TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey
Teater

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey

American Dance Theater

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey

James Gilmer in Alvin Ailey’s The River. Photo by Paul Kolnik

 

 

 

 

 

 

 

 

✮✮✮✮✮✮

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ …….. Alvin Aileys koreografier er tidløse og holder moderniteten. Jeg vil endda påstå, at de er mere moderne og aktuelle end nogensinde ….’

– Louise Frevert, KULTURINFORMATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En enestående begivenhed fandt (næsten) sted på plænen d. 27. august. Alvin Ailey American Dance Theater skulle for første gang optræde under åben himmel på Plænen i Tivoli. De skulle danse deres mest kendte værk: Revelations. Desværre piskede regnen ned, men vi var nogle få udholdende tilskuere, der ikke ville gå glip af dette særlige event. Scenen var glat, men det blev besluttet at der kunne danses de 10 sidste minutter af Revelations. Det fås ikke smukkere. Med Tivolis kulørte lamper og den overdådige blomsterfestival som medspiller, fik det nærmest tårerne frem, selv om vi var ved at drukne i regn.

 

 

Danserne var veloplagte og smilende. Værket er koreograferet i 1960 af Alvin Ailey, da han var 29 år, og inspireret af barndomsminder bl.a. fra hans deltagelse i gudstjenester i Mount Olive Baptist Church i Texas. Det var en god måde, at få Alvin Ailey ud til et bredere publikum og den smagsprøve vi fik var strålende. Hvis man ikke havde fået en billet til en af forestillingerne, var her muligheden for at se det legendariske dansekompagni. Det er attende gang Alvin Ailey gæster Tivoli.

 

Denne gæsteoptræden har to forskellige programmer. Program A: Roy´s Joy´s, Pas de Duke, Cry, Revelations. Program B: The River, Dancing Spirit, Revelations.

 

Alvin Ailey (1931-1989), var en afroamerikansk danser og koreograf. Han voksede op hos sin mor. Han kom på college og opdagede hurtigt, at der var en artistisk verden for ham. Ailey fusionerede teater, moderne dans, ballet, jazz, samt folklore, hvilket skabte en ny stil indenfor koreografi. Hans værker fortsætter med at sprede global bevidsthed om afroamerikanernes liv i USA, som lå Alvin Ailey på sinde. Dancekompagniet består mestendels af afroamerikanere, men i de senere år er flere nationaliteter kommet til.

 

 

 

 

 

 

 

 

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey

 

 

 

 

 

 

 

Tirsdagens program var A: Roy´s Joy´s, Pas de Duke, Cry og Revelations

Aftenens første dans, Roy´s Joy´s, er et fint lille stykke koreografi, der rent stilmæssigt ikke kan placeres. Folklore, moderne dans og ballet bliver sammensmeltet til et let og yndefuldt stemningsstykke. Ni dansere bevæger sig let og dynamisk og man kan ikke andet end at blive i godt humør. De flirtede med musikken på en overlegen charmerende måde. Det udstråler simpelthen livsglæde.

 

Koreografi: Twyla Tharp. Musik: Jazzsoundtrack fra 1940´erne og 50´erne af Roy Eldridge. Medvirkende: Jacquelin Harris, Constance Stamatiou, Hannah Alissa Richardson, Corrin, Rachelle Mitchell, James Gilmer, Isaiah Day, De’Anthony Vaughan, Vernard J. Gilmore, Xavier Mack. Værket har Danmarkspremiere.

PAS de DUKE

PAS de DUKE er lidt af en konkurrence danserne i mellem. Når et værk er blevet danset igennem næsten 5 årtier, kan det være umuligt ikke at sammenligne tidligere dansere med dem, der danser nu. Men det er helt unødvendigt at gøre det, for solisterne i det nuværende kompagni er suveræne og står stærkt i sig selv.

 

PAS de DUKE tager udgangspunkt i en klassisk Pas de Deux, men her er der et moderne energisk flow, som er helt anderledes end i den klassiske ballet. Parret danser en kontrastfuld dans. Alene kostumerne, sort/hvidt, indikerer det feminine og maskuline, der duellerer over for hinanden. Koreografien er ekstremt vanskelig med breaks og balance. Parret danser eventyrligt. De besidder smidighed og styrke, der kan være svær at forene, men i dette tilfælde er det intet mindre end sublimt. Deres energi er smittende og deres dans sætter et stort aftryk på hele aftenens forestilling.

 

Koreografi: Alvin Ailey. Musik: Duke Ellington. Medvirkende: Jacquelin Harris, Chalvar Monteiro.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey

 

 

 

 

 

 

CRY

Soloen var koreograferet som en gave til Alvin Aileys mor. Judith Jamison var den første der dansede den, men aftenens solist var brilliant. Hun udstrålede en råstyrke som lige nøjagtigt er det dansen skal vise. En hyldest til alle sorte kvinder-især vores mødre. Værket består af ialt tre små dele. Vi kommer på en rejse, der skildrer den afrikanske kvindes oprindelse og de prøvelser og trængsler hun har gennemgået. Afslutningsvis oplever vi sejren over at have overvundet vanskelighederne, overlevelse.

 

Musikken består af tre dele. Den første er til Alice Coltranes “Something about John Coltrane,” den anden til Laura Nyros “Been on a Train”. Den sidste er The Voices of East Harlem, der synger “Right On, Be Free.” Medvirkende: Khalia Campbell.

Finalen

Finalenummeret var den legendariske: REVELATIONS. Med hvidt tøj. flagrende vimpler og en svajende paraply indtog danserne scenen. I løbet af de 36 minutter balletten varer kommer vi igennem hele det følelsesmæssige register, lige fra sorg til glæde. Det er både graciøst og nærværende. Denne perle af et mesterværk hylder og afspejler afroamerikanernes kulturelle arv.

 

Alvin Ailey anså det for at være en af USA´s fornemmeste rigdomme. Nogle gange er tingene sørgelige, andre gange er alt lykkeligt. Når du ser REVELATIONS kan du mærke varmen fra sydstaterne og den fortættede stemning. Den er både anspændt og befriende, men hele tiden ligger der under overfladen et håb om at blive fri og lykkelig. Musikalsk er REVELATIONS sat sammen af en række traditionelle spirituals. Medvirkende: Hele kompagniet.

 

I aftenens program er det en fornøjelse at se Alvin Aileys dansere udføre to ud af tre værker med koreografi af Alvin Ailey. Nogle af indslagene er mere end 60 år gamle. Det viser bare hvor fremsynet og eminent en koreograf han var. Hans koreografier er tidløse og holder moderniteten. Jeg vil endda påstå, at de er mere moderne og aktuelle end nogensinde. De har både et budskab og en særegen stil som intet andet. Selvom vi tidligere har set en del af dansene, kan de ikke blive gentaget for tit. Genkendelsens glæde er uovertruffen. Vi glæder os til de kommer igen til næste år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

American Dance Theater

 

 

 

 

 

 

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey American Dance Theater. Gæstespillet slutter 2. september.

 

Medvirkende: Jeroboam Bozeman, Khalia Campbell, Patrick Coker, Sarah Daley-Perdomo, Caroline T. Dartey, Isaiah Day, Coral Dolphin, Solomon Dumas, Samantha Figgins, James Gilmer, Vernard J. Gilmore, Ashley Kaylynn Green, Jacquelin Harris, Michael Jackson, Jr.,Yazzmeen Laidler, Yannick Lebrun, Xavier Mack, Renaldo Maurice, Ashley Mayeux, Corrin, Rachelle Mitchell, Chalvar Monteiro, Alisha Rena Peek, Miranda Quinn, Hannah Alissa Richardson, Deidre Rogan, Kanji Segawa, Constance Stamatiou, Christopher Taylor, Jermaine Terry, De’Anthony Vaughan, Isabel Wallace-Green and Christopher R. Wilson. Judith Jamison – Kunstnerisk leder Emerita,
Robert Battle – Artistic Director. Matthew Rushing – Associate Artistic Director. Bennett Rink –  Executive Director.

 

 

 

 

 

 

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey American Dance Theater – se mere her

 

 

 

 

 

 

 

 

TIVOLIS KONCERTSAL: Alvin Ailey American Dance Theater er anmeldt af Louise Frevert, KULTURINFORMATION.

Redaktion: Jesper Hillestrøm