Gl Strand – STEPPING OUT!
Kunst

Gl Strand – STEPPING OUT!

Gl Strand – STEPPING OUT!

– Female Identities in Chinese Contemporary Art

Modige, kinesiske kvinder

 

 

 

 

 

 

Gl Strand – STEPPING OUT!

Yin Xiuzhen: Weapon, 2003-07. Used clothes, everyday objects. Tekst & Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

 

 

‘ ……. En spændende og nødvendig udstilling, som ikke blot henvender sig til kvinder …..’

– Niels Lyksted, KULTURINFORMATION

 

 

 

✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

Ai Wei Wei kender vi alle, men hvad med de kvindelige kunstnere fra Kina? Hvem er de, og hvordan oplever de den kinesiske samfundsudvikling? Det får vi nu rig mulighed for at blive klogere på i de kommende måneder, hvor Gl Strand præsenterer et bredt udvalg af kinesisk samtidskunst skabt af kvindelige kunstnere født mellem 1960 og 1995. Overskriften er Stepping out! – Female Identities in Chinese Contemporary Art.

 

Indtil nu har det været uhyre vanskeligt for de kinesiske kvinder at blive anerkendt i deres hjemland. Henrik Ibsens skuespil Et dukkehjem blev ganske vist opført allerede i 1914 i Shanghai og efterfølgende udgivet på tryk, men tanken, om at kvinderne skulle have en ny rolle i samfundet, fandt ikke den store opbakning. Kvindernes rolle var nemlig cementeret gennem århundreder. Ved et kulturelt arrangement i 1923 besvarede Kinas berømte forfatter Lu Xun Ibsens spørgsmål om, hvor Nora gik hen, da hun forlod hjemmet på denne måde: Hvis hun ikke går til grunde, vender hun tilbage til hjemmet!

 

 

 

 

 

 

 

 

Gl Strand – STEPPING OUT!

Sun Shaken: Fra serien Bow and Rebuke – No land II, 2010. Chromogenic print. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

Velstand fremmer feminisme

Bedre blev det ikke, da Mao overtog magten i 1949. I den forbindelse lancerede han sloganet: “kvinderne bærer halvdelen af himlen”. Underforstået var imidlertid, at kvinderne skulle opfylde den nye socialistiske husmoderrolle og bære den dobbelte byrde af såvel huslige pligter som et fuldt ansvar i arbejdslivet. Det var altså så som så om opbakningen til kvinderne. De blev blot spændt for den kommunistiske propagandavogn.

 

Først med den øgede velstand i 1990erne forbedredes forholdene for kvinderne – primært i de større byer. Det gjaldt også på kunstområdet. Der opstod nemlig som noget helt nyt private, kommercielle gallerier – kinesiske såvel som udenlandske – i Beijing, Shanghai og andre storbyer.

 

Inspireret af vestlig feminisme satte de kinesiske kvinder nu deres egen dagsorden. Og det gjorde de eftertrykkeligt. Kvinderne viste selvstændighed og krævede en frihed, som man ikke havde set mage til tidligere.

 

 

 

 

 

– Female Identities in Chinese Contemporary Art

Luo Yang ses her med to fotos fra serien Girls, 2008-16.Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

Stepping Out!

Frugterne af denne udvikling kan vi nu opleve på Gl Strands udstilling “Stepping Out!”, der viser 80 kunstværker fra 26 samtidskunstnere. Her demonstreres klart, hvordan de nu for alvor markerer sig i det ellers traditionelt mandsdominerede kunstmiljø. Kvinderne tager initiativ og markerer sig med en rig variation af temaer, holdninger og perspektiver. Midlerne er: performance, video, fotografi og skulptur samt blæk- og oliemaleri. Og det kunstneriske niveau er højt!

 

Paradoksalt nok ligner udstillingskataloget umiddelbart et internationalt dameblad i den mest eksklusive kategori. Men tag ikke fejl: indholdet er af en helt anden karakter. Her er hverken reklamer for mode, parfume, smykker eller diverse accessories. De kinesiske kunstnere koncentrerer sig primært om kvindekroppen og det at være kvinde i et mandsdomineret samfund. Teksten på ryggen af den unge oprørske kvinde på forsiden kan frit oversættes med: Nyd dit (selviske) liv, mens du kan!

 

 

 

 

 

 

 

 

– Female Identities in Chinese Contemporary Art

Tao Amin: Women’s River, 2005. Installation med vaskebrætter og projektor med vandeffekter.

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

Temaer

Udstillingens temaer er blandt andet: intimitet, respekt og tillid blandt kvinder (Wen Hui), fødsel, seksualitet, moderskab og død (Lin Tianmiao) samt kvindernes nye rolle i et samfund, der gennemgår dramatiske ændringer mht. industrialisering og økonomi (Yin Xiuzhen).

 

To af de udstillende kunstnere var til stede ved pressemødet. Luo Yang begyndte sit langtidsprojekt Girls i 2007. Det handler om unge kvinder fra hendes egen generation. Mens de leder efter deres egen identitet, bryder de med rolleforventninger, seksuelle grænser og sociale tabuer. Yangs billeder er en opvisning i mod og styrke – af hende selv såvel som fra de kvinder, der medvirker på billederne.

 

Liu Xi går endnu mere radikalt til værks. I værket Our God is Great viser hun de kvindelige kønsorganer fremstillet som keramik. De 45 vidt forskelligt udseende vulvaer ligger på gulvet i lige afstand fra hinanden og kan således opfattes som en del af en helhed. Desuden kan nogle af dem ses i stor størrelse på væggen bag ved.

 

 

 

 

 

 

 

– Female Identities in Chinese Contemporary Art

Bu Hua: The Light of Love, 2019. Digitalt print på lærred. Udsnit, 14,5 x 2,45 m. Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

 

Videoer

Geng Xue har skabt sine egne dukker af porcelæn til videoen Mr. Sea, 2014. Udgangspunktet for videoen er en gammel fortælling fra 1678 om kampen for frihed. I hendes nutidige version finder handlingen sted i en magisk verden, hvor skønhed kan forvandles til rædsel.

 

Og så må vi ikke glemme videokunstneren Cao Fei, der er repræsenteret med to værker Whose Utopia, 2006, og Mirror, 2007. De reflekterer meget effektfuldt over den omfattende udvikling, der finder sted i det kinesiske samfund i dag. Cao Feis meget omtalte video Asia One fra 2018, kan i øvrigt ses frem til den 19. februar 2023 på Kunsthal Charlottenborg. Er tidligere omtalt på Kulturinformation.

 

 

 

 

 

 

 

– Female Identities in Chinese Contemporary Art

Peng Wei: Hi-Ne-Ni-Kuro2. 2020. Ink on flax paper. Samt Li Xinmo: Woman No. 20091021, 2009.

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

 

Vurdering

Feng Boyi – en af de mest fremtrædende forskere af kinesisk samtidskunst – konkluderer i udstillingskataloget, at landets kvindelige kunstnere endelig har markeret sig i samfundet på en måde, som ikke er til at overse. Det har hun ret i!

 

Spørgsmålet er imidlertid, om de kvindelige kunstnere har en chance i Xi Jinping’s Kina, hvor overvågning, censur, ensretning og politisk indoktrinering griber om sig i et omfang, som end ikke George Orwell kunne forestille sig, da han skrev sin dystre dommedagsroman 1984.

 

Vi må dog håbe, at alle disse stærke og markante kvinder formår at bidrage til samfundsudviklingen trods deres urimeligt dårlige odds. De har i hvert fald masser af talent og ideer, der kan forbedre forholdene for dem selv og deres medsøstre. Hvis de får lov!

 

En spændende og nødvendig udstilling, som ikke blot henvender sig til kvinder men til alle, der interesserer sig for ligeberettigelse, frihed, demokrati og menneskerettigheder. Og så er udstillingen endda blevet højaktuel grundet det omsiggribende oprør mod det kinesiske diktatur i store dele af landet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modige, kinesiske kvinder

Fra pressemødet: Liu Xi og Lou Yang (kunstnere) samt chefkurator Anne Kielgast og direktør Nana Hjortenberg (begge Gl Strand)

Foto: © Niels Lyksted – all rights reserved

 

 

 

 

 

 

 

Gl Strand: “Stepping out! – Female Identities in Chinese Contemporary Art”. Udstillingen vises frem til den 12. marts 2023. Den er blevet til i samarbejde med Lillehammer Kunstmuseum og Museum der Moderne i Salzburg. Forlaget Hatje Cantz har udgivet det rigt illustrerede katalog på 208 sider. De spændende og oplysende tekster er både på engelsk og norsk. Læs det og få endnu større udbytte af udstillingen!

 

OBS! I udstillingsperioden byder Gl Strand på et omfattende eventprogram. Se det på kunsthallens hjemmeside!

 

 

Se mere om Gl Strand – STEPPING OUT! her

 

 

 

Gl Strand – STEPPING OUT! er anmeldt og fotograferet af Niels Lyksted, KULTURINFORMATION