Marceau stil. Det var desuden gennemført, at alle indslag havde kostumer i det franske flags farver, det gik op i en højere enhed i finalen.

 

Sangsolisterne står foran orkestret, men det er uforståeligt. Der er en slags første sal, som orkestret sidder under, og det bliver kun brugt lidt i anden akt. Hvorfor står de ikke deroppe? Under numrene bliver de hele tiden skjult af alle danserne, specielt når hele ensemblet er på scenen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE!

Foto: Camilla Winther

 

 

 

 

 

 

Til Hollywood

Anden akt var et overflødighedshorn af musik med komponister som bl.a. Rodgers and Hart, Cole Porter og Duke Ellington. Vi er nået til Hollywood, stedet hvor de bedste og flotteste dansefilm er blevet optaget. 1930´erne var et revolutionerende årti for filmmusicalen.

 

De mest ikoniske stjerner var Fred Astaire og Ginger Rogers. Kunne det ikke have været muligt at få stepbeslag til hele korpset, som i bedste Hollywoodstil? Det virker lidt tamt, at to solister skal udfylde et helt årtis ekstravagant stepdanstradition i amerikanske musicals film.

 

Det Kongelige Teaters dansere er dynamiske og sprudlende i deres fortolkning af Cheek to Cheek, They Can´t Take That Away From me, og endelig kom Stairway to Paradise. Et nummer i bedste Hollywoodstil, med fjer i hænderne og formationer op og ned ad sidetrapperne.

 

That’s Entertaiment sluttede forestillingen med samtlige medvirkende dansere i kjole og hvidt på scenen. Vi er næsten til kabaret i Tysklands tyvere.

 

 

 

 

 

 

 

 

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE!

Foto: Camilla Winther

 

 

 

 

 

 

Herresiden i centrum

Forestillingen er smuk og underholdende, men koreografen har tilgodeset de mandlige dansere i en grad, der er for meget i forhold til kvinderne. Der er flere steder, hvor to mænd danser sammen og i mange af numrene er det mændene, der er fremtrædende sammen. Det kunne have været befriende, hvis begge køn havde fået lige meget fylde. Herresiden i denne forestilling fremstår stærk og veltrænet, til gengæld er kvinderne sikre og samdansede i de store ensemblenumre.

En nyt frisk pust

Det er et virkeligt godt initiativ Det Kongelige Teater har taget med denne forestilling, og Den Kongelige Ballet er en perle i vores kulturliv. GOTTA DANCE! vil formå at lokke et nyt publikum ind på sæderne og beholde alle dem, der måske syntes at det hele var ved at blive lidt for langhåret. Dermed ikke sagt, at det burde være alle forestillinger, som skal være lige så uhøjtidelige og dansante som denne, men dette friske pust er absolut tiltrængt.

 

Der manglede kun en ting og det var dansegulvet til publikum. Da det hele sluttede, kunne man godt have taget en times svingom til det strålende orkester og de fremragende sangere. Champagneglassene boblede over. Tak for en festlig aften.

 

 

 

 

 

 

Den Kongelige Ballet

Foto: Camilla Winther

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE! OPERAEN. Koreografi: Gregory Dean. Iscenesættelse: Gregory Dean. Scenografi og kostumedesign: Jon Morrell. Dirigent: Peter Jensen. Musik: Tivolis Big Band og LiveStrings, Sangere: Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Caspar Phillipson, Miriam Irene Mandipira, Mads Mathias. Solodansere: Alexander Bozinoff, Holly Dorger, Ryan Tomash, Stefanie Chen Gundorph, Andreas Kaas. Solister: Sebastian Pico Haynes, Silvia Selvini, Mayo Arii, Ji Min Hong, Eukene Sagues, Tara Schaufuss, Tobias Praetorius. Samt Det Kongelige Teaters balletkorps.

 

 

 

 

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE! – se mere her

 

 

 

 

 

DET KONGELIGE TEATER: GOTTA DANCE! er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION